Beszólt a Greenpeace a Nestlének plasztikcsomagolás ügyben

A svájci élelmiszeripari óriáscég 2025-től csakis újrahasznosítható anyagokból állítja elő termékei csomagolását. Tudta, hogy a világosabb színű csomagolást könnyebb újrahasznosítani?

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A zölddé válás új hulláma az, hogy multik látványosan elhatárolják magukat a műanyag használatától és felesküdnek egy újrahasznosítható, bioplasztikus-alapú jövőre. Ezt azért teszik, mert környezettudatos vásárlóközönségük már tisztában van vele, hogy az óceánokban felhalmozódó mikroplasztikhulladék-szennyezés milyen őrjítő méreteket ölt: megyényi, sőt országnyi területeket kitevő szemétszigetek gomolyognak, mert az áramlások egybeterelik a hulladékot. (Főleg azóta köztudott ez, hogy Oprah Winfrey néhány éve beszélgetős műsorában képsorokat mutatott róla.)

Nestlé-megoldás: PR-trükk?

"A műanyaghulladék az egyik legnagyobb fenntarthatósági probléma, amivel a világnak szembe kell néznie", szögeztle Mark Scheider, a Nestlé vezérigazgatója abban a sajtóközleményben, melyben a vállalat bejelentette:

  • 2025-től teljes termékskáláján átáll az újrahasznosítható csomagolásokra.
  • Ezek 100 %-ban újrahasználható vagy újrahasznosítható anyagok lesznek.
  • A cég a világosabb színű csomagolásokat választja, mert ezeket könnyebb újrahasznosítani. Ezt már Duncan Pollard, a Nestlé fenntarthatósági szakértője hangoztatta egy újságíróknak adott telekonferencián.
  • A cégnek "szándékában áll" támogatnia a szelektív hulladékgyűjtést, szétválogatást és újrafeldolgozást azokban az országokban, ahol üzleti tevékenységet folytat.
  • Termékei csomagolásán útmutatást tüntet majd fel a fogyasztók számára arra vonatkozóan, hogyan lehet újrahasznosítani a csomagolóanyagokat biztonságosan és környezetkímélő módon.
Fanyalog a Greenpeace

2025. Vagyis még hét év van vissza, amíg mindez teljes mértékben megvalósul. A neves környezetvédő szervezet a "greenwashing" tipikus eseteként ítélte el a Nestlé bejelentését, vagyis olyan PR-megmozdulásként, ami a szervezet zöld renoméjának növelését hivatott inkább elősegíteni, mintsem a tényleges zölddé válást.

Fotó: Flickr/Bo Eide

A Greenpeace nehezményezi, hogy az eldobható plasztikcsomagolások elleni elköteleződést nem támasztja alá célszámokkal a Nestlé. Ez alapján nyilván azt érthetjük, hogy szó nincs arról, évi hány tonna csomagolást helyettesít majd a vállalat és a következő 7 évben lépésről-lépésre milyen százalékban áll át ezekre.

Ha komolyan vesszük a Greenpeace aggályait, nagyon úgy tűnik, hogy a Nestlé egy nem elég kiforrott vagy inkább lőzungos-általános bejelentéssel próbál azonali renomé-javító, márkatekintélyt, good willt erősítő hatást learatni a piacon. Hogy még inkább szimpatizáljanak vele a fogyasztók és jobban foggyanak a termékei.

Azt is tudni kell, hogy 2017-ben a Nestlé riválisa, a Unilever tett hasonló kijelentést 2025-re vonatkozóan, így nyilván arról van szó, hogy a Nestlé sem akar lemaradni a versenytárs mögött.

Ugyanakkor ez nem ilyen egyszerű. Először is minden céges bejelentést egy plasztikmentesebb világba üdvözölni kell. Másodszor: méltánylandó, hogy a Nestlé szóvivője elismerte, a cég igenis azon vállalatok közé tartozik, melyek nagyban felelősek az óceánokban kialakult, rendkívül komoly plasztikszennyezésért, sés hogy ezért a Nestlé kötelességének érzi, hogy tegyen a helyzet javításáért. Ami ez esetben nem az eltakarítási munkálatok finanszírozását jelenti (habár e téren is aktivizálhatná magát a cég), hanem a további, jövőbeli szennyezése mérséklését.

Mégis igaz, hogy minél több a konkrétum a felső vezetés egy-egy ilyen elhatározása mögött, annál hitelesebb a vállalás. Miért? Mert a konkrét célkitűzés mérhető áldozattal jár, mérhető erőforrást igényel, s a konkrét számok megvalósulását számon kérik majd a zöld és a fogyasztóvédelmi aktivisták.

(Reuters, packaging-gateway.com)

Véleményvezér

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.
Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo