Mennyit ad érte, ha magyar?

Az online és az offline üzletekben egyaránt növekvő tudatossággal jár-kel a magyar vásárló.  Minden második hazai érdeklődő például kifejezetten a helyit keresi – derül ki a Cetelem kutatásból. 

A helyi termék fogalmára hiába keresünk egységes definíciót. A kutatásban megkérdezetteket is megosztotta a felvetés: a legtöbben a hazai szinonimájaként használva úgy gondolják, hogy az a helyi, ami Magyarországon készült. Vannak azonban, akik szűkebben értelmezik a szó jelentését, és ennek megfelelően csak a lakóhelyük közeléből származó termékeket tekintik helyi portékának.

Pixabay

De vajon magyar-e az itthon tervezett és varrt ruha, ha nem helyben terem hozzá a gyapot, magyar-e a kézműves szappan, ha ghánai benne a shea vaj, és a „mi autónk”-e az a verda, amit magyar munkások szerelnek össze a magyar gyárban, nem magyar alkatrészekből?  

A Cetelem Körkép 2019 tanulsága szerint a legtöbben a jelöléseket, a címkéket használják kapaszkodónak. A védjegyes termékek közül a magyar termék hazai alapanyagokból készül itthoni előállítással, a hazai terméket itthon állítják elő, de 50%-nál kisebb arányban idegen eredetű anyagot is tartalmazhat, a hazai feldolgozású terméknek pedig akár 100%-a lehet külföldi alapanyagból, ha magyar eljárás vagy receptúra alapján, magyar kéz által, itthon készült. Nem nyúlhatunk mellé a regionális helyi termék védjegyekkel sem, de akár azzal is beérhetjük, ha magyar gyártó illetve származási hely van feltüntetve a csomagoláson. A piacon pedig marad a kérdezősködés…

Egyre árnyaltabb a tudatos vásárlói habitus: a pénzünkkel arra az árura szavazunk, amelynek megvásárlása nemcsak nekünk jó, de jó a környezetünkben élőknek és jó a bolygónknak is. Az egész persze ott kezdődik, hogy csak azt vesszük meg, amire valóban szükségünk is van. A termékhez hozzákapcsolódik a vásárlás élménye, a készítő személye, aki tanácsokat ad, elmeséli a titkos receptet, és aki a következő alkalommal is megismer majd, ha találkoztok.

Helyből jobb a helyi?

Leginkább az élelmiszerek esetén ragaszkodunk a magyar származáshoz, ez ugyanis bizalmi

Az eligazodást is segíti a minőségi védjegy
Kiváló minőséget garantáló, kétszintű védjegyrendszer segítheti a vásárlókat a jövőben. A jelzés hiteles és valódi minőségi garanciát biztosít.
termék, a helyi származás pedig egyfajta márkaként záloga a megbízhatóságnak. Fontos tanulság, hogy minden második honfitársunk kész akár többet is fizetni ezért a garanciáért, ha az árkülönbség nem több mint 5-10%. Ez annak fényében, hogy saját bevallásunk szerint háromszor jobban megbízunk az adott termékben, ha echte magyar és nem mondjuk kínai, egész szerény felárnak tűnik.

A helyi élelmiszer kapcsán sokaknak elsőre a piac ugrik be, pedig van ennek egy egyre karakteresebb Y-generációs arca is. Virágkorukat élik a városi közösségi kertek, ahol a szomszédokkal együtt termelhetünk saját dinnyét, van webshop, ahol virtuálisan, alkatrészről-alkatrészre építhetjük meg az új bringánkat, hogy aztán a helyi műhelyben ténylegesen el is készülhessen, de akár tyúkot is fogadhatunk örökbe, aki vidáman kapirgál tovább a helyi gazdánál, miközben nekünk tojja a friss tojást. A húzós kocsikkal piacozó nénik mellett pedig fonott kosaras biciklivel suhannak el a vasárnapi termelői piacra vagy a design vásárra tartó fiatalok.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo