Amit a családi vállalkozásokról tudni kell

A SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány 2008. szeptember 11-én díjátadóval egybekötött konferenciát tart a családi vállalkozásokról. A téma aktualitását az adja, hogy hazánkban a rendszerváltást követő néhány évben indultak el az első vállalkozások, amelyek most kezdik a generációváltást.

Az egy családon belül legalább két családtag tulajdonában lévő vagy irányításával működő vállalkozást családi vállalkozásnak hívjuk. A regisztrált vállalkozások több mint 50 százaléka ilyen. A családi vállalkozások más típusú problémákkal küzdenek, mint hagyományos társaik. A legkényesebb ügyek közé tartoznak a tulajdonlás, az utódlás, a vezetés javadalmazása, a konfliktuskezelés, a családtagok és a külső munkatársak kapcsolata. Az említett arány Magyarországra is vonatkozik, ennek ellenére még a vállalkozásfejlesztés szakmai berkeiben is keveset foglalkoznak ezzel a speciális igényekkel rendelkező csoporttal, nemhogy a közéletben.

A téma aktualitását az adja, hogy hazánkban a rendszerváltást követő néhány évben indultak el az első vállalkozások, amelyek most kezdik a generációváltást: a szülők a nyugdíjhoz közeledve most adják át a stafétabotot gyerekeiknek. Az utódlás az egyik legérzékenyebb kérdése a családi vállalkozásoknak, így nagyon időszerű megismerni a helyzetet nehezítő körülményeket, és felkészülten útnak indítani az ún. második generációs vállalkozásokat.

A tipikus problémákat tárgyalják meg

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és más társaságok (Budapest Bank, OTP Ingatlan, Dimenzió Egészségpénztár) hozzájárulásának köszönhetően a közhasznú konferencián neves hazai és külföldi előadók elemzik a családi vállalkozások tipikus problémáit, illetve családi vállalkozók mondják el saját, személyes élményeiket és tapasztalataikat arról, hogy hogyan lehet összeegyeztetni a magánéletet és az üzletet. Kiemelt téma az előadások között az utódlásban érintett felek körüli konfliktusforrások, az egymással szembeni elvárások.

A rendezvényen kerül sor a SEED Alapítvány által meghirdetett családi vállalkozás esettanulmány pályázat nyerteseinek kihirdetésére. A verseny célja, hogy a nyertesek tevékenységének bemutatásával hatékonyan működő példákat mutasson a vállalkozótársaknak. A támogatók felajánlásának köszönhetően a nyertesek különféle díjakat vihettek haza. A verseny első helyezettje a Babják és Fiai Kft., amely száraztésztagyártással foglalkozik, második helyezettünk a Massányi Művek egy többgenerációs, gombok készítésével és kereskedelmével foglalkozó családi vállalkozás, a harmadik helyezett fémszerkezeteket készítő Fém-Mű Bt., a negyedik helyezett a Caelum-Art Grafikai Stúdió Kft., amelynek tevékenységi körébe az alkotóművészet, a webgrafika és a sajtófigyelés tartozik.

A SEED Alapítvány Családi Vállalkozás Programjának idei harmadik eleme az októberben induló, az ország hat helyszínén megszervezett kétnapos tréningsorozat, amely a növekedésmenedzsment témájával foglalkozik, és kifejezetten családi vállalkozásokra fókuszál.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo