A körforgás sztárja

Otthonunk tele van felesleges, használaton kívüli cuccokkal. A körforgásos gazdaság új sztárja, a Stuffstr mobilalkalmazás ezek továbbadásának és újrafelhasználásának logisztikáját oldja meg. A gyártók pedig megtudják az app által generált adattömegből, hogy fogyasztóik meddig élvezik terméküket, és mikor válnak meg tőle.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az angol stuff szó cuccot, anyagot, tárgyat, felszerelést jelent. A 2016 tavaszán indult Stuffstr célja, hogy ezek a cuccok ne a szemétlerakó telepeken végezzék, ha tulajdonosuk már megunta azokat, vagy ha valahol már feleslegessé váltak. A 2016-os davosi Világgazdasági Fórumon (WEF) a „The Circulars” digitális kategóriájában győztes app segít az embereknek kiárusítani, megjavítani, bérbe adni, adományozni vagy újrahasznosítani a felesleges dolgaikat, mindezt néhány érintéssel az okostelefonjukon.

Kép: stuffstr.com

Használati érték

A Stuffstr összehozza azt, aki megválna a cuccától és azokat, akik azt újrahasznosítanák vagy továbbhasználnák. Nem az eladás a cél, hanem az újrahasznosítás. Ezért nem a megunt áruk eBay-e a körforgásos gazdaságban, hanem az Ubere. Nem meglepő, hogy a Stuffstr társalapítója, John Atcheson autómegosztási cégeknél, a Flexcarnál és a Getaroundnál dolgozott korábban. Atcheson azt sem zárta ki, hogy a Stuffstr előbb-utóbb piaccá bővül, és az eladás opció is megjelenik, de egyelőre nem ezen a fejlődési vonalon van a hangsúly. Szerinte az app több mint digitális charityshop, abban jó, hogy megtalálja azokat, akik a legnagyobb hatékonysággal használhatják fel a már nem kívánt terméket s a legmagasabb használati értéket nyerhetik ki belőle. Amerikában jellemzően erős a speciális igények körül szerveződő termékfelvevő entitások jelenléte: a Cell Phones for Soldiers a szolgálatból visszatérő katonáknak szerez telefonokat; a Dress for Success alacsony jövedelmű nőknek kínál ruhákat és tanácsadást arról, hogyan öltözzenek üzletasszonyként; sok helyen pedig olyan programok működnek, amelyek az elhasznált bicikliket veszik be, újítják fel és találnak nekik új tulajdonost. A Stuffstr őket is összeköti az adományozókkal. Kezdésként 30 ezer helyszínt azonosítottak az Egyesült Államokban, ahol leadhatók a megunt holmik.

Az app felhasználóbarát, a júzereknek nem kell lefényképezniük minden egyes tárgyukat, hogy felvihessék e felületre. Az Amazonon történt vásárlások például benne vannak a rendszerben, mert az app és az e-kereskedelem óriása együttműködési megállapodást kötött. Így a rendszer tud minden fontosabb adatot a kidobásra ítélt termékről, ezeket sem kell bepötyögnie a felhasználónak. Ráadásul az Amazon minden új vásárlást is hozzáad az appon a „katalógusunkhoz”. Az egyéni „vásárlási előtörténetek” tehát kulcsfontosságú elemét alkotják a Stuffstr ökoszisztémájának, aminek hála a terméken túladó és az azt átvevő fél egyaránt rögtön tudja, milyen áruról van szó, nem kell a méretét vagy a súlyát méregetni.

Vásárlási adatok

A B Corp-ként, azaz a közjót szolgáló, társadalomjobbító társaságként bejegyzett cégként a Stuffstr tulajdonképpen egy adatplatform, ami összehozza az érdekelt feleket. Nemcsak azokat, akiknek már nem kell, vagy kell egy tárgy, hanem annak a gyártóját is. A márkák nagy része szinte teljesen a sötétben tapogatózik a fogyasztói szokásokat illetően. Nem tudják, mikor unják meg, dobják ki vevőik az árucikkeiket, miközben egyre többen tűzték zászlajukra a „nulla szemét” elvet, vagyis hogy mindent újrahasznosítanak: növelik a biológiai lebomló anyagok arányát a termékeikben és begyűjtik az elhasznált termékeket a vásárlóktól. Atcheson nem titkolt ambíciója, hogy a földkerekség összes gyártójával együttműködjön az appja. Eddig az Amazon mellett a North Face-szel és a H&M-mel kötött megállapodást.

A Stuffstr bevételi modellje háromszintű. Ha valaki elad vagy bérbe ad valamit, a tranzakció után díjat von, ha olyanhoz kerül a tárgy, aki azt megjavítja, felújítja, majd értékesíti, ő fizeti a jutalékot, és pénzt keres az aggregált adatokból is, amelyeket elad a big datára éhes márkáknak. Az app előtt álló legnagyobb kihívás, hogy elérje a fogyasztók körében a kritikus tömeget, és az e-kereskedelmet is teljesen lefedje. Szövetkeznie kell tehát az Amazon riválisaival is, ám ha mindez sikerül, akkor olyan sokat tud majd a Stuffstr a termékek vásárlás utáni életgörbéjéről, mint amennyit az Amazon a vásárlásról vagy az Uber a közlekedésről. És eljöhet végre a szeméttelepek hanyatlásának kora.

Nem fog menni az állam nélkül a körkörös gazdaság
A körkörös gazdaság elméletét mára egyértelműen alátámasztja a gazdasági racionalitás is. De hiába a koncepcióval sikeres cégek akár tömegei is, a gazdasági szabályozás változása nélkül nem lesz áttörés - hangzott el a témában rendezett Circular Hungary konferencián.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo