Jóval kelendőbbek a hagyományos, mint az e-könyvek

Átlagosan 10 000 forint körüli összeget szánunk könyvekre az elkövetkező fél évben a Vatera saját felhasználói körében végzett felmérése szerint, még mindig jóval népszerűbbek a hagyományos könyvek, mint az ebookok. A nők elsősorban gyermekkönyvek és bestsellerek beszerzését tervezik, míg a férfiak kívánságlistáján a szakkönyvek, a történelmi és fantasztikus regények szerepelnek.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Átlagosan 10 000 forint körüli összeget tervezünk elkölteni az elkövetkező fél évben hagyományos, digitális és hangoskönyvekre – többek között ez is kiderül a Vatera saját, több mint 8500 felhasználó részvételével készült friss felméréséből. Elsősorban a gyermekkönyvek, bestsellerek, szakkönyvek, történelmi és fantasztikus regények pörögnek. A beszerzésben egyre nagyobb szerepet kap az e-kereskedelem: a válaszadók 40 százaléka vallotta, hogy főként online vásárolja meg a könyveket.

A felmérésben résztvevők 33 százaléka 5-10 ezer forint közötti összeget tervez a következő fél évben könyvekre költeni, 25 százalékuk 10-30 ezer forint közötti keretet határozott meg, míg 18 százalékuk 5000 forint alatti húzta meg a határt. A könyvekre szánt alacsonyabb összeg részben azzal is magyarázható, hogy a válaszadók 39 százaléka több mint 250 kötettel rendelkezik otthonában, 17 százalékuk pedig kisebb könyvtárat, legalább 1000 példányt halmozott fel háztartásában.

Az újat szeretjük, de a régit is keressük

A válaszadók többsége az új könyveket preferálja (50 százalék), szintén sokan vásárolnak vegyesen új és régi példányokat (37 százalék), és csupán kevesen keresik kimondottan a használtakat (12 százalék). Használt könyveket elsősorban akkor keresünk, ha már nem érhető el a keresett termék (53 százalék), de természetesen azért is, mert szeretnénk olcsóbban hozzájutni a vágyott olvasmányhoz (39 százalék). Míg a gyűjtők igazi ritkaságokra is bukkanhatnak közöttük (17 százalék), addig egyesek a környezettudatosság miatt ragaszkodnak hozzájuk (7 százalék).

Miért drágább az e-könyv?
Egyre gyakrabban fordul elő, hogy elektronikus formában letölthető könyveket a forgalmazók drágábban kínálnak, mint azok nyomtatott változatait. A válasz a csalódott vevők panaszaira: a kétféle kiadvány önköltsége között nincs akkora különbség, mint gondolnánk.
A gyermek- és ifjúsági könyvkiadás a hazai könyvpiac egyik húzóágazata, nem meglepő tehát, hogy a vaterázók közül is ilyen kötetek vásárlását tervezik a legtöbben. A hölgyeknél ez az arány kiugró, 43 százalék. A legutóbb vásárolt és a beszerzendő ifjúsági könyvek toplistásai a Harry Potter sorozat és Bartos Erika meséskötetei voltak. A bestsellerek is nagyon népszerűek, ami a nők második kedvenc kategóriája (37 százalék), de minden bizonnyal klasszikus regényeket (24 százalék) is fognak vásárolni az elkövetkező fél évben. A felmérésben a legutóbb megvett és a kívánságlistán lévő könyvek között is Dan Brown: Eredet című regényét jelölték meg a legtöbben, de fej fej mellett végeztek az élmezőnyben Ken Follett és Danielle Steel művei is.

A sztereotípiákat megerősítve a férfiak főként szakkönyveket, kézikönyveket terveznek beszerezni (32 százalék), míg a kikapcsolódást a történelmi (24 százalék) és a fantasztikus regények, sci-fik és thrillerek (22 százalék-22 százalék) jelentik számukra.

A friss kutatás szerint továbbra is a hagyományos, papír alapú könyveket részesítjük előnyben (87 százalék), és még a 25 év alattiaknál is csak néhány százalékkal volt alacsonyabb ez az arány. Alig akadnak olyanok, akik elsősorban, illetve kizárólag e-könyvet olvasnak (9 százalék), ugyanakkor ez az arány a kiemelkedő jövedelműeknél meglepően magas (23 százalék). Hasonlóan viszonyulunk a külföldön igen népszerű hangoskönyvekhez is: a válaszadók többségének egyáltalán nincs ilyen „olvasmánya” (73 százalék).

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo