Lapunk szerette volna, ha a mobilszolgáltatók hivatalos közleményeiken túl további részleteket is elmondanak a távközlési adóval kapcsolatos árpolitikájukról, de megkeresésünket egybehangzóan mindhárom cég elutasította, mondván: a témában egyelőre a kiadott sajtóközleményeken kívül nem kívánnak megszólalni.
Az új adó a kormányzat állítása szerint a szolgáltatókat terheli, a lakosságnak és a vállalkozásoknak nem jelent majd pluszterhet. Az éles versenyre hivatkoztak a döntéshozók, amiért a cégek nem fogják tudni áthárítani ügyfeleikre a megnövekedett költségeiket. A három nagy mobilszolgáltató közül azonban eddig egyedül a T-mobil nem nyilatkozott arról, hogy magára vállalja-e az adó jelentette többletterheket, vagy sem. A Telenor már májusban bejelentette, hogy a telefonadó miatt módosítja csomagjait július 16-ától, majd a Vodafone is közzétette új árazását, amelyről SMS-ben tájékoztatta előfizetőit.
Rosszul járnak a kis cégek
Egyik szolgáltató sem hárítja át az új adót teljes mértékben ügyfeleire, de az üzleti csomagok árát mindkét cég fix összeggel emelte annak ellenére, hogy az adót a társaságok a lebeszélt percek után fizetik be. Ám a forgalomarányos díjnövekedés valószínűleg a mobilhasználat visszaeséséhez vezetne.
A Telenor lakossági számlás ügyfelének tarifacsomagtól függetlenül változatlan marad az előfizetési díja, de a telefonszámla végösszegének kismértékű emelkedésére ő is számíthat. Minden sikeres hívás után - kivéve az eddig is díjmentesként hívható számokat, az adományvonalak hívását, valamint a külföldi partnerhálózatokról kezdeményezett roaminghívásokat - nettó 1,96 forintnyi kapcsolási díjat kell fizetnie. Az SMS-ek ára az adó mértékének megfelelően, lakossági ügyfelek esetében nettó 1,96 forinttal nő, ami bruttó 2,49 forintot jelent.
Az üzleti előfizetők esetében viszont a csomagok is drágulnak, kivéve a mobilinternet díjszabását. A költségnövekedés határozott összegű lesz, és nem a hívások számán vagy hosszán alapul, vagyis elvileg nem fognak versenyhátrányba kerülni azok a cégek, amelyeknél a kommunikáció az üzlet fontos része, és ezért az átlagnál jóval többet beszélnek a munkatársaik. A társaság a publikus üzleti tarifacsomagok havi alapdíját átlagosan nettó 265 forinttal emeli, és az első perc számlázása nem másodperc-, hanem percalapon történik a jövőben. Az SMS-ek ára az üzleti tarifacsomagok esetén nettó 2 forinttal nő. A vállalaton belül korlátlan belföldi beszélgetést tartalmazó csomagok esetén a csomag ezer percre korlátozódik, azaz a munkatársak már csak 16,6 órát beszélhetnek ingyenesen.
A Vodafone is úgy döntött, hogy a havidíjat emeli meg egy fix összeggel, illetve a feltöltőkártyás ügyfeleknél a perc- és SMS-díjak lesznek magasabbak. A társaság megtartotta a nullaforintos csomagokat, és a tarifaváltozás az SMS-eket, valamint a bónuszperceket sem érintette. Július 1-jétől azonban módosította az Általános Szerződési Feltételeket a lakossági és az üzleti előfizetők esetében is, mondván: „az új telefonadó egy újabb súlyos teher, amit a társaság ezúttal már nem tud egyedül vállalni, többek között azért sem, mert a válságadóval ellentétben itt nem ideiglenes adóról van szó".
A kisvállalati ügyfelek esetében SIM kártyánként fix kiegészítő havi előfizetési díjat vezet be a társaság, amelynek mértéke tarifacsomagonként más, de havonta nettó 1250 forintnál egyik tarifacsomagnál sem lesz több. Ez azt jelenti, hogy az árváltozás nem haladja meg a kormány által megjelölt maximum felét.
A lakossági előfizetői tarifáknál sávos lesz a havidíjváltozás, azaz arányosan a díjcsomagokban foglalt percek mennyiségét veszi alapul: a csomagokban foglalt percek mennyiségétől függően emelkedik, de egyetlen esetben sem haladja meg a nettó 700 forintot, olvasható a Vodafone közleményében.
Lapunk információi szerint a társaságok üzleti előfizetőik számára küldött konkrét ajánlatai eltérnek a publikus ajánlatoktól. A vállalatok dolgát az sem könnyíti meg, hogy az egyes ajánlatokat igen nehéz összehasonlítani egymással az egyedi megoldások miatt.
Aki lenyeli a pirulát
A Magyar Telekom eddig nem nyilatkozott arról, hogy áthárítja-e az új adót partnereire, mindenesetre a sajtóközleményük szerint a cég a 2012. július-decemberi időszak után megközelítőleg 8 milliárd forint távközlési adót fizet - ez 2 milliárd forinttal kevesebb a 2012. június 4-én elfogadott módosításoknak köszönhetően. 2013-tól - előzetes becsléseik és a jelenlegi törvényszöveg alapján - a fizetendő távközlési adó összege évi 20 milliárd forint körül alakul. Ez jelentősen kisebb összeg, mint a cég által 2011-ben befizetett 27,7 milliárd forint válságadó, így könnyen lehet, hogy a T-Mobile ügyfelei jól járnak. (A Vodafone számára az éves szinten 8-10 milliárd forintos új teher pár milliárd forinttal több, mint az eddigi válságadó.)
Az elsősorban üzleti ügyfeleket kiszolgáló alternatív vezetékes BTel nagyon határozottan állította, hogy a telefonadóból az ügyfelei semmit nem fognak érezni.
- Az elmúlt években már beépítettük az üzleti modellünkbe a távközlési adót, így ha a most bevezetett telefonadó nem ölt nagyobb nagyságrendet, nincs szükség arra, hogy áthárítsuk annak költségét az ügyfeleinkre. 2012-ben folyamatosan figyelni fogjuk, hogy ez mekkora költségnövekedést jelent a vállalatnak ténylegesen - mondta el lapunknak Takács Krisztián, a Business Telecom Nyrt. (BTel) elnök-vezérigazgatója, hozzátéve: akár a cég versenypozícióját is javíthatja a döntés, amely nem csak idénre szól, amennyiben a távközlési cégeket terhelő különadót 2013-ban valóban kivezetik, és az új adó később sem növekszik. A BTel forgalmát ugyanis kismértékben, de kedvezőtlenebbül érintené az áthárítás, mint az adóteher átvállalása. A cég a beruházási aktivitásából sem vesz vissza emiatt. Továbbra is évente 30-40 új település lefedését, valamint a gerinchálózat fejlesztését tervezi.
Nem tervez áremelést az Invitel a távközlési adó ellenére. A társaság továbbra is a fejlesztésekre koncentrál. A megújulás legfontosabb célja: a lehető legmagasabb szintre emelni az otthoni szórakozás, szórakoztatás élményét, és még korszerűbb szolgáltatásokkal ellátni az üzleti tele- és infokommunikációs piacokat. „Arra törekszünk, hogy olyan szolgáltatásokat adjunk, amelyek ügyfeleink még teljesebb körű kiszolgálását célozzák, kihasználják a modern televíziós, telekommunikációs és informatikai technológiák adta lehetőségeket" - mondta el David McGowan, az Invitel vezérigazgatója azon a múlt heti sajtótájékoztatón, amelyen a társaság bemutatta új szolgáltatásait, egyebek mellett a júliustól elérhető m3D csatornát, amely térbeli élménnyé teszi a televíziózást.
Nem hat a szokásokra
A telefonadó bevezetése alapjaiban nem változtatja meg a vállalkozások eddig kialakult telefonhasználati szokásait. Az utóbbi egy-két évben a cégek már nem adták vissza vezetékes előfizetésüket a különböző kedvezményes mobilflotta-ajánlatok miatt, ez a hangsúlyváltás korábban lezajlott. A válság pedig arra is felhívta a kis- és középvállalatok figyelmét, hogy jelentős költségeket takaríthatnak meg azzal, ha optimálisan, egymást kiegészítve használják a különböző kommunikációs csatornákat. A vezetékes telefónia a mobilitást nem tudja helyettesíteni, ugyanis bizonyos szolgáltatások - alközpontok, fax - csak ezen keresztül érhetők el.
- Lehet, hogy néhány kisebb cég kénytelen lesz további megszorításokra, de ez nem fog érződni az országos statisztikákban. Ma már luxusból senki nem telefonál, akkor beszél, ha az üzletmenete miatt az fontos - mutat rá Takács Krisztián.
Dr. Vadász György, a Magyar Iparszövetség ügyvezető elnöke szerint a hazai kis- és középvállalatok már nem terhelhetők tovább, így is jelentős versenyhátrányban vannak az Európai Unió más tagállamában vállalkozókhoz képest. Ezt a kört a legapróbb költségnövekedés is súlyosan érintheti, így a távközlési adó is.