Családi gazdaságok: egységben az erő

Európa első gyümölcs- és zöldségmárkája az idén negyvenéves. A Prince de Bretagne (Bretagne hercege) tulajdonosa egy 2500 breton családi vállalkozást tömörítő termelői kollektíva az Atlanti-óceán partvidékén. 

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

"Negyven évvel ezelőtt még mindenki magára volt utalva, és amikor többlettermelés volt, az árak összeomlottak. Így aztán muszáj volt összefognunk. Akkoriban már léteztek vaj- és egy egyéb élelmiszermárkák, mi a zöldségeinknek is reklámot akartunk csinálni" - emlékezett vissza az alapítók közül Paul Le Dantec, akinek családi vállalkozása a francia forradalom óta ugyanazon az 50 hektáros területen működik Pleubianban. Tíz évvel ezelőtt a fia és a lánya is csatlakozott a vállalkozáshoz, így a több mint kétszáz éves hagyomány tovább folytatódik.


Egészséges zöldség a termelőktől Forrás: SXC

A többi breton paraszthoz hasonlóan a Le Dantec-család is hagyományosan burgonyatermeléssel kezdte, de ez mára csak egytizedét teszi ki tevékenységüknek, és elsősorban a Bretagne-ban óriási mennyiségben termelt karfiollal, articsókával és paradicsommal foglalkoznak. A termelők önbecsülésének visszaszerzése mellett azért volt szükség a hangzatos márkanévvel ellátott breton kollektíva létrehozására, hogy a termelést és az értékesítést is megszervezzék a felvásárlók nyomásának visszaszorítása érdekében. Ez volt Franciaországban az első alkalom, hogy a gazdálkodók a marketingre is elkezdtek figyelni. "Úgy döntöttünk, hogy csak minőségi termékekkel foglalkozunk. Ez az igény teremtette meg a márkát. A Bretagne hercege elnevezés azonnal adta magát" - hangsúlyozta Le Dantec.

Vegyszermentes zöldség: termálvízzel fűtött üvegház
A Kárpát-medence alatt húzódó termálvízkincs jobb kihasználásával zöldségtermesztési nagyhatalommá válhatunk, ehhez nagy lépés lehet az indulás előtt álló, Turán létesülő, szakmai körökben turai modell néven futó, paradicsomtermesztésre berendezkedő óriás üvegház megépítése - állítja a 7,4 milliárdos beruházást összefogó hazai befektető csoport, a Sugár Holding ügyvezetője, Miszori László. A Pest megyei város mellett felbugyogó 130 Celsius-fokú víz hasznosítására összesen 12 hektárnyi üvegházat építenek. Ezekből évente 6000 tonnányi paradicsomot szüretelhetnek, méghozzá vegyszermentesen, a legjobb minőségben.

A hetvenes években működő közel ötezer termelő száma mára a felére csökkent a breton partok mentén. A 30 ezer hektárnyi termőföldön - a jobb szervezésnek köszönhetően - megközelítőleg ugyannyi zöldséget termelnek, mint elődeik: évi 500 ezer tonnát. Ez a francia zöldségpiac 8-10 százalékának felel meg. A kizárólag családi vállalkozásokban megtermelt és kézzel betakarított zöldségekkel tavaly 282 ezer eurós forgalmat bonyolítottak le. A turizmus mellett a zöldség- és gyümölcstermesztés Bretagne húzóágazatának számít.

A paradicsom mellett a térségre szintén jellemző epertermesztést választotta Pierry-Yves Posson, aki szerint a márka létrehozásával a breton parasztok arra mutattak példát Franciaországban, hogy újfajta módon, tudatosabban is lehet gazdálkodni. Ő is a családi példa nyomán vágott bele a mezőgazdaságba, és azt reméli, hogy gyermekei majd átveszik a vállalkozást, bár ezt nem akarja rájuk erőszakolni. 

Nincsen se túl meleg, se túl hideg

Nem a múltté a szövetkezet
Neveztük őket kollektívának, közösségnek, gazdálkodószervezetnek, szövetkezeti társaságnak, egyesületnek, de az egykor virágzó szövetkezetek mára ellehetetlenültek Magyarországon. Számos európai államban viszont ma is jelentős gazdasági tényezők. Ez a forma ugyanis sok téren az egyedüli versenyképes megoldást nyújtja, helyzetbe hozhatja a kistermelőket, és orvosságot jelenthetne a foglalkoztatottság bajaira is. Magyarországon a szövetkezeti szektor legfeljebb 1-1,5 százalékkal részesedik az ország GDP-jéből, míg Franciaországban a legnagyobb szövetkezetek éves árbevétele eléri az ország árbevételének 28 százalékát. Ma a magyar lakosság 8 százaléka tagja valamilyen szövetkezetnek - az európai átlag 16 százalék -, miután a rendszerváltáskor működő közel 7000 szövetkezetből mindössze 2959 maradt: a 3500 ipari szövetkezetből 2868, az 1261 mezőgazdasági és halászati szövetkezetből 945, a 273 fogyasztási szövetkezetből 119 eltűnt húsz év alatt, derül ki az Országos Szövetkezeti Tanács (OSZT) Szövetkezeti Kutatóintézete által 2012-ben készített háttértanulmányból.

A kollektíva szervezettségének különlegessége a holland virágpiacok mintájára működő árveréses eladás. Ez a márka három központjában, Saint-Pol-de Léonban, Paimpolban és Saint-Malóban zajlik a délelőtti órákban. A tőzsdére emlékeztető termekben a számítógépek előtt reggel 8-tól déli 12 óráig döntenek a termelők és a felvásárlók az aznapi árakról. Az árverés vezetője magas ár kikiáltásával nyit, ezt fokozatosan csökkenti egészen addig, amíg valaki megveszi egy-egy termelő eladásra kínált zöldségeit. A termékeket a felvásárló közben nem látja, a garanciát a minőségre a márkához való tartozás jelenti.

Így adják el a zöldségek nyolcvan százalékát, csak a mélyhűtésre termelt brokkolinak és a konzervbe szánt articsókának határozzák meg előre az árát. A gyakorlatban a kikiáltó voltaképpen egy kijelzővel ellátott mechanikus eszköz, amelybe előre beprogramozzák a kínált árut és annak mennyiségét, a gép pedig egyre alacsonyabb értékeket jelez az árverés előrehaladtával. Az árverés nagyon gyorsan lezajlik, ez nagyon fontos eleme a folyamatnak.

A felvásárlók ezt követően azonnal indulnak a kiválóan felszerelt és hűtőkamrákkal ellátott ötven telephely egyikére, ahol a termelők által előző éjjel leadott primőrárut addigra az árverésen történt megállapodás alapján szállításra előkészítik: dobozolják, felcímkézik. A felvásárlók a Prince de Bretagne által kínált 87 fajta zöldségterméket Franciaország teljes területén, elsősorban áruházláncokban terítik, negyven százalékát pedig 34 országba exportálják, köztük Magyarországra is.

"Nálunk a termőföldek közvetlenül az óceán partján terülnek el, ahol különleges az éghajlat, nincsen se túl meleg, se túl hideg - magyarázta Emmanuel Descloux marketingigazgató. - Ráadásul a homokos-iszapos talaj nagyon termékeny, különösen a primőráruknak kedvez. Legfőbb termékünk a karfiol, de a franciák azt nem nagyon fogyasztják, így jelentős része exportra megy. Miután Kelet-Európában az éghajlati viszonyok miatt nem lehet egész évben termelni, télen a keleti országok a legjobb piacainknak bizonyulnak."

Belső demokráciában működő világcég

A breton zöldségek legfőbb külföldi piaca Németország (38 százalék) és Nagy-Britannia (18 százalék). Annak érdekében, hogy a friss áru minél gyorsabb célba érkezhessen, a breton termelők 1972-ben saját komptársaságot is alapítottak, a Brittany Ferriest.

A túlélést jelenthetik a társulások
Ha a családi vállalkozások, mikrovállalatok a termékeiket közvetlenül a fogyasztókhoz tudnák eljuttatni, kiiktatva a közvetítőket, jelentősen nőne a forgalmuk, és javulna az ismertségük. Erre az értékesítési szövetkezetek jeletnhetnek megoldást. A legtöbb kis cég marketingre nem tud költeni, a nagyobb áruházakba pedig azért nem tud beszállítani, mert sem az elvárt mennyiség előállítását, sem a hosszú fizetési határidő áthidalását nem tudja vállalni. A kistermelők, gazdák életben tartását szolgálják az itthon még alig éledő, de már számos országban bizonyított beszerzési társulások.

A kollektívába tartozó gazdálkodók kizárólag az árverésen értékesítik a megtermelt zöldséget, és az árból egy százalékot fizetnek be a közösbe. Ebből finanszírozzák az infrastruktúrát, a reklámokat, a nagy üzletláncok eladóinak képzését (hogy azok pontos felvilágosítást tudjanak adni a márka termékeiről), valamint a kísérleti telephelyek fenntartását, ahol a biozöldségeket fejlesztik és egy-egy zöldségből új fajtákat hoznak létre.

A jelenleg kínált húsz fajta paradicsomnak például 10-15 százaléka újítás (sárga koktélparadicsom, ananászparadicsom vagy zöldparadicsom), e különlegességek iránt évről évre nő a kereslet. Miután ezek létrehozása - a gyógyszeripari termékekhez hasonlóan - akár több évet is igénybe vehet, a kollektíván belül külön bizottság dönti el, hogy a jelentkező termelők közül ki melyik fajta termesztésével foglalkozhat. Így elkerülhető a többlettermelés, és minden fajtából biztosítható a széles körű választék.


Érdemes új fajtákba fektetni Forrás: SXC

A Prince de Bretagne mögött álló kollektíva egy másik különlegessége, hogy vezetőik maguk is tevékenyen részt vesznek a gazdálkodásban.

Joseph Rousseau elnök például feleségével és néhány idénymunkással negyven hektáron a különleges breton eper, a mézédes gariguette, a paradicsom és az articsóka termesztésével foglalkozik. Véleménye szerint a Prince de Bretagne sikerének titka a kollektív erő: a breton termelők negyven éve nem egymás ellenében, hanem közösen, egymásért is dolgoznak. A tagok több mint harmada napi szinten részt vesz a kollektíva kezdeményezéseiben, tisztséget tölt be valamelyik bizottságban, közben kísérleti műhelyt vezet vagy továbbképzéseket tart.

Megtartva a családi vállalkozások keretét a Prince de Bretagne egy belső demokráciában működő világcég. "Állandóan egyezkednünk kell egymással, mert a márka legfőbb célja az, hogy minden breton termelő meg tudjon élni. Nem akarjuk egymást kijátszani, megszervezzük, hogy a termelő és a felvásárló is jól járjon. Mindig egyensúlyra törekszünk. A tudatosság és az autonómia a kulcsszavaink."

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo