A céges flottákban is leáldozott a dízeleseknek?

A Magyarországon hagyományosan népszerű dízelmotor értékesítési mutatói Nyugat-Európában a tavalyi évben 2016-hoz képest 5,6 százalékkal csökkentek. A visszaesés oka egyrészt a környezettudatosabb autóválasztásban keresendő, ami a 2015-ös dízelbotrány óta felerősödött, másrészt a heterogénebb motorválasztéknak is köszönhető.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Arval flottakezelő 2017-es összegzése szerint a lakossági és a céges személygépjármű-szegmensben az autók több mint fele dízelmotorral közlekedik Nyugat-Európa útjain. Amennyiben ugyanezt a teljes flottaszegmensre vonatkozóan nézzük, akkor pedig a gépjárművek mintegy kétharmada gázolajos. A továbbra is jelentős dízel meghajtású autó szám elsősorban az elmúlt évek üzemanyagár-ingadozásának köszönhető, annak ellenére is, hogy az utóbbi két évtizedben számtalan kritika érte ezeket a motorokat. Széndioxid és nitrogén-oxid emissziójuk ugyanis magasabb a benzinüzemű autókénál, ráadásul a 2015-ös botrány is jelentősen megtépázta a dízelek hírnevét.

Egyetemisták jöttek rá a világméretű csalásra
Három egyetemista véletlenül fedezte fel, hogyan hamisította a Volkswagen kocsijai károsanyag-kibocsátásának mértékét. Professzoruk a világ 100 legbefolyásosabb embere közé került.
Miután akkor nagy nyilvánosságot kapott, hogy laboratóriumi körülmények között a dízelmotorok jobb környezeti és fogyasztási eredményeket produkálnak, mint a valóságban, számos ország kormánya emelte fel a szavát a népszerű motortípus ellen. Emellett Európa több nagyvárosában úgynevezett alacsony emissziójú zónák bevezetését tervezik. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a dízelektől végképp elbúcsúznak, de tény, hogy a zónák korlátozzák a régebbi, nagyobb környezeti terhelésű konstrukciók használatát. Emellett tavaly kötelezővé tették az új autók WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures) sztenderd szerinti vizsgálatát a forgalmazás megkezdése előtt, amely pontosabb adatokkal szolgál többek között az üzemanyag-fogyasztásról és az emissziós értékekről.

Kép: SXC

Nem mindig jobb az elektromos

A 2017-es tapasztalatok alapján az Arval szerint folyamatosan csökken Nyugat-Európában az új dízelüzemű gépjárművek forgalomba helyezése, de ebben jelentős a szerepe az egyre kedvezőbb fogyasztású benzines motorok népszerűségének, illetve az egyre nagyobb hatótávú elektromos, valamint a hibrid hajtási láncok iránti érdeklődésnek. Kühn Patrik, az Arval Magyarország Kft. operaciós igazgatója azonban óvatosságra inti azokat, akik mindössze a kedvező fenntartási költségek miatt döntenének egy tisztán elektromos hajtású autó mellett: „Belvárosi vagy jellemzően rövidebb távon használt autók esetében ugyan megérheti az elektromos gépjármű, de figyelembe kell venni a töltőhelyek jelenlegi korlátozott elérhetőségét, illetve az egyelőre viszonylag rövid hatótávot.”

A flottakezelőknek is fel kell készülni a jövő autóira
A céges elektromos autók már megérkeztek, és néhány év múlva akár az önvezető autók is egy flotta részét képezhetik. Ezekre a kihívásokra a flottamenedzsereknek is válaszolniuk kell.
A szakember szerint ugyanis még továbbra is vannak olyan területek, ahol a dízelmotor gazdaságos választás. Elsősorban a futásteljesítménytől függ, hogy megéri-e beruházni dízelbe, hiszen kisebb távolságokra, a belvárosi dugóban jobb választás lehet egy benzines, hibrid vagy akár elektromos motorral szerelt autó. „Ennek megállapítása azonban összetett folyamat, hiszen egy flotta esetében meg kell állapítanunk a gépjármű tényleges költségét a tulajdonlás teljes időtartamára vonatkozóan, amely mindenképpen szakember bevonását igényli” –  vélekedett Kühn Patrik.

Lényeges továbbá, hogy a legújabb Euro 6-os dízelmotorral szerelt gépjárművek emissziója jóval kedvezőbb, mint a korábbi konstrukcióké, és az újonnan forgalomba helyezett gépjárművekbe már e normának megfeleltetett motor kerül, persze a szigorú WLTP-tesztek után. Önmagában a motorizáltság azonban nem elég ahhoz, hogy valóban környezettudatos módon üzemeltesse autóit egy cég. „Az emissziót és a fogyasztást alapvetően befolyásolja a sofőri attitűd, a vezetési stílus, ezért az ezekkel kapcsolatos elvárásoknak éppúgy a cégautó-szabályzat részét kell képezniük, mint a meghajtási láncokra vonatkozó előírásoknak” – hívja fel a figyelmet Kühn Patrik.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo