A kisharsányi Vylyan Szőlőbirtok és Pincészet nyerte el az idén Az év pincészete díjat - tájékoztatott az elismerést odaítélő három szervezet, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, a Magyar Bor Akadémia, valamint a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége. A dokumentumban olvasható indoklás szerint a szakmai körök jelölése és szavazatai alapján már hetedik alkalommal adományozott kitüntetéssel a cégnek azt a kollektív teljesítményét ismerték el, amelyet az országban és külföldön a magyar bor, a borkultúra és a kulturált borfogyasztás széles körű népszerűsítése érdekében kifejtett.
A második helyezett a Tokaj Kereskedőház Zrt., a harmadik a neszményi Szöllősi Pincészet lett. A vándordíjat, az emlékplakettet és az okleveleket szeptember 4-én Budapesten, ünnepélyes külsőségek között adják át a pincészetek képviselőinek.
Debreczeni Mónika, a Vylyan birtokigazgatója az MTI megkeresésére azt mondta, hogy " a kitüntetés tizenhat évnyi munka elismerése, amelyet még férjem, a 2004-ben elhunyt Debreczeni Pál álmait megvalósítva kezdett el szőlőtelepítéssel, pinceépítéssel a Villány melletti település közelében". A birtokigazgató beszámolt arról, hogy jelenleg 125 hektáron gazdálkodnak, kizárólag saját termésű szőlőt dolgoznak fel, és 15-17 féle borukból évente összesen 600 ezer palack készül főborászuk, Ipacs Szabó István irányításával.
A borok 90 százaléka a hazai piacra kerül, 10 százalékot az Egyesült Államokba, Oroszországba, Svájcba, Csehországba és Lengyelországba exportálnak. Debreczeni Mónika megjegyezte, hogy bár az elmúlt tíz évben számos hazai és nemzetközi versenyen nyertek különböző díjakat boraikkal, amelyek közül több szinte minden évben szerepelt a legjobb tíznek választott hazai bor között is. Eddigi legnagyobb sikerüknek azt tartja, hogy a 2004-es évjáratú Pinot Noir boruk 2006-ban, a világ legrangosabb borversenyén, a londoni Decanter World Wine Awards-on elnyerte a regionális trófeát.
A birtokigazgató a jövőbeni terveikkel kapcsolatban elmondta, hogy szeretnének bekerülni a "nemzetközi vérkeringésbe". (Magyar bor már Kínába is eljutott.) Debreczeni Mónika megjegyezte, mivel a magyar borok kevésbé ismertek külföldön, ehhez a magas minőség mellett szükség van az ágazaton belüli összefogásra, a marketingmunka erősítésére, valamint aktív részvételre a külföldi kiállításokon.