Plasztiklábnyom: beszól a márkáknak a műanyagellenes mozgalom

2018. május 06. vasárnap - 10:01 / Kriston László
  •    

Egyre több márka vesz igénybe újrahasznosított műanyagot termékei gyártásához. A Greenpeace pedig a környezettudatos fogyasztóknak ad hangot a #BreakFreeFromPlastic-kampánnyal. Ennek petícióját eddig egymillióan írtak alá.

A természet plasztikkal való szennyezésének megoldása nemcsak arról szól, hogy a PET italos palackokat újra kell hasznosítani. A Kimberly-Clark például az érzékeny bőrűeknek készült nitril kesztyűket hasznosítja újra a Sierra Nevada Brewing Co. nevű vállalkozásal együttműködésben.

Megnyílt a világ első műanyagmentes élelmiszerboltja
A teagyártók a filteres teát, az élelmiszergyártók a csomagolást kezdik megújuló alapanyagokból gyártani. Hollandiában a világ első műanyagmentes élelmiszerboltja 700 terméket kínál, köztük joghurtot, húst és is, amiknél már eléggé megszoktuk, hogy plasztikba vannak csomagolva.

Újraplasztik & márkaidentitás

A két cég RightCycle programja keretében a két cég 2016 óta 3084 kilogrammnyi elhasznált kesztyűnél kerülte el, hogy a szeméttelepen végezze. Ez több mint 450 tekegolyó súlyának felel meg. Ez az első kezdeményezés, hogy a nitril kesztyűk utóéletével is foglalkoznak a piaci szereplők. A RightCycle program egyébként 500 tonna hulladék újrafelhasználásáról gondoskodott 2011 óta.

A Unifi textilgyártó cég kelmékbe dolgozza be a műanyag italos palackokat. A műanyagszálak a Repreve nevű sportruhákban végzik. Százezer darab ásványvizes palack például 25 000 sapka, 33 000 pár cipő vagy farmer vagy 20 000 nadrág gyártásához használható fel. Az USA-ban meglehetősen alacsony a műanyag palackok újrafeldolgozási aránya, mindössze 28 százalék.

Fotó: Flickr/Bo Eide

Fotó: Flickr/Bo Eide

A North Face ruhamárka az USA nemzeti parkjaiból gyűjti be az eldobott plasztik italos palackokat. A kezdeményezés keretében eddig összesen 72 574 kilogramm került begyűjtésre a Yosemite, a Grand Teton és a Great Smoky Mountains nemzeti parkokban, s ezeket a vállalat pamutpólókba és szintén pamutból készült strapabíró kézitáskákba építi be. E termékvonal külön nevet is kap: Bottle Source. A divatmárka, melyről köztudott, hogy évek óta követ környezettudatos üzletpolitikáját, egyúttal minden egyes dollárt, amit az említett pólókból és táskákból könyvel el, a nemzeti parkokat felügyelő alapítvány fenntarthatósági projektjeinek adományozza.

Fogyasztói nyomás

Eközben a Greenpeace is erősíti a nyomást a márkákon, hogy kevésbé hagyatkozzanak az egyszer használatos, eldobható műanyageszközökre és termékekre, amihez nemcask az aktivisták, hanem a fogyasztók támgoatására is számít.
Áprilisban a Föld napja körül hangosította fel a Greenpeace műanyagellenes kampányát. A #BreakFreeFromPlastic (Szabaduljunk meg a műanyagtól) kampány petícióját eddig egymillióan írták alá. A San Francisco-i Golden Gate hídnál pedig aktivisták “Stop Corporate Plastic Pollution” (Állítsuk meg a vállalatok műanyagszennyezését) transzparenssel mutatkoztak a fotósok előtt. Mexikóban, Oroszországban is voltak megmozdulások, a Fülöp-szigeteken óriási partit rendeztek helyi művészek. Afrikában a Greenpeace műanyageltakarító programokat szervez önkéntesek részvételével, s a márkákat is igyekszik auditálni. Spanyolországban aktivisták afféle gerillaakció jegyében jelennek meg áruházaknál és a műanyagok használatának visszafogását követelik.

Már a bálnák és a cápák is áldozatai a tengeri plasztikszemétnek
Az italos palackjaink és műanyag dobozaink összetöredezett darabjai bekerülnek a bálnák és a cápák által beszívott tengervízbe, s eltömítik testük belső járatait. Egyre több döglött bálna sodródik partra, gyomrukban nagy mennyiségű plasztikszeméttel.

A Greenpeace természetesen arra játszik, hogy a társadalomban, a közvéleményban egyre erősödik a műanyagellenesség (főleg az óceánokban úszó mikroplasztik-szigetek képeinek hatására), s ezt a fogyasztói hozzáállást már a nagy brandek sem hagyhatják figyelmen kívül. Ezzel új etikai elvárás és etalon születhet, s “bármelyik vállalat, amely szívén viseli a bolygó egészségét”, az újrahasznosítást választja majd, s konkrét programokkal térít majd el óriási műanyagmennyiségeket a szeméttelepre kerüléstől.

A Sustainable Brands cikke azt írta, hogy a Golden Gate hídnál belebegtetett plakáton hét melynek óriási a plasztiklábnyomat, de a Google képkeresőjébe szereplő találatoknál csak olyan transzparens látszik, amin nincsenek logók. Az mindenesetre várható, hogy előbb-utóbb megszületik egyfajta feketelista a műanyaggal leginkább pocséklóan és bőkezűen bánó márkákról, melyek egyúttal a plasztikszennyezés legnagyobb elősegítői is.

A Greenpeace arra bíztatja a környezettudatos polgárokat, hogy okostelefonjukkal fényképezzék le azokat a termékeket és az áruházak azon polcait, ahol ésszerűtlen és felesleges műanyagcsomagolásokat látnak, s ezeket osszák meg a közösségi médián. Már egész szép kollekció gyűlt össze a neten ilyen képekből a Greenpeace honlapjain, itt és itt.

(Sustainable Brands, greenpeace)

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor