Kisokos projekt terv felépítéséhez

Egy cég életében nagy szerepe van a tervezésnek. Egy rosszul tervezett projekt jelentős károkat okozhat, mondjuk egy nem átgondolt rendszerbevezetés esetén óriási károk keletkezhetnek és informatikai szempontból akár az egész céget több évvel is visszarepíthetik az időben. Gondoljunk csak bele, hogyha egy átállás során minimális adatvesztés történik, például a partner törzs megsérül és bizonyos adatok nem kerülnek át az új rendszerbe, annak milyen következményei lehetnek. A Piac&Profit szakértője segít a helyes felépítésben!

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:Pixabay

Tervezni kell, de ki tervezzen?

Fontos, hogy egyvalaki legyen felelős a terv összeállításáért, még akkor is, hogyha a teljes tervezési folyamatért nem ő felel. Nagyvállalati környezetben nem ritka, hogy külön tervezési csapatot hoznak létre (Planning Process Group).

Tervezni kell, de hogyan is nézzen ki egy ilyen terv?

Egy ilyen projektterv egy jóváhagyott dokumentáció, amely segíti a munkában (projektben) résztvevő személyeket, hogy megfelelő minőségben és ütemben hajtsák végre a rájuk bízott feladatokat. Segíti tehát a végrehajtást és az ellenőrzést is. Egy leírás a projekt céljáról, mit akarunk elérni, a célba vezető útról, milyen lépéseken keresztül jutunk el oda és a feladat végrehajtásához szükséges erőforrásokról, emberek munkájáról, anyagi erőforrásokról és időről is. Természetesen ezt a tervet folyamatosan ápolni is kell, előfordulhat, hogy változtatásokat kell végrehajtani rajta, hiszen a folyamat során rengeteg új információ merül majd fel.

Mi kerüljön bele egy ilyen projekttervbe?

A projekt megrendelőinek – akik a pénzügyi keretet biztosítják a megvalósításhoz – különböző kéréseik, igényeik lehetnek. Ezeket az igényeket mind-mind össze kell gyűjteni és le kell írni. Ezek lényegében a projekt céljai. Persze az igények összeállításkor lehetnek olyan jellegű kérések is, amelyek nem közvetlenül az érdekeltektől származnak (stakeholders), hanem a projekt más személyeitől. Ezeket az igényeket is figyelembe lehet venni, amennyiben összeegyeztethetőek a projekt főbb céljaival. Tehát legyenek meg a célok.

Ha megvannak a célok, akkor ún. mérföldköveket, lépcsőfokokat kell még felépíteni. Bontsuk részekre a projektet, így könnyen mérhető és ellenőrizhető fázisokat kapunk.

Spórolás vagy elmaradt haszon?
Ha egy vállalkozás fejlesztésbe kezd, jó eséllyel a legjobb munkaerő kapja a megtisztelő feladatot, hogy az új projektet vezesse. Mégis, sokszor a hatékonyság csökken, a költségek pedig váratlanul nőnek. Mi lehet az ok? Szakértőnk segít!
Ha a projektet kisebb szakaszokra bontottuk, akkor a kisebb szakaszokon belül meg kell tervezni az egyes lépéseket és a lépések közötti kapcsolatot, melyik lépés melyik lépés után következik. Lényegében egy menetrendet kell felépíteni.

Tehát meghatároztuk a célt, követelményeket, mérföldköveket és a lépéseket. Az utolsó és talán legfontosabb pont, amit a tervünkbe figyelembe kell venni, az erőforrások.

A két legfontosabb erőforrás mindig az emberi munkaerő és a pénz. Ezeket meg kell tervezni és a projekttervbe bele kell írni. Pontosan mennyi emberi munkaórára és pénzre lesz szükség a projekt megvalósításához. Fontos, hogy ne csak a projekt költségét mérjük fel, de a projekt teljes költségvetését is. Ez azt jelenti, hogy meg kell határozni, hogy a projektre szánt költségvetés X millió Ft, a megvalósításhoz viszont Y millió Ft kellene. Amennyiben a rendelkezésre álló erőforrásokból nem valósítható meg a projekt, akkor kerül szóba a projekt minősége. Egy projektet többféle módon és többféle minőségben is végre lehet hajtani. Olcsóbban, kevesebb funkcióval, kevesebb erőforrással, de így is elérve a projekt célját vagy drágábban, több funkcióval, több erőforrás árán. Ezért is célszerű több szcenáriót a projekttervbe lefektetni.

A projekttervben számításba kell venni a lehetséges kockázatokat és a kockázatokra adható válaszokat is. Fontos, hogy a tervben kitérjünk a kommunikációs csatornákra is. Ki, kivel, mikor milyen kommunikációs csatornákon léphet kapcsolatba.

Egy jó projektterv akkor jó, hogyha a következő kérdésekre mindre választ kapunk benne:

  • Miért, milyen célból kell a projektet végrehajtani?
  • Milyen munkákat, feladatokat kell elvégezni a projekt során?
  • Ki vagy kik fogják elvégezni a feladatokat?
  • Mikor fog a projekt megvalósulni?
Ha ezeket a tényezőket megfelelő módon vesszük számításba, akkor biztos, hogy egy megfelelő projekttervet sikerül összehozni, ami segíti a projekt megvalósítását. Jó projektterv nélkül a projekt megvalósítása is veszélybe kerülhet.

Giller Tamás www.erpblog.hu

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo