Nem bírják a repterek a forgalmat, még több lesz a késés

A következő húsz évben több mint 50 százalékkal nő az európai repülések száma, a repülőterek kapacitása azonban a szükségesnél csak lassabban bővül, így a mostaninál hétszer több járat fog 1-2 órás késést szenvedni az Eurocontrol tanulmánya szerint.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az európai légi forgalom áramlásának megszervezésével, illetve a légi navigációs díjak beszedésével foglalkozó, brüsszeli székhelyű Eurocontrol a honlapján közölt Challenges of Growth (A növekedés kihívásai) című tanulmányában arra mutatott rá, hogy 2040-ig a maihoz képest 53 százalékkal 16 millióra emelkedik majd az éves repülések száma.

Kép: PP

A lassabb gazdasági növekedés és a repülőterek kapacitáshiánya miatt a bővülés mértéke csökken. Példaként említették, hogy 1988 és 2008 között megduplázódott a repülések száma.

Az igények növekedését azonban így sem tudják majd a repülőterek kiszolgálni, mert a bejelentett kapacitásbővítő beruházások sem elegendőek ekkora forgalom kezeléséhez.

Betelt a pohár, elég a légi sztrájkokból
A legnagyobb európai uniós turisztikai szövetségek támogatják az európai légitársaságok szövetségét annak érdekében, hogy mérsékelni lehessen a légi sztrájkok káros hatását. Csak ebben az évben 29 sztrájk okozott késéseket és járattörléseket, mely utasok millióit érintette.

Az Eurocontrol ismertette, 111 repülőtér átlagosan 16 százalékos bővítés tervez, a 20 legnagyobb repülőtéren ennél valamivel nagyobb, 28 százalékos kapacitásfejlesztésbe fognak bele, a gépmozgások száma így 2,4 millióval emelkedhet a maihoz képest.

Az EU 17 tagországában visszafogott forgalomfejlődéssel számolva is 1,5 millió repüléssel többre lesz igény, mint amennyit ki lehet szolgálni. Ez 160 millió utast érint.

A nyári szezonban a mostani, járatonként átlagos 12 perces késés 20 percre nőhet a következő 22 évben, és hétszer annyi járat késhet 1-2 órát, mint most.

Míg tavaly 50 ezer utasnak késett 1-2 órát a járata, addig 2040-ben már közel félmillió utast érinthetnek a nagyobb késések – olvasható a tanulmányban.

Az Eurocontrol szerint ezért a repülőtereknek a tervezettnél nagyobb kapacitásbővítést kell végrehajtaniuk, és Európában be kell vezetni az Egységes Európai Égbolt (SESAR) projektet, amely egyesítené a széttagolt európai légi forgalmi irányítást. Ennek bevezetése azonban akadozik.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.
Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo