Miért nem lesz Hollandia az önvezető autózás nagyhatalma?

Az egész világon Hollandia a legfelkészültebb az önvezető autók elterjedésére, de várhatóan mégsem lepik majd el a holland városokat a sofőr nélküli autók. Magyarországon a munkaerőhiány hajthatja a technológia elterjedését.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Hollandia az önvezető autókhoz szükséges infrastruktúra tekintetében világelső, a fogyasztói elfogadásban kizárólag Szingapúr előzi meg őket, de a technológiai innovációban és a szabályozásban is a legjobbak között vannak a KPMG tanulmánya szerint. Így bármely ország számára Hollandia követendő példa lehet, ugyanis nemcsak az úthálózat minősége kiváló, de az emberek is lelkesednek az új technológiáért, és a kormányzat is igen támogató a fejlődéssel kapcsolatban. Hollandiában például már most 6 százalék felett van a teljes gépjárműparkon belül az elektromos autók száma, de van még egy zéró emissziós járműtípus, ami még ennél is jobban meghatározza az ország közlekedését.

Hollandiában ugyanis sok millió kerékpár van napi használatban, a sűrű, belvárosi területeken pedig nehéz lenne emiatt önvezető autós funkciókat és szolgáltatásokat elindítani. Ugyanis az elmúlt évtizedekben a holland városokban a gyalogosok és kerékpárosok mellett a járműforgalom eleve háttérbe szorult, így nincsenek dedikált, kizárólag autók által használható sávok, csatornák. Az önvezető járművek elterjedésével pedig a KPMG által megkérdezett iparági szakértők szerint már az is jelentős kockázat, ha nagyszámú önvezető jármű közlekedik közös útszakaszokon a sofőrök által vezetett járművekkel.

Kép: Automotive Cloud

Belváros helyett autópályán jönnek az önvezetők

A belvárosi önvezetés helyett Hollandiában éppen ezért sokkal inkább az autópályán közlekedő teherforgalom automatizálására koncentrálnak. Jelentős időt és pénzt fektettek már be a kamionok úgynevezett „platooning” technológiájának fejlesztésébe, ahol egy emberi vezető, mondhatni, „kapitány” vezérel egy teljes kamionkonvojt, melyben a járművek akár 30 centire is képesek megközelíteni egymást. Az összekapcsolt digitális vezérlés révén a különálló járművek együtt gyorsítanak, fékeznek, manővereznek. A híres „tulipánfolyosón” Amszterdamból a belga Antwerpen felé, illetve Rotterdamból a német Ruhr-vidék felé hamarosan önvezető kamionkonvojokon száguldhatnak a termékek a holland kikötőkből Európa belseje felé.

Dönthet-e egy ember életéről egy önvezető autó?
Kit mentene meg, ha elkerülhetetlen egy autóbaleset? Mi a helyzet, ha öregek és fiatalok, szegények és gazdagok között kell választani? Ilyen kérdésekre válaszolt világszerte 40 millió ember, a felmérés eredményét a napokban tette közzé egy önvezető autókkal foglalkozó kutatócsoport.
A munkaerőhiány gyorsítja az önvezetés terjedését

Magyarország a KPMG felmérésében a vizsgált országok közül a 21. helyen szerepel az önvezető autós felkészültség szempontjából. A tanulmány kiemeli, hogy Magyarország a termelésre és a tesztelésre fókuszál, többek között a Zala Zone önvezető autós tesztközponttal, illetve a nemrég bejelentett BMW gyárral, de a használat szempontjából egyelőre a lemaradók között van. Magyarország a lehető legtöbb pontot kapta a felmérésben az ország felkészültségére amiatt, hogy van dedikált kormányzati intézmény, de a szabályozó környezet és az innováció támogatás terén gyengébben szerepel. Zsótér Márton, a KPMG e-mobilitásért felelős menedzsere szerint Magyarország támogatja az önvezető technológiák fejlesztését, és az ezzel foglalkozó vállalatokat, de kevéssé valószínű, hogy a magyarok elsőként fogják ezeket a fejlesztéseket használni, köszönhetően a kis belföldi piacméretnek és az erős exportfókusznak. Zsótér hozzátette azt is, hogy „a munkaerőhiány minden iparágban, így a logisztikában és közösségi közlekedésben is komoly probléma, melyre az önvezető technológia megoldást kínálhat”.

Véleményvezér

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo