Százmilliós piac a tyúklízing és a zöldségrészesedés

Csak ez elmúlt 3 évben 359 milliárd forintot költött a hazai lakosság egészséges, környezetkímélő és etikus élelmiszerre. Ezen belül egyre növekvő szegmenst, 213 millió forintot jelent a közösségi mezőgazdaságból származó élelmiszer. A Tudatos Vásárlók Egyesülete képzésekkel segíti ennek a piaci szektornak a további erősödését.

Az egészséges élelmiszer iránti kereslet növekedését jelzi, hogy bővül a bioélelmiszerek piaca és a közösségi mezőgazdaság forgalma – mindkettő 50% fölötti arányban nőtt 2014 és 2016 között, a Tudatos Vásárló Piaci Jelentés szerint. Bioélelmiszerre 19 milliárd forintot, míg közösségi mezőgazdaságból származó termékekre 213 millió forintot költöttünk ebben az időszakban.

A bioélelmiszereknél szinte az összes nagyobb kereskedelmi- és drogérialánc növelte a feldolgozott biotermékek kínálatát. Ez nagy lendületet ad a növekedésnek, hiszen egyre gyakrabban vásárolunk élelmiszert ezeknél a láncoknál.

Kép:PP

A közösségi mezőgazdálkodás látványos növekedése a városok környékére koncentrálódik, és eleve kis értékről indult a fejlődés, hiszen a közösségi mezőgazdaság fogalma csak néhány éve került be a köztudatba Magyarországon, többek között a Tudatos Vásárlók Egyesülete népszerűsítő és képzési munkájának köszönhetően.

Mi az a közösségi mezőgazdálkodás?
A közösségi mezőgazdálkodás egy személyes együttműködés termelő és fogyasztó között, amelyben a gazdálkodással járó kockázatokat, felelősséget és a gazdálkodás gyümölcseit egy hosszú távú megállapodásban szabályozott módon közösen osztják meg. A zöldség, gyümölcs, tojás, sajt vagy akár hús köré szerveződő közösségek számos országban ismertek már. A városi fogyasztókat és jellemzően kisléptékű termelőket összekötő rendszer kifejezetten azoknak a gazdálkodóknak jelenthet kiutat, akik kis méretűkből adódóan nem tudják felvenni a versenyt a nagyüzemi, intenzív termeléssel. A friss ízeket kereső fogyasztók pedig részesei lesznek egy kezdeményezésnek, amelyet magukéinak érezhetnek és táplálkozásuk is egészségessé válik.
Azóta egyre növekvő érdeklődés övezi mind a fogyasztók részéről, akik biztonságos, helyi élelmiszerhez szeretnének jutni; mind a gazdák részéről, akik hosszú távon tervezhető, stabil megélhetést biztosító gazdálkodást akarnak működtetni. Ezt jelzi a tény is, hogy míg 2011-ben mindössze 3-4 ilyen kezdeményezés volt Magyarországon, 2017-ben már legalább 20 vásárló—gazda közösség működik országszerte. A YouTyúk esetében tojást "lízingelhet", a vásárló, máshol pedig a gazdálkodók vállalják, hogy egy egész szezonban kizárólag egy meghatározott közösség tagjainak termelnek, és hetente szétosztják, ami a gazdaságban megtermett. Cserébe a vásárlók a szerződéses időszak alatt átalánydíjat fizetnek a gazdának.

A TVE 2017. május 27-én újabb egynapos rendezvényt szervez Budapesten, ahol az érdeklődők megismerhetik a közösségi mezőgazdálkodás alapjait és legfontosabb gyakorlati tudnivalóit.

 

Véleményvezér

Elszabadultak a Magyar Posta árai

Elszabadultak a Magyar Posta árai 

Ez most nem finom.
Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak

Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak 

Az egykori magyar sikerágazat rosszul teljesít.
Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t

Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t 

Lassan bármerre megyünk kisebb árakkal találkozunk, mint itthon.
Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort

Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort 

Reméljük lesz indiai szelfi is.
Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk

Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk 

Hol van már a Magyarország jobban teljesít szlogen?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo