Kötelező uniós szabályok alternatív üzemanyagok forgalmazására

Figyelemreméltó intézkedési csomagot fogalmazott meg az Európai Bizottság annak érdekében, hogy Európa-szerte előmozdítsa az alternatív üzemanyagtöltő állomások kiépítését. A testület ajánlásai kiterjednek a sűrített-, illetve a cseppfolyósított földgázzal hajtott nehézgépjárművekre és hajókra is.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

„Az eddigi kezdeményezések többnyire az üzemanyagokra és járművekre irányultak, az üzemanyag-forgalmazásra való tekintet nélkül. Ezért üdvözlendő, hogy az Európai Bizottság olyan rendelkezéseket dolgozott ki, melynek köszönhetően javulhat a környezetbarát üzemanyagok infrastruktúrája” - jelentette ki Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke.

Közös, európai szabványok

Az alternatív üzemanyagok széles körű elterjedését eddig három fő tényező hátráltatta: a járművek magas vételára, az alacsony elfogadottság, továbbá az újratöltő állomások hiánya. A szükséges számú CNG és LNG kutak nélkül azonban a környezetbarát meghajtással közlekedő járművek nehezen tudják felvenni a versenyt a hagyományos tüzelőanyaggal hajtott példányokkal szemben. Az Európai Bizottság éppen ezért a tagállamok számára kötelező érvényű rendelkezéseket fogalmazott meg a környezetbarát üzemanyagok elterjedésének elősegítésére.

Az Európai Unió legfőbb döntéshozó és végrehajtó szervének iránymutatása szerint, 2015 decemberéig közös szabványokat kell kialakítani a gépkocsikat, tehergépjárműveket és vízi járműveket szolgáló LNG és CNG újratöltő állomásokra vonatkozóan. „Az innovatív és alternatív üzemanyagok fejlesztése egy nyilvánvaló útja az európai gazdaság hatékonyabbá tételének, egyúttal a kőolajtól való túlzott függőség csökkentésének, és egy olyan közlekedési ipar kifejlesztésének, amely kész megfelelő választ adni a 21. századi kihívásokra. ” – jegyezte meg Domanovszky Henrik.

Vízi közlekedés

„Az Európai Bizottság olyan intézkedési tervet fogalmazott meg, mely elősegítené a cseppfolyósított földgáz (LNG) hajózásban történő elterjedését. Az LNG-t jelenleg vízi szállítmányozásban szinte csak a Skandináv országokban használják, igaz, jelenleg már több tagállam fontolgatja a környezetbarát üzemanyaggal közlekedő hajók üzembe állítását.” – hívta fel a figyelmet a szakember.A stratégia célja, hogy kiépüljön a szükséges infrastruktúra.

Az Európai Bizottság ajánlása szerint 139 tengeri és belföldi LNG újratöltő állomást kell telepíteni kikötőkben 2020-ig, vagy legkésőbb 2025-ig. A testület iránymutatása nem nagy kapacitású gáz-terminálokra vonatkozik, hanem fix, vagy mobil újratöltő állomásokra.

Közúti közlekedés

Több a gázos kocsi Európában
Az NGVA Europe januárban publikált adatai szerint 3 százalékkal bővült a földgázzal hajtott járművek piaca. A 2011. június és 2012. június között eltelt időszak alatt összesen 985 ezerrel nőtt a CNG-üzemű járművek száma Európában.
Az intézkedéscsomag kitér a cseppfolyósított földgáz tehergépjárművekhez használható töltőpontok kiépítésére is. A testület szorgalmazza, hogy újratöltő állomások épüljenek ki 400 kilométerenként a Transzeurópai Közlekedési Hálózat útjai mentén. Becslések szerint mintegy 181 LNG újratöltő állomás létesülne, mely jelentős piaci fejlődést idézne elő a cseppfolyósított földgázzal hajtott nehézgépjárművek terén.

Az Európai Bizottság ugyancsak ambiciózus célokat fogalmaz meg a sűrített földgázzal kapcsolatban. A CNG-t jelenleg 1 millió jármű hajtásához használják Európában, mely mindössze 0,5% százalékot tesz ki a teljes állományból. A Bizottság ajánlásának értelmében 2020. december 31-re elegendő számú, nyilvánosan elérhető töltőállomás létesülhet Európában, melyek maximum 150 kilométer távolságra lenne egymástól. „A tagállamok a kormányzati kiadások szükségképpeni bevonása nélkül is képesek lesznek e változtatások végrehajtására, akár a magánszektor beruházásait és magatartását ösztönző rendelkezések útján. Az EU támogatások túlnyomó része már rendelkezésre áll a TEN-T alapokból, továbbá a kohéziós és a strukturális alapokból” – hívta fel a figyelmet az MGKKE elnöke.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo