“A Facebook algoritmusa egy nagy fekete lyuk”, “senki nem tudja, valójában mi történik a kódsorok között”, “a Facebook algoritmusának útjai kifürkészhetetlenek” - gyakran hallunk ilyen, és ehhez hasonló megjegyzéseket a közösségi óriás működési elvével kapcsolatban.
Létezik egy hivatalos képlet, amely ugyan leírja, hogy a Facebook algoritmusa aszerint dolgozik, hogy egyszerre maximalizálja a felhasználói élményt, és optimalizálja a hirdetők kampányait, de ennél jobban nem részletezik a benne rejlő mágiát. Tehát való igaz, hogy pontosan senki nem ismeri a Facebook “agyát”, így több millió cégnek és hirdetőnek tud fejtörést okozni, ha Zuckerberg és csapata gondol egyet, és csavar egy kicsit a korábbi beállításokon. De azért nem reménytelen a helyzet, csak résen kell lenni, és oda kell figyelni a változásokra, a közelgő trendekre.
Mielőtt rátérnénk, mivel érdemes számolni 2019-re, tekintsük át gyorsan mik voltak a legfontosabb algoritmust érintő változások idén.
Év elején robbant a hír, hogy a céges profiloknak leáldozott, mivel a friss és ropogós 2018-as algoritmus a közösségépítést, az interakciókat, a barátokat és a helyi híreket helyezi előtérbe. Drasztikusan le is csökkent a vállalati oldalak organikus elérése. Ki több, ki kevesebb sikerrel tudta leküzdeni a változást, de alapvetően nagyobb kereslet alakult ki a fizetett facebook hirdetések iránt, hiszen így még maradt esély a fogyasztók közösségi médiában való elérésére.
Ezen kívül, az álhírekkel kapcsolatos botrányok következtében az új algoritmust arra is kiképezték, hogy kezdje el felderíteni a hamis tényeket, kattintásvadász és megtévesztő oldalakat, hogy ezzel is hozzájáruljon a közösség védelméhez, és egy olyan megbízható, globális platformot teremtsen, amely maximalizálja a felhasználói élményt.
Az algoritmust továbbra is aszerint fogják tovább fejleszteni, hogy milyen trendeket mutatnak a fogyasztói szokások. Így ez alapján arra törekszenek, hogy minél minőségibb időt tudjanak eltölteni a felhasználók a Facebook-rengetegben. Ahogyan idén is, jövőre is még az audiovizuális tartalmaké lesz a főszerep - pontosabban, az egyre hosszabbaké. Az augusztusban nemzetközileg elérhetővé váló Facebook Watch is megkezdte térhódítását, bekerülve ezzel egyre több felhasználó napi közösségi média rutinjába.
A trendek alapján azt a megállapítást tehetjük, hogy leginkább az epizodikusan visszatérő, sok interakciót kiváltó és/vagy érzelmekre ható videók illetve vlogok fogják bezsebelni a nézettség nagy hányadát. A hirdetőknek jó hír, hogy hazánkban november végével elérhetővé vált a Facebook Watch-on belüli hirdetés lehetősége. Sokáig tesztelték ezt a funkciót, és most, első körben a Javasolt videók között fognak megjelenni a hirdetések ezen a felületen. További Watch-on belüli elhelyezésekre is lehet még számítani, hiszen ennek a platformnak nagy jövőt jósolnak a szakértők.
A felhasználói élmény szempontjából további újítások várhatóak a Facebook Stories kapcsán. Lehetősége lesz a felhasználónak kiemelni kedvenc sztorijait, és tematikusan csoportba is tudja majd rendezni őket a profilján - igen, az Instagram Highlights funkciója ide is megérkezik hamarosan. Tehát ebből következően a fogyasztók nagyobb figyelmet fognak szentelni az itt elhelyezett tartalmaknak, így mindenképpen érdemes lesz Facebook Stories placement-ben gondolkoznia a hirdetőknek.
Aki betervezte a 2019-es stratégiába, hogy jövőre is még ringbe száll az felhasználók organikus eléréséért, annak érdemes figyelmet szentelni a Newswhip legújabb riportjában közölt kutatás eredményére. Az elmúlt 5 év kumulált adatait vizsgálva ugyanis megállapították, hogy melyek azok a tartalomtípusok, amik működnek, és melyek azok, amik kevésbé.
Íme:
Egyelőre ezekre a fejlesztésekre számíthatunk a jövő évben, de nem kizárt, hogy előrukkol még valamivel a közösségi óriás, hogy megtartsa piacvezető szerepét. Így ha első kézből szeretnél értesülni a Facebookkal kapcsolatos hírekről és fejlesztésekről, akkor a Newsroom-ot neked találták ki.
Szerző:
Pusztai Petra,
Facebook (Blueprint minősítésű) Account Menedzser