A két szép szemünkért nem fognak bennünk megbízni

2018. április 28. szombat - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Kevesen gondolnak bele, hogy reklámozni vagy pozicionálni nemcsak valaminek vagy valakinek a termékét vagy szolgáltatását lehet és kell, hanem magát a céget vagy vállalkozót is.

Pozicionálni nem csak a terméket kell, hanem a cégnek sem árt. Ugyanis ha megbízom egy cégben, mesteremberben vagy egy szakértőben az nem azért lesz, mert szép a szeme, hanem mert jó a BRAND-je. Gondolj úgy a saját magad vagy a vállalkozásod brandjére, hogy az a dolog, amit akkor mondanak rólad, miután kimentél a szobából, vagy ahogyan a fodrásznál beszélnek rólad. Így élsz a vevőid és a piacod fejében. Ezért kell tudatosan felépítened, amihez a pozícionáláson keresztül vezet út. Mert nem mindegy, hogy kik, és mit beszélnek rólad.

Milyen pozíciót birtokolsz jelenleg?

Indulj ki abból, amit már birtokolsz. sokkal nehezebb egy úja még nem létező pozíciót kialakítani, mint egy már létezőt átalakítani vagy hozzátársítani valami újat. Ha csak eddig nem egy barlangban éltél remeteként, akkor valószínűleg rendelkezel már egy kialakult képpel a téged ismerő emberek körében, illetve, ha már vállalkozol, akkor biztos. Kezd azzal, hogy felméred, milyen kép él rólad most, azaz milyen pozíciót birtokolsz jelenleg az emberek/ vevőid agyában. Ehhez lehet, hogy kell egy kis piackutatást végezned, illetve ne felejtsd, hogy van egy nagyon jó barátod ebben, aki örömmel oszt meg veled minden információt, amit csak tud. Úgy hívják, hogy GOOGLE. Keress rá magadra, a vállalkozásodra, és láss csodát, hogy mi mindent hozz ki rólad a kereső. Haladóbb vagy kalandkedvelőbbek részére ajánlom a Google kulcsszó tervezőt is, ahol sokkal pontosabb információkat kaphatsz magadról.

brandépítés

fotó: archív

Milyen pozíciót szeretnél birtokolni?

Most jöhet az, amit igazán szeretnél birtokolni. A legjobb ügyvéd a 9. kerületben, vagy a kisvállalkozók könyvelője Kecskeméten, esetleg a legprofibb állatkozmetikus Szegeden, és így tovább. Amire figyelned kell:

Legyen új

Olyat válassz, amit még más nem birtokol. Nem azt mondom, hogy nem lehet harccal megszerezni más pozícióját, mert lehet, de sokkal drágább, rizikósabb, és fárasztóbb, mint egy újat, pontosabban még nem létezőt csinálni.

Ne mindenkinek –klasszikus hiba, ha megpróbálsz mindenkihez szólni. Ezzel azonban csak azt éred el, hogy senkihez sem fogsz szólni, erre mondják, hogy ne beszélj tömeghez!

Kivel fogsz harcolni?

A vállalkozásod vagy terméked/ szolgáltatásod pozicionálásánál gondold végig: ki lesz a konkurenciád. Mert biztosan lesz. A következőkre mindig figyelj:

  • Ne válassz olyan pozíciót, amit egy erős cég birtokol. Sokkal egyszerűbb megkerülni, mint átugrani az akadályt. Egy erős márkával szemben nagyon nehéz dolgod lesz. Sok pénz, szerencse, és rengeteg munka és befektetés, ami egyáltalán nem biztos, hogy meg fog térülni. Kerüld a háborút, válassz inkább olyan területet, ahol még nincs senki.
  • Ne csak a saját pozíciódat elemezd, hanem a versenytársaidét is. Ugyanolyan fontos, hogy jól ismerd a konkurenciád erősségeit és gyenge pontjait (réspiacok?).

Mennyi pénzed van?

Ez Magyarországon elég illetlen kérdésnek számít, de nem itt. Sajnos, (vagy szerencsére) ingyen nem lehet részesedést szerezni az emberek fejében. A pozíció megszerzése, sőt a megtartása is mind pénzbe kerül. Gondold végig hogy

  • mennyi pénzed van, milyen budget felett rendelkezel
  • a pénzedből milyen típusú reklámeszközök, kampány és stratégia képes a legnagyobb megtérülést (ROI), elérést (lead) vagy ismertséget (brand) megszerezni.

Végig tudod csinálni?

  • A marketing úgy általában is, de a pozícionálás mindenképpen hosszútávú befektetés. Gondolj csak a Marlboro cigarettára vagy a Xerox-ra. Gondold végi, hogy
  • olyan kampányt válassz, amit végig is tudsz csinálni, ne fogyjon el a pénzed, legyen elég időd, szakértelmed csapatod stb.
  • ne váltogasd a koncepciót, tarts ki egy mellett. Ha folyamatosan változtatod az éppen aktuális kedved vagy vélemények alapján, egyik terved sem fog eredményt hozni, ha meg eredményes leszel, nem fogod tudni, hogy mitől.

Illesz a pozícióhoz?

A pozícionálás fegyelmet és sokszor ismétlődő tevékenységet jelent. Egyáltalán nem kreatív. Csak időnkét. Ha kreatív munkára vagy ötletelésre vágysz, azt ne a reklámkampányodban éld ki. Egy kivétel van, lehetsz kreatív, ha ez erősíti a pozíciódat. Egyébként legyél racionális és céltudatos.

A külsős szerepe

Te csináld vagy bízz meg egy ügynökséget, tanácsadót? Erre a kérdésre neked kell megfelelned, de jó a tudod, hogy mit kapsz meg egy külsős tanácsadótól vagy cégtől. OBJEKTIVITÁST. Ami gyakran nagyon jót tesz a költségvetésednek, és az eredményességednek, de ami még fontosabb, hogy sokszor pontosabban mutatja meg, hogy hol a helyed a vevőid fejében. Láthatod magadat, a cégedet, termékedet, szolgáltatásodat kívülről.

Amit nem kapsz meg pénzért

Egyszóval: CSODÁT! Nagyon gyakran találkozni azzal a jelenséggel, hogy vállalkozók és cégek valamilyen varázslatot várnak a reklámügynökségüktől, vagy tanácsadójától. Pedig ők sem tudnak csodát tenni. De kiváló szakmai segítséget, és objektivitást tudnak nyújtani, stratégiában, módszertanban, piackutatásban, ami gyakran meg tudja sokszorozni, a kampányod, hirdetésed hatékonyságát. Legyenek reális elvárásaid, ha külsőst használsz.

Szerző:

Földi Miklós Dániel

Reklám- és gazdaságpszichológus, üzleti tréner,

foldimiklosdaniel.hu

Földi Miklós Dániel, reklámpszichológus, üzleti tréner, író
fmdTöbb mint tízéves üzleti és szakmai tapasztalattal rendelkezik a reklámértékesítés és vállalkozásfejlesztés területén. Kutatói területe a neuromarketing, neurotudományok, döntéshozatal, üzleti pszichológia és önismeret, befolyásolás a munkában. Saját média- és tréningcégét vezeti sikeresen. Ügyfelei elsősorban kis- és középvállalkozások.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek