Olcsóbb lehetne a benzin egy magyar találmánnyal

„421 forintos csúcsra emelkedik a dízel ára; Az áfa tovább növeli az üzemanyagok árát; 38 milliárd hiányzik még, jönnek az elbocsátások a BKV-nál; Csaknem 90 forinttal emelné az E85 adóját a kormány; Szmogriadó a magyar nagyvárosokban" - csak néhány szalagcím az előző hetekből, amelyek arra utalnak, valami bűzlik, és nem Dániában.  Olcsóbb és zöldebb is lehetne az üzemanyag egy magyar találmány révén, a lehetőséget egyelőre Németországban látták meg benne.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Legutóbb a Spanyolországnak eladott CO2-kvótából befolyó 3 milliárd forintból kívánta finanszírozni a kormány a meglévő lakóépületek széndioxid-kibocsátásának csökkentésére, valamint az új építésű, energiatakarékos épületek támogatására kiírt pályázatot. De hogyan teremthetünk nagyobb CO2-kvótát?(2010-ben világszinten rekordott döntött a CO" kibocsátás.) Hogyan csökkenthető a károsanyag-kibocsátás, no meg az elszálló üzemanyagárak? A szúrós szagon és a közlekedés környezetszennyező hatásán túl a szaglás romlására, a szélütések és szívrohamok kockázatának növekedésére, sőt a nemzőképesség csökkenésére is figyelmeztetnek nemzetközi tanulmányok. „A legutóbbi országos szmog riasztások ismét arra világítottak rá, hogy a közlekedésbe való beavatkozás kínálja a leggyorsabb megoldást" - hívja fel a figyelmet  Tóth János a Prowerdose projekt vezetője.

A 2010-ben bejegyzett magyar találmány, a Prowerdose projekt kutatás-fejlesztési szakemberei rövid és középtávon a benzint, gázolajat illetve bioetanolt használó járművek károsanyag-kibocsátását és fogyasztását csökkentő eljárások, pontosabban üzemanyag-adalékok kutatásában látják a megfizethető megoldást - tudta meg az OGH Hírügynökség. A projekt vezetője hozzáteszi, egy olyan magyar találmány van a birtokukban, mely a neuralgikussá váló üzemanyagárak, az elviselhetetlen szmog-helyzet és az extrém egészségügyi kockázatok közepette egyszerű és mindenki számára elérhető megoldást nyújt az állami, önkormányzati illetve magántulajdonban levő közlekedési eszközök és munkagépek üzemeltetőinek. A károsanyag-kibocsátást 30-60 azázalékkal lehet csökkenteni, ami ráadásul üzemanyag megtakarítást is eredményez, azaz több fronton tehetünk környezetünk és egészségünk védelméért.

Ez igazán húsba és „pénztárcába vágó" kérdés, mivel legutóbb a Spanyolországnak eladott CO2-kvótából befolyó 3 milliárd forintból kívánta finanszírozni a kormány a meglévő lakóépületek széndioxid-kibocsátásának csökkentésére, valamint az új építésű, energiatakarékos épületek támogatására kiírt pályázatot. A Prowerdose projekt pedig arra is megoldást kínál, hogyan teremthetünk nagyobb CO2-kvótát, hogyan csökkenthető a károsanyag-kibocsátás, no meg hogyan ellensúlyozhatóak az elszálló üzemanyagárak. A projekt vezetője arra is rámutatott, hogy a szúrós szagon és a közlekedés környezetszennyező hatásán túl a szaglás romlására, a szélütések és szívrohamok kockázatának növekedésére, sőt a nemzőképesség csökkenésére is egyre hangosabban figyelmeztetnek nemzetközi tanulmányok.

 

Gondos gazda?
„A Gemenc-Volánnál másfél évvel ezelőtt fejeződött be egy 45 napos tesztelés, mely során átlagosan 15 %-os üzemanyag-fogyasztás és 35-40% „K" érték csökkenés került megállapításra. A tesztelést követően az adalékanyag használatára irányuló tárgyalások érthetetlen módon megszakadtak. Nem ismerjük a társaság éves üzemanyag felhasználásának mértékét, de a honlapjukon 2010. március 1-i dátummal közzétett adatok alapján a MOL-lal gázolajszállításra 843,5 millió forintra kötöttek szerződést. Érthetetlen, hogy az évi minimum 84 millió forintos megtakarítás miért nem érdekli a társaság vezérkarát, persze egyszerűbb lehet az állam és az adófizetők segítségre várni" - mondta a projekt vezetője. Egy majdnem pozitív ellenpéldáról tudunk csak beszámolni a Debreceni Közlekedési Vállalat (DKV) esetében, ahol a vezérigazgató saját tapasztalatai és a tesztelés eredményeinek tanulmányozását követően az adalékanyag azonnali használata mellett döntött. Sajnálatos módon a buszok tulajdonosa egyelőre nem járult hozzá az adalékanyag alkalmazásához.
„Bár a BKV-nak sem tudnánk a költségvetéséből jelenleg hiányzó 38 milliárd forintot megspórolni, de több százmilliós nagyságrendű megtakarítást el lehetne érni, ami az új géppark beszerzésében vagy a munkaerő megtartásában biztosan segíthetne, hogy a főváros levegőminőségéről már ne is beszéljünk. Hasonló a helyzet más vidéki nagyvárosokkal is. Egy szállítmányozó vállalat, ahol teszteltük az adalékanyagot, és havi 1,5 millió liter gázolajat használnak fel, több milliós nagyságrendű megtakarítást érhetne el egy év alatt. Ésszerű gazdasági okokkal nem magyarázható az az ellenállás, amivel Magyarországon ez a magyar találmány eddig szembesült" - mondta el a Prowerdose projekt vezetője, aki hozzátette, ha az állami és önkormányzati megrendelések eddig el is maradtak, biztos abban, hogy a privát szektor nem lesz ellensége a saját pénztárcájának és egészségének, sőt továbbra is bízik a döntéshozók felelősségérzetében.

Igazolt csökkentés

Számos üzemanyag-adalékék ismert a szakirodalomban illetve kapható a kereskedelmi forgalomban. Ezen anyagok célja a motorok élettartamának, valamint energetikai hatásfokának növelése, a fogyasztás lehetőség szerinti csökkentése, illetve a károsanyag-kibocsátás mértékének a csökkentése. A ProwerDose multifunkcionális üzemanyag-adalék kifejlesztésére 2008-2009-ben került sor. Az elvégzett üzemanyag-adalék fejlesztés során a cél a jelenleg ismert és a gyakorlatban alkalmazott adalékanyagoknál előnyösebb hatású, környezetkímélő, az égési folyamatot tökéletesítő üzemanyag-adalék kidolgozása volt. A fejlesztés során előállított anyagkeverék fő komponensét izoalkánok elegye képezi. Az előállított adalékanyag az alapcélul kitűzött energetikai hatásnövelés mellett igen jelentős mértékben csökkenti a károsanyag-kibocsátás, jellemzően a koromkibocsátás mértékét. A tesztszakaszban végzett további vizsgálatok a CO és K érték csökkenését, a teljesítmény növekedését és az üzemanyag-fogyasztás csökkenését is igazolta. A koromkibocsátás csökkenése átlagosan 24,9%-55,7% között mozgott, az üzemanyag-fogyasztás jelentősnek mondható csökkenése mellett. A kifejlesztett izoalkán elegy (és speciális adalékok) sajátossága a piacion kapható anyagoktól oly mértékben tértek el, hogy magyar és nemzetközi szabadalmi bejegyzésre kerülhetett, „ProwerDose" fantázianévvel. Az új típusú, szabadalmi oltalom alatt álló üzemanyag-adalék benzin, dízel és bio-üzemanyagokhoz egyaránt adagolható.

A szabadalmi bejegyzést követően megkezdődött a kisszériás gyártás - egyelőre Németországban -, a forgalmazáshoz kapcsolódó egyéb előkészítő tevékenységek, és az immáron üzemszerű körülmények közötti kipróbálás tapasztalatainak gyűjtése és elemzése. A gyakorlati mérések, próbák elsősorban nagy futásteljesítményű és igénybevételű járműveket üzemeltetőknél történtek (buszok és kamionok), folyamatos kontrollmérésekkel ellenőrizve az adalékanyag hatásosságát. A fejlesztés nem állt meg, az elvégzett tesztelések eredményeinek felhasználásával tovább folyik az adalékanyag speciális irányú továbbfejlesztése.A gyakorlati próbák eredményei stabilan igazolták a károsanyag-kibocsátás csökkenését, illetve az üzemanyag-fogyasztás mérséklődését. A 2010-ben kezdett sikeres tesztek Csehországban, Szlovákiában és Romániában nagyobb visszhangot váltottak ki az állami, önkormányzati illetve magántulajdonban levő közlekedési eszközök és munkagépek üzemeltetői között, mint idehaza, és ott már indulnak a konkrét megrendelések is.

Az OGH Hírügynökség értesülése szerint a találmányt Magyarországon szeretnék hasznosítani, ennek érdekében a tesztelések alkalmanként több milliós költségeit is mindenütt magára vállalta eddig a projekt. A fejleményektől is függ, hogy a munkahelyteremtő beruházást is jelentő gyártást és forgalmazást Magyarországra vagy esetleg egy másik közép-európai országba telepítik-e.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo