„A bizalom az üzlet motorja”

A mai erősen szabályozott üzleti világban is fontos szerepe van a bizalomnak Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője szerint. Mint mondja, tulajdonképpen maga a szerződés is papírba foglalt bizalom. Ha pedig valaki bizalmat ad, azt általában meghálálják.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

A bizalmat először mindig adni kell, megelőlegezni, ebből él a Mapei. Markovich Béla életfelfogása szerint az emberek alapvetően jók. Nincs olyan gyerek, aki gonosznak születik, és abból indul ki, hogy a felnőttek is alapvetően jók.
- Mindenkinek meg kell adni a bizalmat - mondja az ügyvezető igazgató -, hiszen az élet törvénye, hogy amit adsz, azt kapod vissza. Persze, néha csalódunk valakiben, de akkor sem kell végleg lemondani arról az emberről, inkább meg kell keresni az okát, hogy miért élt vissza a belé vetett bizalommal, és újrakezdeni az egészet. Fő célunk, hitvallásunk, hogy akinek dolgozunk, aki használja a termékünket, a kereskedők, kivitelezők, építtetők jól járjanak. Azon dolgozunk, hogy segítsük őket elérni azt, amit szeretnének. Ez üzleti szempontból is megéri.

Saját munkatársainak is megelőlegezi a bizalmat?
- Ha új munkatárs érkezik, engedni kell őt dolgozni, termelni, képzést és feladatot kell adni neki, hogy legyenek sikerei. Ezt rengeteg eredménnyel szolgáltatja majd vissza, ami a cégnek is jó.

A válság miatt nehezebb körülmények között hogyan lehet fenntartani a munkatársak cégbe vetett bizalmát?
- A legfontosabb, hogy a vezető tartsa meg a lelkesedését. Mindenkit rengeteg negatív hatás ér, de ettől még nem kell letörni, inkább meg kell nézni, hogy mit lehet tenni. Én például minden reggel, amikor a munkába megyek, számomra kedves zenéket hallgatok a kocsiban, ami felturbóz. De komolyan segítenek a motivációról, az emberek kezeléséről szóló szakkönyvek, ilyenekből rengeteget használok. Amit pedig bárki meg tud csinálni, mert nem kell hozzá semmi: meg kell keresni, mi az, ami jó az életben. Ha valami gondom van, a családomra, a gyerekeimre gondolok, hogy mennyi örömet adnak nekem. Ez elég ahhoz, hogy túllendüljek. Vagyis az, hogy ne törjünk le, csak rajtunk múlik. A vezető legfontosabb dolga, hogy a lelkesedést az emberekben is fenntartsa. Ha egy ember nem lelkesedik a munkájáért és a cégéért, nem fog megfelelő munkát végezni. Szokták mondani, hogy a fejétől bűzlik a hal. Amilyen a vezető, olyan a beosztottja is. Ha a vezető önző, zsarnok alak, akkor a beosztottak is ilyenek lesznek. Ha viszont motivál, foglalkozik az emberekkel, képezi őket, akkor a munkatárs is így fog viselkedni. Persze nem lehet mindent egy nap alatt megváltoztatni, de le kell fektetni a szabályokat, hogy mit várunk, és mi az, ami számunkra és a cég számára fontos. Utat kell mutatni az embereknek. Ha a vezető sikereket ad, az emberek követni fogják.

Az elkötelezettséggel a Mapeinél biztosan nincs probléma, 2006-ban Legjobb Munkahely díjat kapott a cég a kis- és középvállalatok kategóriájában a munkatársak átlagos 40-50 százalékos elkötelezettségi szintjével szemben 94 százalékos mutatónak köszönhetően. Hogy lehet ezt elérni?
- Van egy elvünk, ami kimondja, hogy a legfontosabb érték az ember. Belőlük él a cég. Minden cég. A cégek többsége gyárt valamit, van irodája, számítógépek az asztalon, stb. Miben különbözünk akkor egymástól? Az emberekben. Az embereket kell értékelni - szó szerint - azzal, hogy képzést biztosítunk számukra, gondoskodunk róluk, beszélgetünk, ha baj van, és segítünk megoldást találni. A motiváció fenntartásának legfontosabb eszköze, hogy el kell ismerni a jót. Azonnal és őszintén. Meg kell köszönni, hogy jót tesz a cégnek, naponta sok-sok elismerést kell kiosztani. Az elköteleződés szintjét az is növeli, ha a munkatársakat bevonjuk a problémákba. Nemcsak megmondom, hogy mit kell tenniük, hanem együtt oldjuk meg a gondokat, így magukénak érzik. Nagyon fontos a személyes problémák iránti érzékenység is.


Markovich Béla

Sokan úgy tartják, ezeket nem szabad beengedni a munkahelyre.
- Ha engedjük, ha nem, ott vannak. Ha például valaki otthon összeveszett a párjával, nem tudja az ajtón kívül hagyni a problémát. A munkahelyen is idegesebben fog reagálni bármire. A vezetőnek ezzel is foglalkoznia kell. Az emberközpontúságnak az esetleges hibák kezelése során is fontos szerepe van. Nálunk lehet hibázni, mert csak az nem teszi, aki nem dolgozik. Minden esetben megvizsgáljuk, hogy mi volt a hiba oka, és azt kezeljük. A tanulással együtt járnak a hibák is, de ha kiderülnek, azonnal reagálunk rájuk. Szabályozással, képzéssel vagy más módon igyekszünk kiküszöbölni, hogy megismétlődjenek.

Vezetőként sok olyan döntést kell meghoznia, ami adott esetben kellemetlenül érintheti az alkalmazottakat. Hogyan lehet ezeket elfogadtatni a munkatársakkal?
- A bizalom az alapja és az, hogy meg kell hallgatni az embereket. Ha olyan komolyabb döntéseket kell meghozni, amelyek az embereknek, úgy tűnik, a hátrányára van, elő kell készíteni a terepet, és bevonni őket a problémába. Például, ha a helyzet úgy hozza, hogy csökkenteni kell a fizetéseket, meg kell mutatni okokat, problémát is. Itt vagyunk százötvenen, ennyi volt a bevételünk tavaly, és ennyi most. Ha így megy tovább, a cég tönkremegy. Mit tegyünk? Nyilván, mindenki maga is belátja a megoldást és azt is, hogy ez még mindig jobb, mint ha meg kellene válni néhány munkatárstól.

A cégek, partnerek közötti viszonylatban is elengedhetetlen a bizalom megléte. Hogyan lehet ezt kiépíteni?
- A bizalom alapja a kommunikáció éppúgy, mint minden más emberi kapcsolatban. Emellett azzal kell törődni, hogy a másik sikeres legyen. Hisz mi a kereskedőkből, kivitelezőkből élünk és a végfelhasználókból, akik megveszik a termékeinket. Ha ő nem eredményes a termékeinkkel, nem vásárol többet. Ha törődöm a partnereimmel, segítem őket abban, hogy sikereket érjenek el, ehhez termékeket és egyéb eszközöket adok, akkor meglesz a bizalom. Ebből a gondolatból született meg tavaly a kereskedő partnereinkkel létrehozott Mébker - Első Magyar Építőanyag- és Burkolatkereskedők - hálózata is. A legfontosabb alap viszont az, hogy mindig betartsam, amit ígérek.

Annak, hogy bizalmat adjak valakinek, akiről semmit nem tudok, nagyon nagy a kockázata. Szükség van előzetes ellenőrzésekre?
- Elkerülhetetlen. Pénzügyileg, működés és kereskedelmi szempontból egyaránt megismerjük az új partnereket, ennek alapján döntjük el, hogy tudunk-e együtt dolgozni. Ez nem kihagyható, főként, hogy nálunk a kereskedők többsége átutalással vásárol. Úgy adni árut, hogy azt majd csak később fizetik ki, még nagyobb bizalmat kíván. A bevétel feltétele az egész folyamat kontrollálása, amihez hozzátarozik annak ellenőrzése, hogy adhatok-e bizalmat a partnernek. Ha egy szórakozóhelyen megismerkedünk valakivel, az első dolga mindenkinek, hogy feltérképezi, kivel áll szemben, tisztáz néhány alapvető dolgot a másikról, hogy eldönthesse, akar-e további kapcsolatot. A cégek esetében is valami ilyesmiről van szó, csak persze mások a prioritások. A pénzügyek fontosak, de például az is, hogyan bánik a vevőivel, partnereivel.

Az eladáshoz a vevők bizalmának megszerzése is elengedhetetlen. Ezt hogyan segítik?
- Az a filozófiánk, hogy a vevő járjon jól. Segítünk, hogy elérje a vágyait azokkal a termékekkel és szolgáltatásokkal, amiket mi nyújtunk neki. A küldetésünk, hogy olyan házakat hozzunk létre, amiben az emberek hosszan és boldogan élhetnek, tényleg otthont kapjanak. Ha ez sikerül, ha például valaki a mi termékeinkkel felépít egy gyönyörű házat, amiben élete végéig boldogan lakik, azt meghálálja. Úgy, hogy ismét nálunk vásárol, jó hírünket kelti, ajánl minket másoknak. A világban lévő bizalmi válság annak köszönhető, hogy sokan nem tisztán játszanak. De valakinek el kell kezdenie. Én most is sok pozitív jelet látok, sok becsületes, őszinte vállalkozót ismerek. Erre van szükség ahhoz, hogy a mostani nehéz helyzetben megéljenek. Ma annak van munkája, akiben bíznak a megrendelők. Aki minden munkáját úgy végzi, mintha magának csinálná. De ez magában kevés, menni kell a munka után, referenciákat szerezni. Ha jól teljesítesz, ajánlani fognak. A szűk piacon a bizalomnak hatalmas ereje van.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo