Immáron harmadik részéhez érkezett a Piac & Profit eco-realityje, amelyben egy magyar családi vállalkozás, a MagiCom vezetésében véghezvitt generációváltást mutatjuk be testközelből. Amíg az első részben a tulajdonosok és jelenlegi cégvezetők vallottak színt, addig a második részben a kijelölt utódokat szólaltattuk meg. Most a folyamat újabb, első pillantásra kívülállónak tűnő szereplőit szólaltattuk meg, Halász Gábor és Korda György tanácsadókat, akik az első pillanattól fogva jelen voltak, ahogy a staféta átadásának gondolata felmerült a cégvezetőkben.
Furcsa pár vagytok: egy pszichológus és egy informatikus. Hogy kerültetek össze, és hogyan dolgoztok együtt?
Korda György:
- A párosunk azt tükrözi, hogy a vezetői döntéseknek is mindig két oldala van: egy racionális és egy érzelmi. Gyakori, hogy egy vezető pontosan látja, mit kellene tenni, de nem képes rávenni magát, hogy meg is tegye; vagy épp annyira szeretné másnak látni a helyzetet, hogy sikerül is neki. Egyszerre kell kezelnünk mindkét oldalt.
Gábort csaknem harminc évvel ezelőtt ismertem meg, a barátságunk is akkortól datálódik, de szorosabban „csak” tíz éve dolgozunk együtt. Korábban a fő profilunk a vállalatfejlesztési, üzletfejlesztési tanácsadás volt, de egyre gyakrabban ütköztünk bele abba a problémába, hogy egy-egy ügyfélnél nem a céggel van probléma, hanem az ügyféllel, konkrétabban a cégvezetővel. Már unta, amit csinált, nem érdekelte igazán, kiégett, vagy egyszerűen csak annyira megváltozott a piaca, hogy képtelen volt követni a változásokat. Nekik már nem megoldani kellene a felmerülő problémákat, hanem a célravezető az lenne, ha átadnák másnak a vezetést. Amikor szembesültünk a problémával beleástuk magunkat és látnunk kellett, hogy bizony ez sok, és egyre több magyar céget érint.
Halász Gábor:
- Ez a terület amennyire izgalmas, annyira érzékeny és bizalmi kérdés is, mert ha valami, akkor ez az, amit a cégvezető senkivel, még a saját helyettesével sem beszél meg, sőt otthon sem mondja el a kételyeit – ha vannak. Elsősorban azért, mert maga sem biztos a dolgában, de nem akar bizonytalanságot sem kelteni. A döntés nagy horderejű, mert a cég a „családi ezüst”, ráadásul a cégben dolgozó emberek sorsát is alapvetően érinti.
A MagicCom esetén is ez volt a helyzet?
Halász Gábor:
- Részben igen, mert ott András és Zsolt megbeszélték egymással a lehetőségeket. De ennek ellenére maximális volt a titoktartás, amíg csak lehetett. Az első találkozásunkhoz is kellett fedősztori, akkor azt mondtuk úgy két és fél évvel ezelőtt, hogy a menedzsment képességeit mérjük fel. Ez egyébként részben igaz is volt.
Korda György:
- Talán ez a legfontosabb: a bizalmi viszonyt teljes őszinteségnek kell megalapoznia. Nem is mehet másként. Képzeljük el, hogy valaki 30-40 éven keresztül tégláról téglára összekuporgat egy házat és akkor jön valaki, aki szerint ez csak egy öreg, felújításra szoruló épület? Mikor minden egyes darabhoz személyes kapcsolat, egy-egy emlék, vagy sztori fűződik? A tanácsadó feladata, hogy segítsen az ügyfelének feltárni és reálisan értékelni a lehetőségeit. Ilyenkor pedig óhatatlanul elhangzanak olyan mondatok is, amiket nem jó hallani. Ha nincs bizalom, ezt nem tudja elvégezni, ha nincs teljes őszinteség, akkor viszont nincs bizalom sem.
Halász Gábor:
Ehhez az is hozzátartozik, hogy széttárjuk a kezünket és odábbállunk, ha a viszonyok nem megfelelőek. Volt olyan projektünk, ahol felmértük a céget, a piaci körülményeket, az embereket és azt mondtuk, hogy inkább csukd be, még akkor is jobban jársz.
És mindig tudatosul a cégvezetőkben, hogy mit is jelent a vezetés átadása?
Halász Gábor:
- Nem. Ez az egyik dolog, amiért a leggyakrabban kudarccal végződik a generációváltás és nem is élik túl a cégek. Még akkor sem, ha a vezető az eszével elfogadja, hogy le kell mondania a vezetésről, érzelmileg nagyon nehéz az elválás. Ez a veszély a MagiComnál is fennáll, szemmel láthatóan András érzelmileg még mindig nagyon szorosan kötődik a céghez.
Hogyan lehet ezen segíteni?
Korda György
Fontos, hogy legyen egy konkrét, hosszútávra szóló terv, hogy mihez kezd utána. Ha az az elképzelés, hogy „elmegyek világ körüli útra” akkor a kérdésünk mindig az, hogy OK, de mi lesz, ha hazajössz? A MagiCom esetén Zsolt szemmel láthatóan alig várja, hogy több időt tölthessen a családjával, az unokáival. Andrásnak azonban konkrétabb terv(ek)re van szüksége, hogy ne térjen vissza belepiszkálni a működésbe.
Olyan nagy baj, ha a közelben marad?
Halász Gábor:
Képzeljünk el egy váltófutást, ahol az egyik váltó, miután átadta a stafétát, még ott toporog a pálya szélén és mindig megpróbálja visszakérni. Naná, hogy nem működik, az a csapat veszíteni fog. De van egy másik nyűgös terület is, és az a család.
De hát itt a család nem is volt benne a vezetésben…
Halász Gábor:
Tényleg? Hogy az egyes családtagok más jövőt képzelnek el a cégnek, az általában csak akkor derül ki, amikor az eddigi vezető visszavonulása szóba kerül. Ez néha robban. Láttunk már olyat, amikor a volt cégtulajdonos egy szerencsétlen balesetben életét vesztette és a nem tisztázott tulajdonviszonyok között a két exfeleség, a két család szétcincálta a céget. Láttunk apát, aki általános megrökönyödésre nem a fiát tette meg utódjának, mert alkalmatlannak ítélte – majdnem válás lett belőle. És olyat is, aki hasonló helyzetben a család nyomására mégis beadta a derekát – a gyerek meg rövid úton tönkretette a céget. Szinte mindenhol vannak természetes utódok és ilyenkor mindig nagy kérdés, hogy velük mi legyen. A MagiCom esetén Zsolt a lányának adja át a vezetést, András gyerekeit nem érdekli a feladat – de ez néhány év múlva is így lesz? Az, hogy Zsolt lánya, Dóra tölti be a gazdasági vezető pozícióját, jó döntés.
Halász Gábor:
Maga az egész folyamat projektszemlélete, a pontos határidők meghatározása nagyon jó. Rendkívül szerencsés az időzítés, egy konjunkturális piacon, és az hogy tanácsadókra támaszkodnak. A lépések előre tisztázottak, megvannak a checkpointok, egyértelmű a kommunikáció, ráadásul, amíg kellett, sikerült titokban tartani, és a bejelentés sem okozott akkora sokkot. Ezek fontos pontok.
Korda György:
Kevésbé jó azonban, hogy a kiszállás folyamata még nem teljesen tisztázott. Andrásnak a cég elhagyásának érzelmi részét még rendbe kell tennie. Nincs tisztázva, hogy az utódnak pontosan mik lesznek a jogkörei – ami elő is jött az eco-reality előző részében. Például kit rúghat ki, vagy kit vehet fel? Vannak „védett” személyek? Meddig terjed a hatásköre? És ezek még csak az apróságok: mi lesz, ha új üzletágat kell nyitni? Mi azt javasoltuk, hogy mindenképpen rakjanak össze egy felelősségi mátrixot, hogy tiszta legyen, mit tehet meg az utód és mit nem. És ami még fontosabb, ezt be is kell tartani, mindenkinek. Mert annál semmi sem lehet rombolóbb, ha a volt cégvezető vörös fejjel beront az irodába és számon kéri az utódot. A következő kérdés pedig maga az utód: hatalmas lehetőséget kap, képes lesz-e élni vele, annak tudatában, hogy hibázhat, de az első sárga lapot gyorsan követheti a piros lap.
Milyen esélyeket tippeltek a MagiCom esetén?
- Szerencsére még van idejük kijavítani a hiányosságokat, így az esélyek jók. De azért vannak komoly kockázatok.