Amit a családi vállalkozásokról tudni kell

A SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány 2008. szeptember 11-én díjátadóval egybekötött konferenciát tart a családi vállalkozásokról. A téma aktualitását az adja, hogy hazánkban a rendszerváltást követő néhány évben indultak el az első vállalkozások, amelyek most kezdik a generációváltást.

Az egy családon belül legalább két családtag tulajdonában lévő vagy irányításával működő vállalkozást családi vállalkozásnak hívjuk. A regisztrált vállalkozások több mint 50 százaléka ilyen. A családi vállalkozások más típusú problémákkal küzdenek, mint hagyományos társaik. A legkényesebb ügyek közé tartoznak a tulajdonlás, az utódlás, a vezetés javadalmazása, a konfliktuskezelés, a családtagok és a külső munkatársak kapcsolata. Az említett arány Magyarországra is vonatkozik, ennek ellenére még a vállalkozásfejlesztés szakmai berkeiben is keveset foglalkoznak ezzel a speciális igényekkel rendelkező csoporttal, nemhogy a közéletben.

A téma aktualitását az adja, hogy hazánkban a rendszerváltást követő néhány évben indultak el az első vállalkozások, amelyek most kezdik a generációváltást: a szülők a nyugdíjhoz közeledve most adják át a stafétabotot gyerekeiknek. Az utódlás az egyik legérzékenyebb kérdése a családi vállalkozásoknak, így nagyon időszerű megismerni a helyzetet nehezítő körülményeket, és felkészülten útnak indítani az ún. második generációs vállalkozásokat.

A tipikus problémákat tárgyalják meg

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és más társaságok (Budapest Bank, OTP Ingatlan, Dimenzió Egészségpénztár) hozzájárulásának köszönhetően a közhasznú konferencián neves hazai és külföldi előadók elemzik a családi vállalkozások tipikus problémáit, illetve családi vállalkozók mondják el saját, személyes élményeiket és tapasztalataikat arról, hogy hogyan lehet összeegyeztetni a magánéletet és az üzletet. Kiemelt téma az előadások között az utódlásban érintett felek körüli konfliktusforrások, az egymással szembeni elvárások.

A rendezvényen kerül sor a SEED Alapítvány által meghirdetett családi vállalkozás esettanulmány pályázat nyerteseinek kihirdetésére. A verseny célja, hogy a nyertesek tevékenységének bemutatásával hatékonyan működő példákat mutasson a vállalkozótársaknak. A támogatók felajánlásának köszönhetően a nyertesek különféle díjakat vihettek haza. A verseny első helyezettje a Babják és Fiai Kft., amely száraztésztagyártással foglalkozik, második helyezettünk a Massányi Művek egy többgenerációs, gombok készítésével és kereskedelmével foglalkozó családi vállalkozás, a harmadik helyezett fémszerkezeteket készítő Fém-Mű Bt., a negyedik helyezett a Caelum-Art Grafikai Stúdió Kft., amelynek tevékenységi körébe az alkotóművészet, a webgrafika és a sajtófigyelés tartozik.

A SEED Alapítvány Családi Vállalkozás Programjának idei harmadik eleme az októberben induló, az ország hat helyszínén megszervezett kétnapos tréningsorozat, amely a növekedésmenedzsment témájával foglalkozik, és kifejezetten családi vállalkozásokra fókuszál.

Véleményvezér

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo