Egyre durvább a munkaerőhiány ebben a szektorban

A járványhelyzet hatása számos más ágazatban visszaszorulni látszik, azonban a munkaerőhiány még mindig aktuális probléma. A koronavírus erőteljes hatással volt a munkaerőpiacra minden szektorban, a logisztikában is. A logisztikai dolgozóknál egyre magasabb a munkaerőhiány, egyre több raktári dolgozót keresnek. Járványtól függetlenül mindemellett még szigorúbb biztonsági intézkedéseket kezdenek bevezetni a cégek. A QLM kitekintése.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A logisztika folyamatosan fejlődő iparág, ez köszönhető többek között a nagy mértékben növekvő e-kereskedelemnek. Előrejelzések szerint az áruszállítás 60 százalékos növekedésen fog keresztülmenni 2050-re, így a munkavállalók arányában is hasonló növekedés várható fuvarozás terén. Azonban továbbra is égető probléma a munkaerőhiány, különösen a szakképzett munkaerő és raktári dolgozók körében.

(Fotó: Pixabay)

Továbbra is nagyok az igények

A legtöbb ágazat esetében stabilitás figyelhető meg, ami annak köszönhető, hogy a vállalatok megoldásokat találtak és megtanultak igazodni a járvány okozta nehézségekhez. A logisztikában azonban továbbra is nagyok az igények, különösen a szakképzett munkaerő alkalmazása terén. Az előrejelzések szerint az Amerikai Egyesült Államokban 2029-ig több mint 600 ezer új állást kell majd betölteni a munkavállalóknak logisztikai területeken.

Nőtt a munkanélküliek száma a logisztikában is

A COVID-19 jelentős kihatással volt a munkaerőpiacra. Többen lettek munkanélküliek, hazánkban a 16-64 éves népesség meghaladja a 6 millió főt, ebből 2021. III. negyedévében kicsivel több mint 187 ezer ember munkanélküli volt, közülük 64 ezren több, mint egy éve, a járvány berobbanása óta munkakeresők - derült ki a Központi Statisztikai Hivatal felméréséből. A foglalkoztatottak száma a logisztikában - azon belül is a szállítás és a raktározás területén - csökkent. 2009-től folyamatos növekedés volt a dolgozók számát illetően, ebben az évben 257 ezer ember dolgozott szállítás és raktározás területén, 2019-ben 306 ezer volt a foglalkoztatottak száma, ez az adat 2020-ban 280 ezerre csökkent.

Folyamatos a kereslet a raktári dolgozók iránt

A raktárakban dolgozók - különösen a targonca minősítéssel rendelkezők - alkotják a logisztikai iparág magját. A munkakört betöltők felelnek a raktári munkálatok számos folyamatáért: a megrendelések teljesítésétől a csomagoláson át egészen a szállításig. Csak az Egyesült Államokban több mint 3 millió raktári munkavállaló dolgozik jelenleg, a becslések szerint 2029-re több mint 125 ezerrel több munkavállalóra lesz szükség ebben az ágazatban.

A munkaerő-piaci strukturális eltolódások miatt a vállalatoknak folyamatos kihívást jelent a munkaerő toborzása és megtartása. Mivel a munkaerő iránti kereslet meghaladja a kínálatot, a munkaerő költsége nőtt. A költségeket tekintve leginkább a szállítási és raktározási munkaerő érintett, a bérek négyszer gyorsabban emelkedtek, mint a járvány előtt. A COVID-19 terjedése után annak ellenére, hogy a szállítmányozási termékek iránti kereslet nőtt, ezzel szemben a szakképzett és szakképzetlen munkavállalók állománya csökkent. A gazdaság ugyan stabilizálódni látszik, a munkaadók továbbra is nehezen vonzzák a képzett munkaerőt. A szakértők szerint 2030-ra 85 millió fős szakképzett munkaerőhiány lesz globálisan. Ennek a hiánynak az elsődleges oka, hogy a világ számos országában, köztük az Egyesült Államokban és Japánban évtizedek óta csökken a születési arány, nincs elég fiatal munkavállaló ezeknek a nyitott pozícióknak a betöltésére, a COVID-19 pedig csak tovább rontott ezen a helyzeten. A munkaadóknak már most lépéseket kell tenniük a toborzási erőfeszítések javítása érdekében, valamint előtérbe kell helyezniük a munkahelyi képzést és a továbbképzéseket, ha versenyképesek szeretnének maradni az elkövetkező években.

Még szigorúbb biztonsági intézkedések - vírustól függetlenül és vírushoz kapcsolódóan is

A logisztikában mindig is elsődleges szempont volt a biztonság, de ennek fontossága erősödni látszik a logisztikai HR változásának köszönhetően. Eddig is törekedtek a cégek a biztonságra, de most még inkább szigorítják, felülvizsgálják, hogy mit hogyan lehet biztonságosabbá tenni. Egy raktárban nagyon könnyen történhet baleset, éppen ezért a munkaadó feladata, hogy biztosítsa a dolgozó számára a megfelelő intézkedéseket. Számos lehetőség van a raktári biztonság megteremtésére, amiket a vállalatok az évek során egyre nagyobb elterjedtséggel alkalmaznak. Ilyenek többek között a biztonsági képzések, amelyeken nem csak az újonnan felvett embereknek, hanem az összes munkavállalónak érdemes részt vennie. A raktári munkafolyamatok és műveletek idővel változhatnak, mivel új berendezésekkel vagy további folyamatokkal bővülhet a cég. Ugyancsak a munkaadó feladata biztosítani a munkahelyi biztonsághoz szükséges eszközöket és erőforrásokat is. Ilyenek például a védőfelszerelések és a biztonságos járművek.

„A raktártechnikában sem hanyagolhatjuk el a biztonsági szempontokat, hiszen a hazai raktári környezetben évente csaknem 1200, átlagosan naponta 4 munkahelyi baleset történik. Veszélyben lehetnek a helyszínen dolgozók, és számottevő anyagi károkat okozhat – az emberi mulasztás mellett – az elavult gépek vagy a nem megfelelő biztonságtechnikai eszközök részleges vagy teljes hiánya. Ugyanakkor a technológia kialakítása és üzemeltetése folyamán fókuszban kell tartani a hatékonysági szempontokat is” - mondja Bérces Pál, a QLM cégcsoport tulajdonosa.

A koronavírus berobbanásával a biztonság más értelemben is fontos szemponttá vált. Tipikus védelmi intézkedés lett az emberek közötti biztonságos távolság megtartása, ami a raktárakban és egyéb munkaterületeken történő kötelező bevezetésekkor azonban  jelentősen negatív hatással volt a folyamatok hatékonyságára. Ahhoz, hogy a járművezetőknek a hatósági karantén alóli felmentést engedélyezzék, szabályozták a rakodásban való részvételt is, korlátozták a fuvarozó, az ügyintéző és rakodó személyzet találkozását.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo