Miért nem lesz Hollandia az önvezető autózás nagyhatalma?

Az egész világon Hollandia a legfelkészültebb az önvezető autók elterjedésére, de várhatóan mégsem lepik majd el a holland városokat a sofőr nélküli autók. Magyarországon a munkaerőhiány hajthatja a technológia elterjedését.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Hollandia az önvezető autókhoz szükséges infrastruktúra tekintetében világelső, a fogyasztói elfogadásban kizárólag Szingapúr előzi meg őket, de a technológiai innovációban és a szabályozásban is a legjobbak között vannak a KPMG tanulmánya szerint. Így bármely ország számára Hollandia követendő példa lehet, ugyanis nemcsak az úthálózat minősége kiváló, de az emberek is lelkesednek az új technológiáért, és a kormányzat is igen támogató a fejlődéssel kapcsolatban. Hollandiában például már most 6 százalék felett van a teljes gépjárműparkon belül az elektromos autók száma, de van még egy zéró emissziós járműtípus, ami még ennél is jobban meghatározza az ország közlekedését.

Hollandiában ugyanis sok millió kerékpár van napi használatban, a sűrű, belvárosi területeken pedig nehéz lenne emiatt önvezető autós funkciókat és szolgáltatásokat elindítani. Ugyanis az elmúlt évtizedekben a holland városokban a gyalogosok és kerékpárosok mellett a járműforgalom eleve háttérbe szorult, így nincsenek dedikált, kizárólag autók által használható sávok, csatornák. Az önvezető járművek elterjedésével pedig a KPMG által megkérdezett iparági szakértők szerint már az is jelentős kockázat, ha nagyszámú önvezető jármű közlekedik közös útszakaszokon a sofőrök által vezetett járművekkel.

Kép: Automotive Cloud

Belváros helyett autópályán jönnek az önvezetők

A belvárosi önvezetés helyett Hollandiában éppen ezért sokkal inkább az autópályán közlekedő teherforgalom automatizálására koncentrálnak. Jelentős időt és pénzt fektettek már be a kamionok úgynevezett „platooning” technológiájának fejlesztésébe, ahol egy emberi vezető, mondhatni, „kapitány” vezérel egy teljes kamionkonvojt, melyben a járművek akár 30 centire is képesek megközelíteni egymást. Az összekapcsolt digitális vezérlés révén a különálló járművek együtt gyorsítanak, fékeznek, manővereznek. A híres „tulipánfolyosón” Amszterdamból a belga Antwerpen felé, illetve Rotterdamból a német Ruhr-vidék felé hamarosan önvezető kamionkonvojokon száguldhatnak a termékek a holland kikötőkből Európa belseje felé.

Dönthet-e egy ember életéről egy önvezető autó?
Kit mentene meg, ha elkerülhetetlen egy autóbaleset? Mi a helyzet, ha öregek és fiatalok, szegények és gazdagok között kell választani? Ilyen kérdésekre válaszolt világszerte 40 millió ember, a felmérés eredményét a napokban tette közzé egy önvezető autókkal foglalkozó kutatócsoport.
A munkaerőhiány gyorsítja az önvezetés terjedését

Magyarország a KPMG felmérésében a vizsgált országok közül a 21. helyen szerepel az önvezető autós felkészültség szempontjából. A tanulmány kiemeli, hogy Magyarország a termelésre és a tesztelésre fókuszál, többek között a Zala Zone önvezető autós tesztközponttal, illetve a nemrég bejelentett BMW gyárral, de a használat szempontjából egyelőre a lemaradók között van. Magyarország a lehető legtöbb pontot kapta a felmérésben az ország felkészültségére amiatt, hogy van dedikált kormányzati intézmény, de a szabályozó környezet és az innováció támogatás terén gyengébben szerepel. Zsótér Márton, a KPMG e-mobilitásért felelős menedzsere szerint Magyarország támogatja az önvezető technológiák fejlesztését, és az ezzel foglalkozó vállalatokat, de kevéssé valószínű, hogy a magyarok elsőként fogják ezeket a fejlesztéseket használni, köszönhetően a kis belföldi piacméretnek és az erős exportfókusznak. Zsótér hozzátette azt is, hogy „a munkaerőhiány minden iparágban, így a logisztikában és közösségi közlekedésben is komoly probléma, melyre az önvezető technológia megoldást kínálhat”.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo