Plasztiklábnyom: beszól a márkáknak a műanyagellenes mozgalom

Egyre több márka vesz igénybe újrahasznosított műanyagot termékei gyártásához. A Greenpeace pedig a környezettudatos fogyasztóknak ad hangot a #BreakFreeFromPlastic-kampánnyal. Ennek petícióját eddig egymillióan írtak alá.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A természet plasztikkal való szennyezésének megoldása nemcsak arról szól, hogy a PET italos palackokat újra kell hasznosítani. A Kimberly-Clark például az érzékeny bőrűeknek készült nitril kesztyűket hasznosítja újra a Sierra Nevada Brewing Co. nevű vállalkozásal együttműködésben.

Megnyílt a világ első műanyagmentes élelmiszerboltja
A teagyártók a filteres teát, az élelmiszergyártók a csomagolást kezdik megújuló alapanyagokból gyártani. Hollandiában a világ első műanyagmentes élelmiszerboltja 700 terméket kínál, köztük joghurtot, húst és is, amiknél már eléggé megszoktuk, hogy plasztikba vannak csomagolva.
Újraplasztik & márkaidentitás

A két cég RightCycle programja keretében a két cég 2016 óta 3084 kilogrammnyi elhasznált kesztyűnél kerülte el, hogy a szeméttelepen végezze. Ez több mint 450 tekegolyó súlyának felel meg. Ez az első kezdeményezés, hogy a nitril kesztyűk utóéletével is foglalkoznak a piaci szereplők. A RightCycle program egyébként 500 tonna hulladék újrafelhasználásáról gondoskodott 2011 óta.

A Unifi textilgyártó cég kelmékbe dolgozza be a műanyag italos palackokat. A műanyagszálak a Repreve nevű sportruhákban végzik. Százezer darab ásványvizes palack például 25 000 sapka, 33 000 pár cipő vagy farmer vagy 20 000 nadrág gyártásához használható fel. Az USA-ban meglehetősen alacsony a műanyag palackok újrafeldolgozási aránya, mindössze 28 százalék.

Fotó: Flickr/Bo Eide

A North Face ruhamárka az USA nemzeti parkjaiból gyűjti be az eldobott plasztik italos palackokat. A kezdeményezés keretében eddig összesen 72 574 kilogramm került begyűjtésre a Yosemite, a Grand Teton és a Great Smoky Mountains nemzeti parkokban, s ezeket a vállalat pamutpólókba és szintén pamutból készült strapabíró kézitáskákba építi be. E termékvonal külön nevet is kap: Bottle Source. A divatmárka, melyről köztudott, hogy évek óta követ környezettudatos üzletpolitikáját, egyúttal minden egyes dollárt, amit az említett pólókból és táskákból könyvel el, a nemzeti parkokat felügyelő alapítvány fenntarthatósági projektjeinek adományozza.

Fogyasztói nyomás

Eközben a Greenpeace is erősíti a nyomást a márkákon, hogy kevésbé hagyatkozzanak az egyszer használatos, eldobható műanyageszközökre és termékekre, amihez nemcask az aktivisták, hanem a fogyasztók támgoatására is számít. Áprilisban a Föld napja körül hangosította fel a Greenpeace műanyagellenes kampányát. A #BreakFreeFromPlastic (Szabaduljunk meg a műanyagtól) kampány petícióját eddig egymillióan írták alá. A San Francisco-i Golden Gate hídnál pedig aktivisták "Stop Corporate Plastic Pollution" (Állítsuk meg a vállalatok műanyagszennyezését) transzparenssel mutatkoztak a fotósok előtt. Mexikóban, Oroszországban is voltak megmozdulások, a Fülöp-szigeteken óriási partit rendeztek helyi művészek. Afrikában a Greenpeace műanyageltakarító programokat szervez önkéntesek részvételével, s a márkákat is igyekszik auditálni. Spanyolországban aktivisták afféle gerillaakció jegyében jelennek meg áruházaknál és a műanyagok használatának visszafogását követelik.

Már a bálnák és a cápák is áldozatai a tengeri plasztikszemétnek
Az italos palackjaink és műanyag dobozaink összetöredezett darabjai bekerülnek a bálnák és a cápák által beszívott tengervízbe, s eltömítik testük belső járatait. Egyre több döglött bálna sodródik partra, gyomrukban nagy mennyiségű plasztikszeméttel.
A Greenpeace természetesen arra játszik, hogy a társadalomban, a közvéleményban egyre erősödik a műanyagellenesség (főleg az óceánokban úszó mikroplasztik-szigetek képeinek hatására), s ezt a fogyasztói hozzáállást már a nagy brandek sem hagyhatják figyelmen kívül. Ezzel új etikai elvárás és etalon születhet, s "bármelyik vállalat, amely szívén viseli a bolygó egészségét", az újrahasznosítást választja majd, s konkrét programokkal térít majd el óriási műanyagmennyiségeket a szeméttelepre kerüléstől.

A Sustainable Brands cikke azt írta, hogy a Golden Gate hídnál belebegtetett plakáton hét melynek óriási a plasztiklábnyomat, de a Google képkeresőjébe szereplő találatoknál csak olyan transzparens látszik, amin nincsenek logók. Az mindenesetre várható, hogy előbb-utóbb megszületik egyfajta feketelista a műanyaggal leginkább pocséklóan és bőkezűen bánó márkákról, melyek egyúttal a plasztikszennyezés legnagyobb elősegítői is.

A Greenpeace arra bíztatja a környezettudatos polgárokat, hogy okostelefonjukkal fényképezzék le azokat a termékeket és az áruházak azon polcait, ahol ésszerűtlen és felesleges műanyagcsomagolásokat látnak, s ezeket osszák meg a közösségi médián. Már egész szép kollekció gyűlt össze a neten ilyen képekből a Greenpeace honlapjain, itt és itt.

(Sustainable Brands, greenpeace)

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo