Az élet 35 felett kezdődik: az üzletben mindenképpen

2018. július 22. vasárnap - 07:30 / Kriston László
  •    

Bill Gates. Steve Jobs. Mark Zuckerberg. Vállalkozók példaképei. Mindannyian arról híresek, hogy fiatalon kezdték felépíteni cégbirodalmukat. Ugyanakkor egy amerikai felmérés azt mutatja, minél idősebb egy cégvezető, annál nagyobb az esélye, hogy a vállalkozása sikeres. Mi lehet ennek az oka?

Kétségtelenül erős és vonzó mítosz, hogy fiatalon a legambíciózusabb az ember. De Steve Jobs is azt mondta híres aranyköpésében: “Stay hungry.” Maradj éhes. Ne elégedj meg később sem kevesebbel, mint a tökéletesség, a világhódítás – vagy ki-ki behelyettesítheti ezt olyan kifejezéssel, értékkel, ami neki fontos. Magyarán: ne szürkülj be, ne lohadj le, ne fáradj ki, legyél ugyanolyan ambíciózus az évek előrehaladtával is, mint ifjú titánként voltál.

7 dolog, ami kisiklatja a fiatal vállalkozókat
Túlzott arrogancia, túlságosan nagy figyelem a külsőségekre vagy az, hogy úgy érzik, mindenkinél többet érnek – néhány probléma, ami lehetetlenné teszi a sikert a fiatal vállalkozók számára.

Mi szól a fiatalok mellett? Sokuk a legmodernebb technológiák használója. Rugalmasabbak, mint az idősebbek, és mivel nem állapodtak még meg, nem kell eltartaniuk egy családot, hajlamosabbak nagyobb kockázatokat is vállalni. Hiszen ha bedől a cég, akkor valami másba kezdenek. Ám ha csak Steve Jobs példáját vesszük, ott is látható, hogy ugyan huszonegy évesen kezdett vállalkozni, de 52 volt, amikor karrierje csúcsára ért és szakértelme csúcstermékét letette az asztalra. Ez volt az iPhone.

Az MIT kutatóinak új elemzése azt mutatja, hogy a középkorú vállalkozók “messze sikeresebbek”, mint fiatalabb társaik. A startupokat fiatalok gründolják valamilyen innovatív ideával, elgondolással felvértezve, de a cégvilág nemcsak startupokból áll. Tele van hagyományos vállalkozásokkal, amik nem nyújtanak innovatív termékeket vagy szolgáltatásokat. A mérnöki szakmákban sem arról szól a képzés, hogy mindenképpen valamilyen forradalmian új dolgot hozzon létre az ember.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/pakorn

Kép:FreeDigitalPhotos.net/pakorn

Világszerte az MBA-kurzusok -a marketingjük éppúgy, mint a tananyaguk- arra koncentrálnak, hogy lépj ki fiatalon a versenyszférába, valósítsd meg az ötleted. Az egésznek az az étosza, hogy ne menj el a multihoz dolgozni, inkább te legyél a következő multi megalapítója. Az MBA-kultúra (a Master of Business Administration diplomáról van ugye szó) javarészt arra van kihegyezve, hogy startup-alapítókat termel az ilyesfajta képzés.

Ezzel szemben az a helyzet, hogy minél több tapasztalatra tett szert egy ember az üzleti szférában (bizony éppen egy nagyvállalat ranglétráján felfelé lépkedve), annál nagyobbak az esélyei, hogy sikerre vigyen egy (saját) céget.

A cégvezetésben is látszanak a generációs különbségek
A fiatal vállalkozók számára az értékesítési stratégia kidolgozása nem olyan fontos, mert abban hisznek, hogy egy jó terméket mindenképp el lehet adni. Ezzel szemben idősebb társaik a márkaépítés és a marketingtevékenységek fontosságát nem érzik eléggé.

Mert miből is áll az emberi erőforrás üzleti szempontból? Tudásból, tanulmányokból/képzettségből, munkatapasztalatból/gyakorlatból, megszerzett készségekből. És tegyük hozzá: a kreativitásból, ami új meglátások és ötletek kigondolására teszi képessé az ember. Ezek a tényezők adják az emberi tőkét.

A fiatalok ugyan virtuózok lehetnek az új technológiák használatában és kreatív értelemben is sokkal könnyebben állnak elő iparágakat forradalmasító, diszruptív megoldásokkal, de a tapasztalattal még híján vannak. Akárcsak a pénzügyi stabilitásnak, ami szintén fontos a vállalkozáshoz. A középkorúak például megengedhetik maguknak, hogy például egy második ingatlanjukat elzálogosítsák, s abból szerezzenek indulótőkét új vállalkozásukhoz, vagy hozzányúljanak a megtakarításaikhoz.

Az MIT kutatása szerint így növekednek a cég sikerre vitelének esélyei:

  • a 25 évnél fiatalabbak gyengén teljesítenek vállalkozóként;
  • amint elérik a huszonötöt, a siker valószínűsége nőni kezd;
  • 25 és 35 év között konstans a vállalkozásuk boldogulásának esélye;
  • 35 év után ismét ugrásszerűen megnő az esélyük a sikerre;
  • 46 évnél újabb ugrás tapasztalható, itt megint több a sikeres vállalkozó;
  • és a sikeresség aránya elég magas marad nagyjából a 60. életévig.

Mi ebből a tanulság? Nem feltétlenül “lúzer” valaki, mert kész belépni egy nagyvállalatba és ott tapasztalatokat szerezni, illetve értelmes perspektívának látja, hogy egy világvállalatnál emelkedjen felfelé a ranglétrán, előléptetések során haladva keresztül. Ez nem jelenti azt, hogy nem akarja “megvalósítani önmagát”.

Később, 10-15 évnyi tapasztalatszerzés után is lehet önálló vállalkozásba kezdeni. Hiszen minél hosszabb ideig működött valaki egy iparágban, annál sanszosabb, hogy kiterjedt a kapcsolatrendszere. Minél több évet húzott le egy szakterületen, annál több szakmai fortélyt és titkot ismer, s annál inkább “belakta” azt az ágazatot (többféle funkcióban, s több cégnél dolgozva), amely szektorban egyébként érvényesülni kíván egy új vállalkozással.

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

Ráadásul arról se feledkezzünk meg, hogy sok óriáscég -különösen a technológiai szektorban- startup inkubátorokat és saját kockázati tőke alapot is létrehoz, hogy a munkavállalói által kiötlött új ötleteket életre segítse. Ilyen vállalati kultúra érvényesül például a LinkedInnél, a Microsoftnál és az Apple-nél is.

Ennek részben ahhoz van köze, hogy a technológiai fejlődés olyan gyors, a nagyvállalatok nem feltétlenül akarják felsővezetői szinten eldönteni, hogy mi a
Több lóra is fogadnak és akár “mi fiunk borja” alapon, saját munkavállalóikat ösztönzik arra, hogy indítsanak startupokat, akár külső startupokba fektetnek be, hogy megkaparintsák a kulcsot a holnap sikeres technológiájához.

Ez a platformsemleges vagy platformagnosztikus hozzáállás alapja, amikor egy cég nem kötelezi el magát, nem válik úgyszólván “hívővé” egy technológiai vallásban, hanem több potenciális megoldásban és technológiában is benne tartja a kezét, nem tudván biztosan, melyik lesz a tuti befutó.

(The Conversation)

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor