A használt is lehet szép

2014. szeptember 30. kedd - 15:06 / piacesprofit.hu
  •    

Több mint ezer pályázat, szokatlan és egyedi ötletek, életre keltett, újragondolt, hasznossá alakított vagy széppé varázsolt használt tárgyak – többek között ez az eddigi mérlege az OLX Régiből újat versenyének. A kreatív újrahasznosítás játékának első 3 hetében az is kiderült, leginkább a lakberendezési és kerti tárgyakat szeretjük átformálni, de a műszaki cikkek és a játékok is megmozgatják a fantáziánkat.

Kép: SXC

A magyar háztartások nagy részében sok nem használt, átalakítható vagy éppen felesleges eszköz van. Az Index szeptember elején, Vagyonokon ül Ön? címen közzétett kérdőívének eredményeiből az derült ki: a válaszadók többségénél ruhák tornyosulnak otthon feleslegesen, de sok nem használt műszaki cikk is foglalja a helyet egy-egy háztartásban. A felesleges tárgyak listáján szerepelt még a gyerekjáték és a háztartási eszközök is. A legtöbb válaszadó úgy becsülte, hogy 20 és 100 közötti felesleges tárgy van az otthonában és ezeket értékesítve – szintén becslésük szerint –  alsó hangon 10 ezer forinthoz juthatnának, de sokan számoltak százezres vagy akár kétszázezres összeget is. A kérdőívből az is kiderült, hogy a használt bizniszben utazók leginkább a neten igyekeznek nyélbe ütni az üzletet (36 százalék).

A használt tárgyak adás-vételében rejlő lehetőségek száma szinte végtelen és a műfaj egyre népszerűbb. Az ingyenes apróhirdetési piacon 2011 óta jelenlévő OLX (korábban Apród) 12 kategóriával, földrajzi helyhez igazítható keresési szűrőkkel igyekszik segíteni abban, hogy mindenki megtalálja, amire szüksége van vagy éppen új gazdára találjon egy-egy tárgy. Az apróhirdetéseket egyre többen és egyre többször használják: az apróhirdetési oldal indulását követő évben megtízszereződött a hirdetések száma, jelenleg pedig közel 2,4 millió ajánlat szerepel az OLX-en. Az apróhirdetési műfaj volumenének intenzitását jelzi az is, hogy naponta közel 30 ezer, korábban soha nem szereplő hirdetés kerül fel az oldalra, s a látogatók 40 százaléka mobilról érkezik. A legnépszerűbb kategóriák közé tartozik a kezdetektől a divat, ingatlan, otthon/kert és műszaki cikk, de népszerű a baba-mama és a jármű kategória is. „Az emberektől sosem volt idegen, hogy olyan tárgyakat vegyenek, keressenek a használt tárgyak piacán, ami másnak már felesleges, de számukra érték, sok esetben kincs. A cél minden esetben az, hogy megtalálja egymást eladó és a vevő, hogy sikeres legyen a tranzakció. Az újrafelhasználás, a tárgyakban és az adás-vételekben rejlő lehetőségek, a környezettudatos életmód ma – ahogy a számok is jelzik – egyre inkább arra sarkallják az embereket, hogy tudatos, anyagi és környezetbarát szempontból is okos döntéseket hozzanak” – hangsúlyozta a számok kapcsán Erdélyi Laura, az OLX.hu marketing vezetője a Kreatív újrahasznosítás – Amikor a használt tárgyak új életet kezdenek című sajtóreggelin.

Gitárból is lehet polc

Gitárból polc, kádból pad vagy éppen szófa, nadrágból párna, gyufásdobozból biliárd, autó alkatrészekből asztal – csak néhány példa abból a több mint ezer pályázatból, amely az OLX Régiből újat kreatív versenyére érkezett a nevezési időszak 3 hetében. A játékban arra kérték az ötletes kedvű felhasználókat, hogy egy-egy régi tárgyat gondoljanak újra, adjanak neki új funkciót és alakítsák át. Összesen hét kategóriába nevezhettek a pályázók.

 

A kreatív újrahasznosítás, a tárgyak újragondolásának és átalakításának lehetősége, a „megkeresni és rátalálni” élménye gyakori elem azokban a történetekben, amelyeket OLX-felhasználók osztanak meg a cég munkatársaival, ez is adta az ötletet a játékhoz. „Egyre tudatosabban élünk részben anyagi, részben környezetbarát okokból. Sokan ismerték fel, hogy egy régen használt, vagy más számára értéktelen tárgy – néha egy kis átalakítással vagy felújítással, de sokszor anélkül is – hasznos, értékes kiegészítője lehet a mindennapjaiknak” – mondta Erdélyi Laura.

A beérkezett pályázatok összesítéséből az derül ki, hogy legszívesebben otthon, kert témában állunk neki az átalakításoknak, ezekben a tárgyakban látjuk meg leggyakrabban a lehetőséget az újragondolásra, de a műszaki cikk és a játék kategória is népszerű volt. A legnagyobb kihívást a sport kategória jelentette, ide érkezett a legkevesebb pályázat.

Érkeztek olyan pályázatok is, amelyek nem egy átalakítást, hanem valaminek a felújítását mutatták be. Sokan küldték be például felújított házuk, szobájuk, biciklijük, szekrényük, udvaruk csinosításának fotóit és leírását. Mivel ezeknek a pályázatoknak a nagy részével a jelentkezők láthatóan sokat dolgoztak, büszkék voltak az eredményre, így – látva a lelkesedését, a felújításra fordított munka megosztásának örömét – az Egyéb kategóriába bekerülhettek a versenybe annak ellenére, hogy nem átalakításban gondolkodtak készítőik.

A nevezési szakasz lezárult, s most két héten keresztül, október 12-éig szavazhat mindenki, hogy kategóriagyőztes lehessen a kedvenc tárgya. Az 1 millió forintos fődíj nyertesét a játék szakmai zsűrije választja ki, értékelve az ötletet, a tárgy újragondolásának eredetiségét, figyelve arra, hogy valóban megvalósult-e a kreatív újrafelhasználás, vagyis a tárgy valóban szerves, hasznos vagy egyszerűen csak mutatós része lett a környezetnek.

Amikor egy régi tárgynak új funkciót adunk, akkor az értékmentés párosul a kreativitással. Ez önmagában is jó dolog, nem beszélve az érzésről, hogy valami egyedit és újat alkottunk“- mondta Krivarics Ditta, az Otthonkommandó blog alapítója a kreatív verseny szakmai zsűrijének tagja a játék kapcsán. “A tárgyak újragondolásában és annak megvalósításában megvan az az öröm, hogy a saját két kezünkkel hoztunk létre valami igazán egyedi, ötletes dolgot” – hangsúlyozta zsűri másik tagja, az Ötletes blog szerzője, Kiss Edina, hozzátéve, a nyertes kiválasztásakor ezekre a szempontokra helyezi majd a hangsúlyt.