Kihívásokkal teli idők járnak a kiskereskedőkre. Napjainkban az egyre több csatornán zajló kereskedés költsége és összetettsége egyre növekszik, a nyereség csökken, az árverseny és a kínálat pedig nagyobb, mint valaha. Emellett a vásárlók tájékozottabbak, igényesebbek, impulzívabbak és gyorsabbak, hiszen számos online és hagyományos bolt kínálata közül választhatnak. A kereskedők a technológia segítségével igyekeznek javítani az ügyfélélményen és megtartani nyereségüket. Az Oracle tanulmányában vezető kiskereskedők és véleményvezérek benyomásai révén állította össze a kiskereskedelmet átalakító 5 legfontosabb trendet 2018-ban, és bemutatja azt is, hogyan kellene a márkáknak reagálni a kihívásokra.
Átalakított üzletek a digitális vásárlók számára
A kiskereskedelem jövőjéről számos elképzelés létezik. A gyorsuló gazdasággal és a kényelmes online üzletekkel való versenyfutás számos kiskereskedőnek jelent komoly kihívást, azonban egyesek például az üzlethelyiségek átformálásával igyekeznek megfelelni. Maga a bolt ma már nemcsak egy vásárlási helyet takar. Sok üzlet alakul át kvázi bemutatóteremmé, ügyfélszolgálattá és átvevőponttá egyszerre, amelyek kiegészítőivé válnak az online vásárlási élménynek. Ugyanakkor számos új digitális vállalkozás nyit fizikai üzleteket, hogy olyan felhasználói élményt is nyújtson, amely az online térben nem lehetséges.
Góliát legyőzése
Egyetlen kereskedő sem függetlenítheti magát az olyan hatalmas online mamutcégek hatásától, mint az Amazon vagy az Alibaba. Fontos tudni viszont, hogy ezek a boltok inkább csak platformok, és a vásárlók nagy része továbbra is a személyes szolgáltatásokat és az egyedi emberi interakciókat részesíti előnyben. Ha a vásárlónak nem azonnal kell egy adott termék, akkor boldogan vár 1-2 nappal tovább, ha cserébe személyes szolgáltatásokat kap és olyan kiszállítási opciókat, amelyek jobban illenek az életstílusukhoz.
Dominic Regan, az Oracle EMEA logisztikai alkalmazások igazgatója szerint „Góliát, azaz a mamutcégek legyőzésének kulcsa, hogy személyre szabott, különleges szolgáltatásokat nyújtsunk a vásárlóknak, és rugalmasabb, egyedi megközelítéssel különböztessük meg magunkat, a választéktól a kiszállításig minden területen.”
A rugalmas ellátási lánc veszteségektől menthet meg
A PCA előrejelzése szerint a kiskereskedők 65 százaléka komoly többletköltségekkel számolhat a késői, vagy elmaradt kiszállítások miatt. Minden készlethiány elveszett lehetőséget is jelent egyben, a túlzott raktárkészletek pedig gazdaságilag nem előnyösek. A kereskedőknek rugalmas, átlátható és gyorsan reagáló ellátási láncra van szükségük, amely teljesíteni tudja a vásárlók igényeit.
:„A vásárlók megnyerésének kulcsa egyre inkább a rugalmas vásárlási, szállítási és fizetési lehetőségekben is rejlik. Egy modern kiskereskedés egy digitálisan autonóm szervezet, ahol az adatok fel és le mozognak az ellátási láncban, illetve a folyamatok igazodnak a vásárlói igényekhez” – vélekedett Ruediger Hagedorn, a The Consumer Goods Forum igazgatója.
- Hozzunk létre egészséges munkahelyi kultúrát a boltokban és azokon kívül is!
- Lássuk el az eladókat a megfelelő technológiával és adatokkal, hogy hatékonyan segíthessék a vásárlókat!
- Építsünk erős munkaadói márkát (employer brand), hogy vonzók legyünk a munkakeresők számára!
Az ügyfélszolgálaton dolgozók szintén erősen meghatározzák, hogyan tekintenek a vásárlók a márkára. A cél, hogy zökkenőmentes vásárlói élményt kapjanak az ügyfelek úgy a boltokban, mint a vásárlási folyamat minden egyes pontján, és a munkatársak felkészültek legyenek az igények, problémák kezelésére.
„A vásárlók nem akarnak tétlenül fel-alá járkálni a boltban, amíg az eladó hátramegy, hogy utánajárjon a kérdésüknek. Azonnali problémamegoldást igényelnek, mégpedig olyat, amit a webshopban nem kapnának meg. Ugyanakkor az eladónak egyszerre akár több száz termékre kell figyelnie, így teljesen lehetetlen, hogy megfelelő technológiai eszköztár nélkül eleget tegyen ezeknek a vásárlói elvárásoknak” – mondta Magyari Péter, az Oracle Hungary digitális ügyfélélmény alkalmazás szakértője.
Egy HR-specialista adatai szerint, a kiskereskedelmi dolgozók többsége (54%) 35 év alatti, a legtöbbjük jól ismeri a legújabb technológiákat, és hasonló kényelmeket vár el a munkahelyén, mint a mindennapi életben.
Andy Campbell, az Oracle HR stratégiai igazgatója hangsúlyozza azt is, hogy a kiskereskedelmi vállalatok számára fontos kihívás, hogy olyan tehetségeket vonzzanak magukhoz és tartsanak meg, akik következetesen képesek megfelelni az ügyfelek által elvárt tudásnak és színvonalnak.
A változás az e-kereskedelem elterjedése előtt is folyamatos volt a kiskereskedelemben, azonban a folyamatnak a vásárlók megértésén kell alapulnia. A változtatások során figyelembe kell venni, hogy mit akarnak a vásárlók, és a szolgáltatásokkal gyorsan kell alkalmazkodniuk a változó igényekhez.
William Grimsey, a Wickes, Iceland, és a ParknShop Hong Kong volt vezérigazgatója szerint „a holnap kiskereskedelmi guruja egy »kocka« lesz, nem egy olyan hagyományos kereskedő, mint én. Ha az üzletben nincs valaki, aki naprakész a digitális átalakulással kapcsolatban, akkor a bolt bukásra van ítélve.”
„Ha a kereskedelmi értéklánc minden eleme – a termékfejlesztéstől a logisztikán át az értékesítési pontokig vagy ügyfélszolgálatig – rendben van, akkor a versenyképesség kulcsa a 21. században egyértelműen a digitális figyelem szakértő irányítása és a megfelelő online jelenlét. Csak példaként említeném a Magyarországon jelen lévő két car sharing szolgáltatót, amelyek csaknem azonos szolgáltatással és járművekkel rendelkeznek, ám az egyik jóval korábban jelent meg a piacon, mint a másik. Ennek ellenére a később érkező piaci szereplő nagyjából két hónap alatt levetkőzte ezt az időbeli hátrányt a jól átgondolt, több csatornás, intenzív digitális jelenlétének köszönhetően.” – tette hozzá Magyari Péter, az Oracle Hungary digitális ügyfélélmény alkalmazás szakértője.