Mi a baja a kkv-knak a Facebookkal?

Sűrű éve volt a Facebooknak 2017-ben. Megújult a küldetése, közel 150 millió új emberrel bővült a felhasználói kör, és majd 100 millióval azoknak a száma akik naponta használják a közösségi hálózatot. A cég bevétele pedig az egekben szárnyal, az első háromnegyed évben a cég bevétele 50%-kal volt több, magasabb, mint 2016-ban.

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Az utolsó negyedév pedig még eredményesebb lehet a cégnek, legalábbis ha a hazai kkv-k marketing terveit látjuk. Persze ez valahol kényszer is, hiszen a vállalkozásoknak egyre többet kell költeni ahhoz, hogy eljussanak a célcsoportjukhoz a Facebookon.

Ezeket a témákat vizsgálta az RG Stúdió kutatása 2017 utolsó negyedévében.

Elöljáróban annyit, hogy a kutatásból, és más tapasztalatokból is látszik, hogy a Facebook változásai és a hirdetési kényszer komoly nyomás, miközben csökkennek az organikus lehetőségek. De a közösségi média mindenkinek fontos, hiszen Facebookon, Instagramon és Messengeren töltik el a legtöbb idejüket online a felhasználók. Ezért van szükség arra, hogy új közösségi marketing stratégiával menjünk neki a következő időszaknak.

A szokásos visszatérő kérdések (Mi a célja a cégnek a közösségi marketinggel, milyen eszközöket és platformokat használ, mennyire elégedett az eredményekkel stb.), az időszakra tekintettel a karácsonnyal kapcsolatos terveket is vizsgálta a 219 cég részvételével készített, nem reprezentatív kutatás.

A KKV-k célja a Facebook jelenléttel egyre inkább a közvetlen értékesítésre fókuszál (Forrás: RG Stúdió)

A kisvállalkozások célja a Facebook jelenléttel az elmúlt évek során egyre inkább a megtérülést ígérő lehetőségek felé fordult. Az új ügyfelek szerzése, mint cél nem csak a legfontosabb a válaszadók körében, hanem ez volt az amelyik a legtöbbet nőtte az évek során. Bár a márkaépítés a második, jelentősége csökkent, a harmadik helyen a közvetlen értékesítés és a kapcsolattartás a vevőkkel van, de a tendenciák a közvetlen értékesítésnek kedveznek.

Fontos változás, hogy a marketing keret csökkentés már szinte senkinek nem merül fel, mint szempont. A cégek az évek során megtanulták, hogy a közösségi média jelenlét nem a marketing költségek csökkentésének terepe, hanem az új fajta online üzleti lehetőségeké.

A Facebook változásaihoz igazodnak a cégek, ami látszik például abból is, hogy egyre kevesebbet kommunikálnak. A napi többszöri kommunikációs gyakoriság drasztikusan csökkent, a napi egyszeri és a heti 3-4 alkalommal történő kommunikáció pedig erőteljesen nőtt.

A Facebookkal kapcsolatos kiábrándultságra utal, hogy egyre többen, egyre több problémát jelöltek meg arra a kérdésre, hogy mit nem szeretnek a közösségi hálózatban.

Az egyes problémákkal kapcsolatos negatív érzések ráadásul nagyot ugrottak egy év alatt.

A hirdetési költség növekedés jól látható probléma mindenkinél. (Forrás: RG Stúdió)

Még mindig az a legnagyobb fájdalma a kkv-knak, hogy nem jelennek meg a bejegyzéseik az összes rajongójuknak, de nagy ugrással a második helyen termett a rajongó gyűjtés nehézsége, közel ekkorát ugrott az egyre nagyobb hirdetési igény és azt is sokkal többen gondolják a válaszadó cégek képviselői közül, hogy a Facebook kezd veszíteni a varázsából.

A kutatás kíváncsi volt rá, hogyan viszonyulnak a cégek a Facebook hirdetésekhez, amiket egyre inkább kénytelenek használni. Az előző évhez képest gyakorlatilag nem volt mérhető változás, ami egy tendencia megtörését mutatja a 2015-ös válaszokhoz képest. Hiszen két éve 20%-nál kevesebben mondták azt, hogy nagyon hasznosnak érzik a hirdetéseket, és akkor is ennyit hirdetnének, ha nagyobb lenne az organikus elérés. Tavaly ez az arány majdnem 36% lett, és ez gyakorlatban nem változott egy év alatt. Ezt igazolja az a trend is, hogy a cégek egyre inkább elbizonytalanodnak azzal kapcsolatban, hogy megéri-e Facebookozniuk.

Ugyan közel 70%-uk még most is azt mondja, hogy megéri, de az arány csökkent, miközben nőtt azok száma is, akik azt a választ adták, hogy nem tudták eldönteni.

A válaszadó kkv-k számára a második legfontosabb közösségi hálózat kommunikáció szempontjából az Instagram lett, harmadik pedig a Messenger, ezeken tartják ugyanis leggyakrabban a kapcsolatot a célcsoportjukkal.

Karácsonyra azonban a legtöbb cég a Facebookot tartotta a legfontosabb hirdetési felületnek. A válaszadók 77,3%-a mondta azt, hogy legalább annyit fog költeni a legnagyobb közösségi platformon, mint tavaly, miközben ugyanez AdWords keresőben 49,5%

Lehet-e védjegy a kulcsszó?
Az elmúlt években olyan formabontó online hirdetési lehetőségek jöttek létre, amelyek nemcsak a reklámszakembereket, hanem a jogászokat is új kihívások elé állították. Hogyan lesz hirdetőből védjegybitorló? Mit tehetünk, ha más a márkanevünkkel hirdet? Mik az AdWords buktatói a hirdetők és a védjegyjogosultak számára? 
Az Instagram feljött az AdWords display hálózat szintjére, hiszen a válaszadók 43,5% mondja, hogy legalább annyit fog költeni itt, mint tavaly, ugyanez az arány a Google Display hálózatnál 42,2%. Érdekes, hogy a Messenger, legalábbis szándékok szintjén megelőzte a YouTube-ot annak ellenére, hogy itt sokkal kevesebb hirdetési lehetőség van, és kevesebb hirdetés is jelenik meg itt. De a jelek szerint ezt az új üzleti platformot már ennyivel fontosabbnak érzik a cégek, hogy itt is szívesen hirdetnének.

A kutatásra adott válaszok megerősítik azokat a a tapasztalatainkat, hogy sok cég számára a Facebookon és a közösségi médiában használt eddigi stratégia újragondolásra érett. Hiszen a kommunikáció hirdetések nélkül egyre ritkábban elég, ugyanakkor jelen kell lenni több platformon is ha valaki sikert szeretne elérni. Ez pedig több terhet ró a cégekre, akik amúgy is gyakran küzdenek erőforráshiánnyal. Ugyanakkor az is érdekes, hogy a Facebook platformjai mennyire dominálják a cégek marketingjét. Általában is többet kommunikálnak Messengeren és Instagramon, és a hirdetési tervekben is egyre komolyabb szerepet kapnak. Ez, a többi válasszal együtt, rámutat arra, hogy a közösségi média platformok közül már több is felnőtt korba lépett. A korábban csak játékszernek gondolt felületek ma már egyértelműen képesek arra, hogy jelentősen javítsák a nyitott, fejlődőképes cégek marketing eredményét, ezen keresztül pedig az üzleti lehetőségeket.

A Facebook jelenlét lehetőségei átalakulnak, ezt mindenki látja. A platform változásai és a hirdetési kényszer komoly nyomás, miközben csökkennek az organikus lehetőségek. De a közösségi média mindnekinek fontos, hiszen Facebookon, Instagramon és Messengeren töltik el a legtöbb idejüket online a felhasználók. Ezért van szükség arra, hogy új közösségi marketing stratégiával menjünk neki a következő időszakban.

Szerző: Lévai Richárd Közösségi marketing specialista

Véleményvezér

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.
Svédország után most éppen a spanyolokkal készülünk összeakasztani a bajszunkat

Svédország után most éppen a spanyolokkal készülünk összeakasztani a bajszunkat 

Nem tetszik a spanyoloknak, hogy azt sem lehet tudni, ki fia borja akarja megvenni egyik legnagyobb járműgyártójukat.
Magyarország az első helyen áll a világon a demokrácia leépítésében

Magyarország az első helyen áll a világon a demokrácia leépítésében 

Kettészakított társadalom, gyenge demokratikus intézményrendszer.
Orbán Viktor és csapata két luxusgéppel repült Donald Trumphoz

Orbán Viktor és csapata két luxusgéppel repült Donald Trumphoz 

Nem olcsó a repülés Amerikába.
Pupákra vernek minket a versenytárs régiós országok a tech cégek versenyében

Pupákra vernek minket a versenytárs régiós országok a tech cégek versenyében 

A régiós versenytársak elhúztak a csúcstechnológiákban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo