Beszólt a Greenpeace a Nestlének plasztikcsomagolás ügyben

A svájci élelmiszeripari óriáscég 2025-től csakis újrahasznosítható anyagokból állítja elő termékei csomagolását. Tudta, hogy a világosabb színű csomagolást könnyebb újrahasznosítani?

A zölddé válás új hulláma az, hogy multik látványosan elhatárolják magukat a műanyag használatától és felesküdnek egy újrahasznosítható, bioplasztikus-alapú jövőre. Ezt azért teszik, mert környezettudatos vásárlóközönségük már tisztában van vele, hogy az óceánokban felhalmozódó mikroplasztikhulladék-szennyezés milyen őrjítő méreteket ölt: megyényi, sőt országnyi területeket kitevő szemétszigetek gomolyognak, mert az áramlások egybeterelik a hulladékot. (Főleg azóta köztudott ez, hogy Oprah Winfrey néhány éve beszélgetős műsorában képsorokat mutatott róla.)

Nestlé-megoldás: PR-trükk?

"A műanyaghulladék az egyik legnagyobb fenntarthatósági probléma, amivel a világnak szembe kell néznie", szögeztle Mark Scheider, a Nestlé vezérigazgatója abban a sajtóközleményben, melyben a vállalat bejelentette:

  • 2025-től teljes termékskáláján átáll az újrahasznosítható csomagolásokra.
  • Ezek 100 %-ban újrahasználható vagy újrahasznosítható anyagok lesznek.
  • A cég a világosabb színű csomagolásokat választja, mert ezeket könnyebb újrahasznosítani. Ezt már Duncan Pollard, a Nestlé fenntarthatósági szakértője hangoztatta egy újságíróknak adott telekonferencián.
  • A cégnek "szándékában áll" támogatnia a szelektív hulladékgyűjtést, szétválogatást és újrafeldolgozást azokban az országokban, ahol üzleti tevékenységet folytat.
  • Termékei csomagolásán útmutatást tüntet majd fel a fogyasztók számára arra vonatkozóan, hogyan lehet újrahasznosítani a csomagolóanyagokat biztonságosan és környezetkímélő módon.
Fanyalog a Greenpeace

2025. Vagyis még hét év van vissza, amíg mindez teljes mértékben megvalósul. A neves környezetvédő szervezet a "greenwashing" tipikus eseteként ítélte el a Nestlé bejelentését, vagyis olyan PR-megmozdulásként, ami a szervezet zöld renoméjának növelését hivatott inkább elősegíteni, mintsem a tényleges zölddé válást.

Fotó: Flickr/Bo Eide

A Greenpeace nehezményezi, hogy az eldobható plasztikcsomagolások elleni elköteleződést nem támasztja alá célszámokkal a Nestlé. Ez alapján nyilván azt érthetjük, hogy szó nincs arról, évi hány tonna csomagolást helyettesít majd a vállalat és a következő 7 évben lépésről-lépésre milyen százalékban áll át ezekre.

Ha komolyan vesszük a Greenpeace aggályait, nagyon úgy tűnik, hogy a Nestlé egy nem elég kiforrott vagy inkább lőzungos-általános bejelentéssel próbál azonali renomé-javító, márkatekintélyt, good willt erősítő hatást learatni a piacon. Hogy még inkább szimpatizáljanak vele a fogyasztók és jobban foggyanak a termékei.

Azt is tudni kell, hogy 2017-ben a Nestlé riválisa, a Unilever tett hasonló kijelentést 2025-re vonatkozóan, így nyilván arról van szó, hogy a Nestlé sem akar lemaradni a versenytárs mögött.

Ugyanakkor ez nem ilyen egyszerű. Először is minden céges bejelentést egy plasztikmentesebb világba üdvözölni kell. Másodszor: méltánylandó, hogy a Nestlé szóvivője elismerte, a cég igenis azon vállalatok közé tartozik, melyek nagyban felelősek az óceánokban kialakult, rendkívül komoly plasztikszennyezésért, sés hogy ezért a Nestlé kötelességének érzi, hogy tegyen a helyzet javításáért. Ami ez esetben nem az eltakarítási munkálatok finanszírozását jelenti (habár e téren is aktivizálhatná magát a cég), hanem a további, jövőbeli szennyezése mérséklését.

Mégis igaz, hogy minél több a konkrétum a felső vezetés egy-egy ilyen elhatározása mögött, annál hitelesebb a vállalás. Miért? Mert a konkrét célkitűzés mérhető áldozattal jár, mérhető erőforrást igényel, s a konkrét számok megvalósulását számon kérik majd a zöld és a fogyasztóvédelmi aktivisták.

(Reuters, packaging-gateway.com)

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo