Neil Blumenthal három osztálytársával ötölte ki a márkát és az üzleti modellt: olcsó, de stílusos, minőségi szemüvegkereteket kínálnak a tömegeknek az interneten keresztül. Mivel maguk tervezik a kereteket, és online értékesítenek, drasztikusan lerövidítették az ellátási láncot az iparágukban megszokotthoz képest. Az elképzelésük kevés volt ahhoz, hogy nyerjenek a diákokat segítő Wharton üzletiterv-versenyen, de ahhoz elég volt, hogy a fiúk – Blumenthal, a ma ügyvezetőként dolgozó David Gilboa, Andrew Hunt és Jeffrey Raider – beleszeressenek, és beindítsák a céget. Az alacsony ár és a jó dizájn annyira vonzónak bizonyult, hogy egy hónappal az indulás után több mint 20 ezres várólista volt a termékekre, vagyis képesek voltak betörni az alapvetően nagy cégek dominálta szemüvegpiacra. Ez azonban még kevés lett volna a hosszú távú sikerhez, hisz az elmúlt években számos internetes startup futott fel, majd dőlt össze. Hogy ezt elkerüljék, a Warby minden erejével a gyártásra és a márkaépítésre koncentrált.
Átgondolt könnyedség
Hogy áthidalják a netes értékesítés hátrányát, a Warby Parker az otthoni felpróbálás lehetőségét is biztosítja a vásárlóknak, akik öt próbadarabot rendelhetnek teljesen ingyen. Hogy ez növeli a költségeket? Igen. Ahogy drága a manhattani panorámás ügyfélszolgálati központ is, ahol magasan túlképzett emberek dolgoznak. De a Warby vezetői szerint bőven megéri, hiszen egy lifestyle márka építéséhez „csodálatos emberekre van szükség, akik kapcsolatot építenek a fogyasztókkal”.
A Warby új kategóriát teremtett: a tech alapú lifestyle márkát. Befektetésekből bővítette a termékskálát¸ és egy gyorsan növekvő értékesítési hálózatot hozott létre. Bár netes üzletként indultak, ma a világháló mellett fizikai boltokkal is jelen vannak. Sikerük titka az, amit az olaszok „sprezzaturá”-nak neveznek. Hogy ami könnyednek tűnik, valójában minden részletében kimunkált. A különbség a lufi és a hosszú távú üzleti siker között sokszor éppen a tudatos kételkedés és az aprólékos átgondolás képességében rejlik.
Blumenthal hisz a szervezetekben érvényesülő piramis modellben, csak szerinte ez a megszokotthoz képest éppen fordítva van: a vezető feladata, hogy biztosítsa az erőforrásokat és eszközöket, megértesse a prioritásokat, és kijelölje az utat mutató terelőkorlátokat. Olyan környezetet kell teremtenie, ahol az alkalmazottak nagyot álmodhatnak, jót tehetnek, és jól érzik magukat.
Ügyfélkezelés mindenekelőtt
A cég legfontosabb részlege az ügyfélszolgálat, hiszen a szemüveg nem is a legegyszerűbb termék, a megfelelő vevőkezelés pedig minden netes üzletnél kiemelkedően fontos. A kommunikációt egy pontosan rögzített márkaidentitás határozza meg. Az új kollégák képzést és stílusútmutatót kapnak, de az alapok megismerése után arra bátorítják őket, hogy szabadon kommunikáljanak a fogyasztókkal. A cél, hogy szerethetők legyenek, olyannyira, hogy a vásárlók meg akarják hívni őket a következő bulijukba – fogalmaz Sasha Tulchin, a cég kreatív igazgatója. Komolyan veszik tehát, hogy úgy kell kezelni másokat, ahogyan szeretnénk, ha velünk bánnának.
Egy meg egy
Nem az a kérdés, hogyan gyárthatunk többet, hanem az, hogyan tehetünk többet – véli Blumenthal. A Warby Parker – regisztrált B Corp-ként – a világ egyetlen karbonsemleges szemüveggyártója. Feltérképezték a gyártási, szállítási és tárolási, de még irodai munkafolyamataik teljes szén-dioxid-kibocsátását, és ezt környezetvédelmi támogatásokkal ellentételezik. Együttműködnek a Verité nevű, fair foglalkoztatással foglalkozó szervezettel, hogy biztosítsák a gyáraikban a megfelelő munkakörülményeket. Ami azonban ikonikussá tette a céget, az a „Vegyél egyet, adj egyet!” program.
Blumenthal az egyetem elvégzése után a VisionSprings civil szervezetnél dolgozott. Járt számos országban, és szembesült azzal, hogy a szemüveg megváltoztathatja valakinek az életét. A kezeletlen látásproblémák pedig az egész gazdaságra hatással vannak: becslések szerint évente mintegy 200 milliárd dolláros veszteséget jelentenek globálisan. A Warby Parker ma minden eladott keret után egy másikkal támogatja a VisionSprings tevékenységét – 2014 nyarára több mint egymillió darabnál jártak –, amely szervezet a fejlődő országokban értékesítési képzéseket szervez, és elérhető árú szemüvegeket kínál. A program megélhetést kínál rászorulóknak, akik azután maguk is képessé válnak, hogy segítsék a közösségük fejlődését. A szervezet nem a gazdag világ levetett cuccait adományozza, hanem azt a lehetőséget kínálja, hogy bárkinek legyen a helyi sajátosságoknak megfelelő szemüvege. Mert a divat – vallja a Warby – fontos, bárhol élünk, és bármennyit keresünk.