A pénzügyi tudatosságra nevelés lehet a profitábilis jövő záloga

A kiegyensúlyozott életmód egyaránt az emberi lét és a boldogság záloga. A harmónia megteremtéséhez vezető úton számos döntéssel szembe kell néznünk, aminek egyik mérföldköve a financiális helyzet tudatos kezelése. Ideális esetben már gyermekként is találkozunk azokkal a helyzetekkel, amikor mérlegelnünk kell a rendelkezésünkre álló anyagi forrásainkat, a kor előrehaladtával pedig egyre több hasonló kihívással szembesülünk.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Éppen ezért kifejezetten fontos, hogy a fiatal generációk időben megismerjék, megtapasztalják és helyén kezeljék azokat az ügyleteket, amelyeknek egyik legfőbb mozgatórugója a pénz.

Pénzügyi tudatosság a tervezhető jövőért

Az elmúlt években már egyre több hazai kutatás rávilágított arra, hogy különösen oda kell figyelni a felnövekvő generációk tudatosságra nevelésére, hiszen amíg a körültekintő pénzhasználat mikroszinten nagy hatást gyakorol az egyén rövid- és hosszútávú terveire, addig a későbbiekben a társadalmi és a gazdasági helyzetet is befolyásolja. A pénzügyi tudatosság ugyanis éppen akként definiálódik, hogy a pénzhez való viszonyunkat és gondolkodásunkat képesek vagyunk egy olyan mederbe terelni, amelyben pontosan meghatározzuk a bevételi forrásainkat, a kiadásainkat, és a céljaink/vágyaink megvalósítását.

Elsőre ugyan mindez nem hangzik bonyolultan, azonban a kereskedelmi piac széleskörű és ingergazdag kínálata, pillanatok alatt impulzívan befolyásolhatja és felülírhatja a racionális döntéseinket. Mindezt felerősíti a digitális jelenlét, aminek hatására számos olyan hirdetésbe és reklámba ütközünk, amiről hirtelen azt gondoljuk „szükségünk van rá”. Az Y és a Z generáció tagjainak éppen ezért nincsen könnyű dolguk, hiszen számukra, gyakorlatilag a világhálón töltött idő a tájékozódás és az információgyűjtés elsődleges közege.

A fiatal generációk pénzügyi kultúrája

A tudatos életvitel fejlesztéséhez fontos, hogy pontosan ismerjük az adott generációra jellemző pénzügyi kultúrát. Napjainkban egyre több kutató foglalkozik ezzel a témakörrel, ezért az elmúlt években több felmérés is készült az Y és a Z generáció pénzügyi gondolkodásáról és hozzáállásáról. Az eredmények azt bizonyították, hogy jelenleg a fiatalok

  • már nagyobb pénzügyi tudással rendelkeznek, mint a korábbi generációk (köszönhetően például a junior bankkártyahasználatnak vagy az okosórával/telefonnal történő Pay Pass fizetési lehetőségnek);
  • a „bizalmatlan fogyasztók” csoportjába tartoznak, a legtöbben például szkeptikusan állnak a hagyományos reklámokhoz;
  • a pénzügyi döntéseiket önállóan hozzák meg, az internet segítségével tájékozódnak, ezzel felmérve egy terméket vagy szolgáltatást;
  • különösen odafigyelnek az árakra, a vásárlásaikat a legtöbb esetben ez alapján mérlegelik;
  • többsége törekszik arra, hogy mindig legyen megtakarítása.
A felsorolt pontok tehát tökéletesen példázzák, hogy hiába a modern korszellem, a mai társadalom fiataljai az anyagi helyzetüket a hagyományos értékek mentén határozzák meg. Ennek elsődleges oka, hogy a pénzre nem úgy tekintenek, mint az ember személyiségét növelő értékre, hanem mint arra az eszközre, amire szükség van a megfelelő egzisztencia és biztonság megteremtéséhez.

 

Tippek a gyermek pénzügyi tudatosságának fejlesztéséhez

1) Kezdjétek időben a tanulást!

Habár napjainkban egyre többen dolgoznak azon, hogy a pénzügyi tudással ne kizárólag az egyetem falai között találkozzanak a fiatalok, még mindig az elsődleges szocializációs ágens, azaz a család feladata, hogy a gyermek időben megismerkedjen az alapvető financiális gondolati struktúrákkal – éppen ezért, kezdjétek időben a tanulást! Nem kell nagy dolgokra gondolni, elég, hogyha a bevásárlások alkalmával magaddal viszed a gyermeked, és mindig meghatározod, hogy milyen értékben választhat magának nassolnivalót. Idővel ezek a feladatkörök kibővülhetnek a közös bevásárlólista megírásával, majd az áruk közötti mérlegeléssel – a lényeg, hogy a döntést mindig közös gondolkodás révén, érvek felsorakoztatása mellett hozzátok meg!

2) Tervezzétek meg közösen a családi programokat!

Még játékosabb feladat, hogyha a családi nyaralások programjait írjátok össze együtt. A tét az élménydús vakáció, ezért nincs az a gyerek/tinédzser, akit ne motiválna egy ilyen típusú kötelezettség. Ha mindig tudatosítod a gyermekeidben, hogy a precíz és rendszerezett ütemterv mellett sokkal több lehetőségük van maximalizálni a szabadidős tevékenységeiket, biztosan nem lesznek restek besegíteni a tervezési folyamatba! Természetesen ilyenkor a programok mellett térjetek ki a benzinköltségre és a belépők áraira is, hogy őket is érintse egy-egy pénzügyi dilemma!

3) Ismerkedjetek meg a banki szférával!

A tinédzserkor már egyértelműen feltételezi a nyári diákmunkák lehetőségét. Nem mindenhol elvárás, azonban érdemes ilyenkor megnyitni a gyerek első junior folyószámláját, hogy valós és online térben is megismerkedjen a banki szférával. Ebben az esetben célszerű a pénzügyi alapfogalmakkal is foglalkozni, hogy felnőttként egy kölcsönigénylés alkalmával ne okozzanak gondot az olyan definíciók, mint például a kamatos kamat vagy a THM.

A pénzügyi tudatosság modern köntösben

A pénzügyi tudatosságra nevelés kulcsa tehát nem más, mint a gyermek korához és generációs korszelleméhez mért eszköztár megtalálása. Szerencsére ma már ehhez számtalan applikáció a rendelkezésünkre áll (pl.: MyWallet, Költségvetésem stb.). Jelenleg az egyik legnépszerűbb lehetőség a Revolut Junior, amin keresztül a gyermekek is megtanulhatnak bánni a pénzükkel: ellenőrizhetik az egyenlegüket, lekövethetik a tranzakciókat, mindezt úgy, hogy a szülő saját telefonján keresztül felügyeli a folyamatokat.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo