Legutóbb a Spanyolországnak eladott CO2-kvótából befolyó 3 milliárd forintból kívánta finanszírozni a kormány a meglévő lakóépületek széndioxid-kibocsátásának csökkentésére, valamint az új építésű, energiatakarékos épületek támogatására kiírt pályázatot. De hogyan teremthetünk nagyobb CO2-kvótát?(2010-ben világszinten rekordott döntött a CO" kibocsátás.) Hogyan csökkenthető a károsanyag-kibocsátás, no meg az elszálló üzemanyagárak? A szúrós szagon és a közlekedés környezetszennyező hatásán túl a szaglás romlására, a szélütések és szívrohamok kockázatának növekedésére, sőt a nemzőképesség csökkenésére is figyelmeztetnek nemzetközi tanulmányok. „A legutóbbi országos szmog riasztások ismét arra világítottak rá, hogy a közlekedésbe való beavatkozás kínálja a leggyorsabb megoldást" - hívja fel a figyelmet Tóth János a Prowerdose projekt vezetője.
A 2010-ben bejegyzett magyar találmány, a Prowerdose projekt kutatás-fejlesztési szakemberei rövid és középtávon a benzint, gázolajat illetve bioetanolt használó járművek károsanyag-kibocsátását és fogyasztását csökkentő eljárások, pontosabban üzemanyag-adalékok kutatásában látják a megfizethető megoldást - tudta meg az OGH Hírügynökség. A projekt vezetője hozzáteszi, egy olyan magyar találmány van a birtokukban, mely a neuralgikussá váló üzemanyagárak, az elviselhetetlen szmog-helyzet és az extrém egészségügyi kockázatok közepette egyszerű és mindenki számára elérhető megoldást nyújt az állami, önkormányzati illetve magántulajdonban levő közlekedési eszközök és munkagépek üzemeltetőinek. A károsanyag-kibocsátást 30-60 azázalékkal lehet csökkenteni, ami ráadásul üzemanyag megtakarítást is eredményez, azaz több fronton tehetünk környezetünk és egészségünk védelméért.
Ez igazán húsba és „pénztárcába vágó" kérdés, mivel legutóbb a Spanyolországnak eladott CO2-kvótából befolyó 3 milliárd forintból kívánta finanszírozni a kormány a meglévő lakóépületek széndioxid-kibocsátásának csökkentésére, valamint az új építésű, energiatakarékos épületek támogatására kiírt pályázatot. A Prowerdose projekt pedig arra is megoldást kínál, hogyan teremthetünk nagyobb CO2-kvótát, hogyan csökkenthető a károsanyag-kibocsátás, no meg hogyan ellensúlyozhatóak az elszálló üzemanyagárak. A projekt vezetője arra is rámutatott, hogy a szúrós szagon és a közlekedés környezetszennyező hatásán túl a szaglás romlására, a szélütések és szívrohamok kockázatának növekedésére, sőt a nemzőképesség csökkenésére is egyre hangosabban figyelmeztetnek nemzetközi tanulmányok.
Igazolt csökkentés
Számos üzemanyag-adalékék ismert a szakirodalomban illetve kapható a kereskedelmi forgalomban. Ezen anyagok célja a motorok élettartamának, valamint energetikai hatásfokának növelése, a fogyasztás lehetőség szerinti csökkentése, illetve a károsanyag-kibocsátás mértékének a csökkentése. A ProwerDose multifunkcionális üzemanyag-adalék kifejlesztésére 2008-2009-ben került sor. Az elvégzett üzemanyag-adalék fejlesztés során a cél a jelenleg ismert és a gyakorlatban alkalmazott adalékanyagoknál előnyösebb hatású, környezetkímélő, az égési folyamatot tökéletesítő üzemanyag-adalék kidolgozása volt. A fejlesztés során előállított anyagkeverék fő komponensét izoalkánok elegye képezi. Az előállított adalékanyag az alapcélul kitűzött energetikai hatásnövelés mellett igen jelentős mértékben csökkenti a károsanyag-kibocsátás, jellemzően a koromkibocsátás mértékét. A tesztszakaszban végzett további vizsgálatok a CO és K érték csökkenését, a teljesítmény növekedését és az üzemanyag-fogyasztás csökkenését is igazolta. A koromkibocsátás csökkenése átlagosan 24,9%-55,7% között mozgott, az üzemanyag-fogyasztás jelentősnek mondható csökkenése mellett. A kifejlesztett izoalkán elegy (és speciális adalékok) sajátossága a piacion kapható anyagoktól oly mértékben tértek el, hogy magyar és nemzetközi szabadalmi bejegyzésre kerülhetett, „ProwerDose" fantázianévvel. Az új típusú, szabadalmi oltalom alatt álló üzemanyag-adalék benzin, dízel és bio-üzemanyagokhoz egyaránt adagolható.
A szabadalmi bejegyzést követően megkezdődött a kisszériás gyártás - egyelőre Németországban -, a forgalmazáshoz kapcsolódó egyéb előkészítő tevékenységek, és az immáron üzemszerű körülmények közötti kipróbálás tapasztalatainak gyűjtése és elemzése. A gyakorlati mérések, próbák elsősorban nagy futásteljesítményű és igénybevételű járműveket üzemeltetőknél történtek (buszok és kamionok), folyamatos kontrollmérésekkel ellenőrizve az adalékanyag hatásosságát. A fejlesztés nem állt meg, az elvégzett tesztelések eredményeinek felhasználásával tovább folyik az adalékanyag speciális irányú továbbfejlesztése.A gyakorlati próbák eredményei stabilan igazolták a károsanyag-kibocsátás csökkenését, illetve az üzemanyag-fogyasztás mérséklődését. A 2010-ben kezdett sikeres tesztek Csehországban, Szlovákiában és Romániában nagyobb visszhangot váltottak ki az állami, önkormányzati illetve magántulajdonban levő közlekedési eszközök és munkagépek üzemeltetői között, mint idehaza, és ott már indulnak a konkrét megrendelések is.
Az OGH Hírügynökség értesülése szerint a találmányt Magyarországon szeretnék hasznosítani, ennek érdekében a tesztelések alkalmanként több milliós költségeit is mindenütt magára vállalta eddig a projekt. A fejleményektől is függ, hogy a munkahelyteremtő beruházást is jelentő gyártást és forgalmazást Magyarországra vagy esetleg egy másik közép-európai országba telepítik-e.