A SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány ügyvezetője, Lakatosné Lukács Zsuzsanna avatott be a téma részleteibe.
Mi különbözteti meg a vállalkozói mentorálást az általánosan ismert ilyen tevékenységtől?
Lényeges különbség, hogy a mentorok ebben a folyamatban nem külső tanácsadóként vesznek részt. A vállalkozói mentorálás üzletfejlesztési szempontú megközelítést jelent. A tapasztalt, jó kapcsolatrendszerrel rendelkező, sikeres és megbecsült vállalkozó osztja meg tudását, tapasztalatait és bölcsességét egy olyan vállalkozóval, aki szeretne szakmailag fejlődni, szeretné dinamizálni, növekedési pályára állítani a vállalkozását, és ehhez szeretne segítséget igénybe venni.
Ahhoz, hogy a mentor megfelelően tudja átadni azt, amit tud, a saját vállalkozásáról meglévő tudását is rendszereznie kell, amivel a saját cégét is fejleszti, tehát maga is nyer vele. Ahogyan egy korábbi mentor megfogalmazta: „Azt tanítjuk, amit tanulnunk kell”.Milyen ismeretekre van leginkább szükségük a kisvállalkozásoknak, hol a legnagyobb a hiány, az elmaradás?
A legnagyobb hiány a kezdő vállalkozásoknál a klasszikusan megfogható területeken van. Ilyen például a pénzügyi, üzleti tervezés, az üzleti modell kialakítása, a vevőkör bővítése, a több lábon állás, a jogi kérdések, a megfelelő adminisztrációs folyamatok kialakítása. Egy vállalkozónak nagyon fontos, hogy széles kapcsolatrendszerrel rendelkezzen, s a mentorok remélhetőleg ebben is tudnak majd segíteni.
A mentor ezek szerint maga is vállalkozó?
Igen, hiszen így lehet igazán hiteles. Ő is viszi a saját üzleti tevékenységét, s közben megosztja a tapasztalatait, hogy akár az ő kárán tanulhasson, vagy éppen az ő sikereiből épülhessen egy másik vállalkozó.
Mit adhat a fejlődéshez a mentor?
Kapcsolatrendszert, üzleti, adott esetben akár iparági tudást. Bemutatja, megismerteti a saját folyamatait a másik féllel. Segít a csapatépítésben, szervezeti építkezésben, a célok elérésében.
Hogyan ért minden iparághoz? Vagy a termék szinte mindegy?
Igen, hiszen itt nem egyes szakmákról, hanem általános folyamatokról, üzletfejlesztésről, üzleti modellről van szó, amit adott mechanizmus alapján kell összeállítani. Ebből a mentor is tanul, mert belelát egy másik iparágba, új piaci közeget ismer meg, tulajdonképpen minden kockázat nélkül.
Ami a legfontosabb, hitelességet. Itt nem egy vállalkozásfejlesztési alapítvány ad tanácsot olyan területen, ahol ő napi szinten nem működik, hanem valós, gyakorló vállalkozástól kapja meg a folyamatos segítséget, az információt a mentorált. Emellett a bekerül a mentor kapcsolatrendszerébe, így a sajátja is bővül. Ehhez járul hozzá a nemzetközi tapasztalatszerzés, kapcsolatépítés lehetősége is, hiszen a programnak a részét képezi, hogy nemzetközi tanulmányutakon vehetnek részt mentor-mentorált párok. A program ingyenes, sem a mentorálásért, sem az ehhez kapcsolódó szakértői tanácsadásért nem kell fizetni. Viszont lehetősége van arra, hogy egy éven keresztül kérdezzen egy vállalkozótól.
Honnan tudnak a kkv-k a lehetőségről, ki kit keres meg?
Fel kell kelteni a vállalkozásokban a csatlakozás igényét. A programot eddig országosan nyolc városban népszerűsítettük, saját kommunikációs csatornáinkon rendszeresen tudósítunk róla, és a sajtóban is megjelentünk. Természetesen szájhagyomány útján is terjed a híre: korábbi mentorprogramok résztvevői, akik annak idején hasznosnak ítélték meg a részvételt, most viszik a hírét.
A célcsoportok között kiemelt helyet kapnak a nők. Mitől más a vállalkozó nő?
A felsőoktatásban a hallgatók több mint fele nő, ugyanakkor, ha kikerülnek a munkaerőpiacra, valahol elvész a tudásuk, a gazdasági jelenlétük. A női vállalkozókra, szemben a férfiakkal, jellemző a csekélyebb önbizalom, a kiterjedt üzleti kapcsolatrendszer és a társadalmi elismertség hiánya. Azért kiemelt célcsoport ez, mert nagy gazdasági potenciál rejlik benne, és a hölgy vállalkozók, a saját ötleteik megvalósításában nagyon elkötelezettek, motiváltak tudnak lenni. Ha például a Személyes Vállalkozói Mentorprogramban sikeres vállalkozónőkkel tudnak találkozni, az nagyon jó hatást gyakorolhat az önbizalmukra, a vállalkozói elhivatottságukra.