Hány cégnek segíthet a kormány gazdasági mentőcsomagja?

Már a tervezett gazdasági mentőcsomag eddig nyilvánosságot kapott részei is jól mutatják a kormányzat elkötelezett szándékát a magyar gazdasági recesszió visszafogására és a talpra állítás elősegítésére – legfőképpen a hazai KKV szektor vonatkozásában. A roppant összetett és széles területet átfogó intézkedéscsomag egyszerre támogatná a cégeket adócsökkentéssel és -haladékkal, hiteltörlesztési moratóriummal, az adminisztrációs terhek csökkentésével, sőt akár állami befektetéssel is. Az MKIK által összeállított javaslatcsomag alapja a különböző támogatási formák esetében különböző módon megvalósítható differenciálás.  Az Opten elemzői megvizsgálták, hogy hány cégen segíthetnek a fenti intézkedések.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:sxc

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara javaslatai alapján több oldalról támogatnák az „életképes” KKV cégeket. Akár befektetőként is beszállhatna az állam azokba a cégekbe, amelyek nehéz helyzetbe kerültek a járvány, valamint az ahhoz kapcsolódó intézkedések következtében. A Kamara nem titkolt célja a hazai kis- és középvállalkozások kiemelt támogatása. A vissza nem térítendő támogatás járulékelengedésen keresztül, az állami kölcsön a kifizetett bérek arányában, illetve az egyes adók felfüggesztése vagy időszakos elengedése mind-mind lehetőséget biztosítanak a cégek mielőbbi talpra állításához.

Mekkora támogatáshoz juthatnak a vállalatok? 

A tervezet mögött álló komoly szakmai munkát támasztja alá, hogy gondoltak a különböző támogatások differenciálására, az alvó és tartósan veszteséges cégek támogatásból történő opcionális kizárására vagy épp a szürke-feketegazdasági alapokkal rendelkező cégek „mentési” lehetőségeire is. A készletező cégek külön kezelése, illetve a forgóeszköz hitelek és faktoring szolgáltatások széles körben való preferálása kb. 280 ezer cég számára biztosíthat megoldást a likviditási problémák leküzdésére. A kutatás-fejlesztés-innováció területén a pályázati források jelenlegi helyzethez való illesztésével szintén 100 Mrd Ft feletti összeg juthat a nehéz helyzetbe került dinamikus cégekhez.

A Nemzeti Válságkezelési Alap konstrukciójából adódóan olyan cégeknek kínál segítséget, ahol a jövedelmezőség lehetővé teszi a - 8 százalékos haszonkulccsal - legkésőbb 5 év múlva történő tulajdoni rész kivásárlást. Ezt a cégek széles köre – akár 225 ezer cég - tudná teljesíteni (a több, mint 5 éve működő KKV cégek közül). A KKV cégek átlagos EBITDA-ja közel 24 M Ft, így a tervezet szerinti befektetések formájában 500 Mrd Ft-ból akár több, mint 40 ezer bajba jutott céget támogathatnának. Kiemelten támogatandók az exportképes cégek, hisz az ő megmentésük duplán értékes a magyar gazdaságnak.

Eltolt beszámolók 

Jól látható, hogy a differenciált támogatás alapja a konkrét cégek pénzügyi elemzése, a jövedelmezőségi mutatók, a készletek vagy épp az export adatok vizsgálata. Ezzel szemben megy az a dokumentációs könnyítésnek szánt javaslat, mely a pénzügyi beszámolók leadásának esetleges eltolását vetíti előre (akár sok hónapos időtávban). A leadott beszámolók hiányában ugyanis ezek a differenciálások nem végezhetők el megfelelően. Feltehetően jobb megoldás lenne a cégek taggyűlésének és egyéb személyes jelenlétet igénylő feladatainak elektronikus lehetősége.

A pénzügyi beszámolók hiánya azonban nem csak a gazdasági mentőcsomagot magát veszélyeztetné – figyelmeztet több szakmai szervezet. A kormányzati intézkedések mellett ugyanis a gazdaság saját „öngyógyító” folyamataira is nagyon komoly szerep hárul. A korábbi válság kapcsán jól lehetett látni, hogy az elsődleges gazdasági hatásoknál csak a másodlagos lehet rosszabb. A cégek 2019-es pénzügyi adatai híján ugyanis a vállalkozásoknak vakon (vagy 2 éves adatok alapján) kell meghozni azt a döntést, hogy kiknek engednek halasztott fizetési lehetőséget és kiknek nem.

Ebből pedig nem lehet jól kijönni. Ha mindenkinek engednek, az lánctartozási hullámot indít el; ha pedig senkinek, az a felállni készülő hazai gazdaságban okoz megugorhatatlan likviditási problémát és ezáltal tömeges fizetésképtelenséget. Ez utóbbi pedig sajnos leginkább a legyengült KKV szektort érintené. Az biztos, hogy átgondolt és megalapozott döntések csak megfelelő információk birtokában hozhatók.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo