Németország hazánk egyik legfontosabb üzleti partnere, az árukivitel 27,5 százaléka irányul oda, importunknak 26,5 százaléka ered onnan. A két ország közötti kapcsolatok komoly múltra tekintenek vissza, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) a legnagyobb bilaterális, kétoldalú kamara Magyarországon. Hazánk Németország 14. legnagyobb kereskedelmi partnere. Még Kanada, Japán és Spanyolország is kevesebb üzletet bonyolít Németországgal.
"Mégis nagyon sok a kihasználatlan lehetőség", tette hozzá Balogh Ilona, a kamara ügyvezető igazgatóhelyettese és üzletfejlesztési osztályvezetője a kamara és a Piac & Profit által rendezett Német-Magyar Üzleti Fórumon.
A Magyarországon jelen lévő német cégek fontosnak tartják bizniszüket az országban. Ezt tükrözi, hogy a megkérdezettek 56 százaléka mondta azt tavaly ősszel, hogy még több tőkét szándékozik befektetni az országban, idén tavasszal pedig 40 százaléknak volt ilyen terve. A német vállalkozások élen járnak az itt megtermelt profit helyben történő újrabefektetésében is.
- Piaci lehetőségek felmérése.
- Exportstratégia meghatározása.
- Pénzügyi források biztosítása.
- Személyi háttér, belső kompetenciák biztosítása.
- Megfelelő ár-érték arány.
- Konstans termékminőség.
- Megfelelő gyártási és szállítási kapacitás.
- Pénzügyi rizikók felmérése.
Az úgy nem megy, hogy egy magyar vállalkozás a német piac egészére akar exportálni, ahhoz túl nagy és tagolt az ország. Németország 16 tartománya meglehetősen "önálló életet él, eltérő a fejlettségük, mindegyiknek megvan a húzóágazata", mondta Balogh Ilona. A földrajzi behatárolás tehát kulcsfontosságú, az exporttörekvéseknek célzottnak kell lenniük.
A magyar cégek elsősorban Bajorországban, Baden-Würtembergben, Hessenben és újabban Szászországban bonyolítanak üzletet.
Kiállítások
Segíthet az üzleti partnerekre találásban Németország szakmai kiállítási naptára: az orszábban 186 vásárt tartanak. A legnagyobb expo a Bauma Münchenben, melyet 420 ezer négyzetméteren rendeznek meg. (Ebből csak a Liebherr 14 ezret foglalt le egy gyártócsarnoknak beillő méretű pavilonnal.)
2016-ban 192 ezer kiállító mutatkozott be a német vásárokon, ezek fele az EU-n kívülről érkezett, ismertette a legújabb adatokat Sylvia Kanitz, a Német Vásárok Szövetsége munkatársa. A legfontosabb kiállítók fontossági sorrendben: Kína, Olaszország, Franciaország, USA, Anglia, Hollandia, Spanyolország, Ausztria, Tajvan, Svájc. Magyarország a 27. helyen állt a 197 országot tartalmazó listán.
Mintegy 10,5 millió látogató fordult meg ezeken a szakmai vásárokon, 3,2 millió Németországon kívülről, 40 százalékuk az EU-n kívülről. A látogatók számát tekintve Hollandia, Olaszország, Ausztria, Franciaország, Svájc, Anglia, Belgium, Lengyelország, Spanyolország és Kína polgárai jöttek a legnagyobb számban (összesen 222 országból érkeztek látogatók). Magyarország itt a 26. helyet foglalta el.
Az államtitkár esete a techcsajokkal
A kamara abban is igyekszik segíteni a piaci szereplőket, hogy új demográfiai szegmenseket, célcsoportokat nyerjen meg a munkaerőpiacon tátongó lyukak betöltésére. A szervezet lazábbra veszi a figurát az Y- és Z-generáció megdolgozásakor: a "Techcsajok" nevű kezdeményezés az informatikai szakmák felé tereli a fiatal lányokat. Egy egyetemi előadóteremben 250 lelkes leányzó "köszöntötte az államtitkárt és a kamara elnökét rocksztároknak kijáró tapsviharral. Azt hiszem, ilyen élményben életükben nem volt részük", jegyezte meg mosolyogva Gabriel A. Brennauer, a kamara elnökségi tagja.
A kamara a cégek márkázását is segíti, hogy etikusságukkal pozicionálhatják magukat a munkaerőpiacon a "Megbízható munkaadó" védjeggyel, ami két évre szól. A 2018-2019-es időszakra januárig lehet nevezni, hívta fel a figyelmet Brennauer.