Ne mások miatt menjen csődbe!

A mai gazdasági környezetben egyértelműen szükség van kockázatkezelésre: az új partnerek előzetes minősítésére, a régiek folyamatos monitorozására és szakszerű követelésmenedzsmentre. Ezek együttesen védhetnek meg egy vállalkozást attól, hogy mások miatt csődhelyzetbe kerüljön.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép:flickr/thinkpanama

A jól működő vállalatok életét is megkeseríti a folyamatos fizetőképesség fenntartása, ami mindennapos küzdelemmé vált. Mivel a működésből származó pénzáramlás nem fedezi az esedékes kiadásokat, mára egyes ágazatokban cégek ezreinek létét teszik lehetetlenné a körbetartozások. Míg egy éve átlagosan naponta 62 cég ellen indult végelszámolás, addig 2012 első három hónapjában napi 102 ilyen bejegyzés történik, ami majdnem 100 százalékos emelkedést jelent - írja sajtóközleményében a Bisnode csoporthoz tartozó Dun & Bradstreet. (Száz magyar cégből gyakorlatilag négy tönkremegy. Ennek hátterében struktruális problémák is állnak.)

Abban a legtöbb céginformációs szakember egyetért, hogy modern kockázatkezelési megoldásokkal szinte teljesen kiküszöbölhető a továbbgyűrűző nemfizetésből adódó üzleti rizikó. Ezeket egyre több szolgáltató kínálja, akár a kkv-k igényeire szabott csomagokban is.
- Még mindig sok vállalkozás nem néz szembe azzal, hogy egy üzlet akkor zárul le, amikor a számla ki van fizetve. A szubjektív információ fontos, de érdemes egy pillantást vetni a cég adataira és a tulajdonosokra is - mondja Keleti József, a Bisnode csoport országigazgatója, aki szerint ma a „hiszek, de azért ellenőrzök" mentalitás a hosszú távon kifizetődő.

Számos céges adat nyilvános, és ingyenesen elérhető akár az interneten is, ám ez még önmagában nem elegendő. Ahhoz, hogy a potenciális nemfizetőt időben és nagy valószínűséggel ki lehessen szűrni, azt is tudni kell, hogy milyen összefüggéseket érdemes vizsgálni.

Túlélési stratégia
Az elmúlt évek alatt felgyűlt cégadatokból kiderül, hogy azok a vállalkozások, amelyek nem kutatnak fel új partnereket, csak a már bevált körben üzletelnek, sérülékenyebbek, mert létük a néhány meglévő partner működésétől függ. A válság kapcsán a túlélési stratégiák között gyakran említett professzionális piacépítés tehát a körbetartozás negatív hatásaitól is véd. A 2008–2009-es válságból azok a cégek jöttek ki győztesen, amelyek energiát fektettek abba, hogy átgondolt gazdálkodást alakítsanak ki piaci és költségvetési oldalról egyaránt.

Önmagában nézve könnyen lehet, hogy egy alig egy éve alakult cég makulátlan: nincs lejárt tartozása sem a szállítókkal, sem az adóhatósággal szemben. Ám, ha valaki megvizsgálja a tulajdonosok és cégvezetők előéletét - ilyen mátrixszerű szolgáltatás három céginformációs szolgáltató portfóliójában is elérhető -, lehet, hogy kiderül: az illetők több, korábban bedőlt cégben is tulajdonosként vagy tisztségviselőként szerepeltek. Ez pedig már olyan információ, amelyre oda kell figyelni. Fontos támpontot jelent a pénzügyi adatok elemzése is: a mérlegek, beszámolók sokat elárulnak a vállalat gazdálkodásáról. Ha egy cég árbevétele alig 10 millió forint, nem feltétlenül biztonságos 15 millió forintra szerződni vele. Triviálisnak tűnik, mégis sok szerződést megkötnek anélkül, hogy ezt ellenőriznék.

A cégdemográfia is sok mindenről árulkodik. Az a vállalkozás, amely gyakran vált telephelyet, székhelyet, jellemzőek rá a gyakori tulajdonosváltások, ügyvezetőcserék vagy bankszámla-módosítások, könnyen lehet, hogy ha fizetési nehézsége támad, inkább eltűnik, semmint megpróbálná teljesíteni a vele szemben fennálló követeléseket. Ma már van olyan céginformációs szolgáltató, amelynek az adatbázisa milliós nagyságrendű fizetési tapasztalaton alapul, így egyre biztosabb képet ad. A nem stabilan gazdálkodók vagy a potenciális tartozók nagy valószínűséggel fennakadnak a hálón.

A szakemberek azt mondják: nő a tudatos cégek száma, és egyre újabb kör vesz igénybe vevőt minősítő szolgáltatásokat. A minősítéssel önmagában azonban nem lehet minden kockázatot lefedni. Az új partnerek ellenőrzésén túl a „bevált" vevők monitorozására is szükség van. A statisztikák szerint ugyanis a kifizetetlen számlák nagy része évek óta jól működő üzleti kapcsolatokból ered.

Nemtörődöm magyarok?
A vevők hitelképességének ellenőrzését Magyarországon a vállalkozók 29, míg Európában átlagosan 38 százaléka kéri, hitelbiztosítást pedig 13, illetve 17 százalékuk köt. Az Atradius Collections nemzetközi felmérése szerint a vevők hitelezési monitoringját a cégek 28 százaléka használja Európában, Magyarországon viszont csak 14 százalékuk. Készpénzes értékesítéssel a magyar vállalkozások 25, míg az európaiak 33 százaléka védekezik a nemfizetési kockázatok ellen. Az egy adott vevőtől való függés csökkentése sem lényegi szempont a hazai cégek számára: ezzel a problémával mindössze 8 százalékuk foglalkozott, szemben a felmérésben részt vevő országok 20 százalékos átlagával. A behajthatatlan követelések ellen a magyar vállalkozások 9 százaléka tartalékolt, és ugyanilyen arányban folyamodtak a biztosítékokkal fedezett fizetésekhez is, ami messze elmarad az európai 18, illetve 23 százalékos átlagtól. A legnagyobb lemaradás az aktív hitelmenedzsment területén van: a hazai cégek mindössze 7 százaléka alkalmazza, miközben az európai átlag 35 százalék. Követeléskezelőhöz a magyar vállalkozók 16, míg az európaiak 20 százaléka fordul.

A meglévő partnerek monitorozására alkalmas például a negatív információk folyamatos figyelése. A szolgáltatók általában azt vállalják, hogy ezekről rendszeresen értesítik az előfizetőt, így heti szinten lehet követni, hogy mi történik a meglévő ügyfelekkel. Az információk birtokában pedig a cég eldöntheti, hogy a jövőben is megköti-e a szerződést, vagy milyen határidőre állít ki számlát. Sokszor már az is elég, ha valaki rákérdez a gyanús körülményre, vagy rövidebb fizetési határidőt köt ki. A szolgáltatók átlagosan több mint száz negatív információt figyelnek folyamatosan, kezdve az adóhatósági eljárásoktól a cégbírósági ügyekig, vagy más jogi procedúrákig, valamint a más partnerekkel való üzleti kapcsolat alakulásáig. Fontos negatív információ például, ha egy cég NAV-végrehajtás alá kerül, mivel a statisztikák szerint ezek egynegyede egy éven belül megszűnik. Egyes adatbázisokban személyekre is rá lehet keresni. Ezek a rendszerek komoly segítséget jelentenek a mikro- és kisvállalkozásoknak, hogy elkerüljék azokat a cégeket, amelyekkel nem érdemes szóba állniuk.

A céges „öngondoskodással", ahogyan Ézsiás Tünde, az Opten céginformációs vezetője fogalmaz, nem csak a kifizetetlen számlák felhalmozását lehet elkerülni. Az információ birtoklása magabiztos, érdekérvényesítő tárgyaláshoz vezet, amelynek eredményeképpen javulhatnak egy cég piaci pozíciói. A vállalkozásoknak emellett azt is meg kell tanulniuk, hogy az árverseny nem minden. Keleti József szerint egy stabil, megbízható partner többet ér néhány forintnyi megtakarításnál, különösen, ha a spórolás eredménye több százezres veszteség.

Amúgy a szaporodó transzparens adatbázisok nevelő hatása sem elhanyagolható. Az ezeket létrehozó szolgáltatók úgy tapasztalják: a cégek, amint észreveszik, hogy negatív jelzést adtak róluk, fizetnek. Ezek szerint a mai magyar gazdaságban nem csupán képesség, hanem készség kérdése is a fizetés. Emellett az, ha minél többen alkalmazzák a kockázatkímélő és -elkerülő eszközöket, nem csupán az adott cég biztonságát növeli, hanem egész ágazatokra is jótékony hatással lehet.

 

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo