A pénzügyi tudatosságra nevelés lehet a profitábilis jövő záloga

A kiegyensúlyozott életmód egyaránt az emberi lét és a boldogság záloga. A harmónia megteremtéséhez vezető úton számos döntéssel szembe kell néznünk, aminek egyik mérföldköve a financiális helyzet tudatos kezelése. Ideális esetben már gyermekként is találkozunk azokkal a helyzetekkel, amikor mérlegelnünk kell a rendelkezésünkre álló anyagi forrásainkat, a kor előrehaladtával pedig egyre több hasonló kihívással szembesülünk.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Éppen ezért kifejezetten fontos, hogy a fiatal generációk időben megismerjék, megtapasztalják és helyén kezeljék azokat az ügyleteket, amelyeknek egyik legfőbb mozgatórugója a pénz.

Pénzügyi tudatosság a tervezhető jövőért

Az elmúlt években már egyre több hazai kutatás rávilágított arra, hogy különösen oda kell figyelni a felnövekvő generációk tudatosságra nevelésére, hiszen amíg a körültekintő pénzhasználat mikroszinten nagy hatást gyakorol az egyén rövid- és hosszútávú terveire, addig a későbbiekben a társadalmi és a gazdasági helyzetet is befolyásolja. A pénzügyi tudatosság ugyanis éppen akként definiálódik, hogy a pénzhez való viszonyunkat és gondolkodásunkat képesek vagyunk egy olyan mederbe terelni, amelyben pontosan meghatározzuk a bevételi forrásainkat, a kiadásainkat, és a céljaink/vágyaink megvalósítását.

Elsőre ugyan mindez nem hangzik bonyolultan, azonban a kereskedelmi piac széleskörű és ingergazdag kínálata, pillanatok alatt impulzívan befolyásolhatja és felülírhatja a racionális döntéseinket. Mindezt felerősíti a digitális jelenlét, aminek hatására számos olyan hirdetésbe és reklámba ütközünk, amiről hirtelen azt gondoljuk „szükségünk van rá”. Az Y és a Z generáció tagjainak éppen ezért nincsen könnyű dolguk, hiszen számukra, gyakorlatilag a világhálón töltött idő a tájékozódás és az információgyűjtés elsődleges közege.

A fiatal generációk pénzügyi kultúrája

A tudatos életvitel fejlesztéséhez fontos, hogy pontosan ismerjük az adott generációra jellemző pénzügyi kultúrát. Napjainkban egyre több kutató foglalkozik ezzel a témakörrel, ezért az elmúlt években több felmérés is készült az Y és a Z generáció pénzügyi gondolkodásáról és hozzáállásáról. Az eredmények azt bizonyították, hogy jelenleg a fiatalok

  • már nagyobb pénzügyi tudással rendelkeznek, mint a korábbi generációk (köszönhetően például a junior bankkártyahasználatnak vagy az okosórával/telefonnal történő Pay Pass fizetési lehetőségnek);
  • a „bizalmatlan fogyasztók” csoportjába tartoznak, a legtöbben például szkeptikusan állnak a hagyományos reklámokhoz;
  • a pénzügyi döntéseiket önállóan hozzák meg, az internet segítségével tájékozódnak, ezzel felmérve egy terméket vagy szolgáltatást;
  • különösen odafigyelnek az árakra, a vásárlásaikat a legtöbb esetben ez alapján mérlegelik;
  • többsége törekszik arra, hogy mindig legyen megtakarítása.
A felsorolt pontok tehát tökéletesen példázzák, hogy hiába a modern korszellem, a mai társadalom fiataljai az anyagi helyzetüket a hagyományos értékek mentén határozzák meg. Ennek elsődleges oka, hogy a pénzre nem úgy tekintenek, mint az ember személyiségét növelő értékre, hanem mint arra az eszközre, amire szükség van a megfelelő egzisztencia és biztonság megteremtéséhez.

 

Tippek a gyermek pénzügyi tudatosságának fejlesztéséhez

1) Kezdjétek időben a tanulást!

Habár napjainkban egyre többen dolgoznak azon, hogy a pénzügyi tudással ne kizárólag az egyetem falai között találkozzanak a fiatalok, még mindig az elsődleges szocializációs ágens, azaz a család feladata, hogy a gyermek időben megismerkedjen az alapvető financiális gondolati struktúrákkal – éppen ezért, kezdjétek időben a tanulást! Nem kell nagy dolgokra gondolni, elég, hogyha a bevásárlások alkalmával magaddal viszed a gyermeked, és mindig meghatározod, hogy milyen értékben választhat magának nassolnivalót. Idővel ezek a feladatkörök kibővülhetnek a közös bevásárlólista megírásával, majd az áruk közötti mérlegeléssel – a lényeg, hogy a döntést mindig közös gondolkodás révén, érvek felsorakoztatása mellett hozzátok meg!

2) Tervezzétek meg közösen a családi programokat!

Még játékosabb feladat, hogyha a családi nyaralások programjait írjátok össze együtt. A tét az élménydús vakáció, ezért nincs az a gyerek/tinédzser, akit ne motiválna egy ilyen típusú kötelezettség. Ha mindig tudatosítod a gyermekeidben, hogy a precíz és rendszerezett ütemterv mellett sokkal több lehetőségük van maximalizálni a szabadidős tevékenységeiket, biztosan nem lesznek restek besegíteni a tervezési folyamatba! Természetesen ilyenkor a programok mellett térjetek ki a benzinköltségre és a belépők áraira is, hogy őket is érintse egy-egy pénzügyi dilemma!

3) Ismerkedjetek meg a banki szférával!

A tinédzserkor már egyértelműen feltételezi a nyári diákmunkák lehetőségét. Nem mindenhol elvárás, azonban érdemes ilyenkor megnyitni a gyerek első junior folyószámláját, hogy valós és online térben is megismerkedjen a banki szférával. Ebben az esetben célszerű a pénzügyi alapfogalmakkal is foglalkozni, hogy felnőttként egy kölcsönigénylés alkalmával ne okozzanak gondot az olyan definíciók, mint például a kamatos kamat vagy a THM.

A pénzügyi tudatosság modern köntösben

A pénzügyi tudatosságra nevelés kulcsa tehát nem más, mint a gyermek korához és generációs korszelleméhez mért eszköztár megtalálása. Szerencsére ma már ehhez számtalan applikáció a rendelkezésünkre áll (pl.: MyWallet, Költségvetésem stb.). Jelenleg az egyik legnépszerűbb lehetőség a Revolut Junior, amin keresztül a gyermekek is megtanulhatnak bánni a pénzükkel: ellenőrizhetik az egyenlegüket, lekövethetik a tranzakciókat, mindezt úgy, hogy a szülő saját telefonján keresztül felügyeli a folyamatokat.

Véleményvezér

Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem?

Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem? 

A pedofília terjedése új kérdéseket vet fel.
Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában

Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában 

Csehországban nemrégiben orosz ügynökök próbálták meg hatástalanítani vasúti jelzőrendszereket.
Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben

Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben 

Ismétlés a tudás anyja, vagy csak köznevetséget okozott a feledékenység.
Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo