Nem hisznek a magyarok a chipsadó "egészségügyi" hatásában

Bár a lakosság kétharmada támogatja az új népegészségügyi termékdíj bevezetését, az úgynevezett chipsadót, a megkérdezettek többsége mégis szkeptikus a társadalmi hatást illetően - derül ki a Szinapszis Piackutató Kft. kutatásából.

A WEBBeteg.hu portál megbízásából júliusban 506 ember megkérdezésével készített, országos lefedettségű, online, önkitöltős, kérdőíves felmérés szerint a válaszadók 15 százaléka tartja jó ötletnek a kezdeményezést ebben a formában; a válaszadók végzettségének és jövedelmének emelkedésével csökken az egyetértők aránya.

A megkérdezettek csaknem 40 százaléka szerint biztosan nem, további ugyanekkora arányuk szerint valószínűleg nem éri el a célját az új termékdíj. Az adó hatásával kapcsolatosan elsősorban az idősebbek és a férfiak szkeptikusak.

A biztos pesszimisták elsősorban azok az emberek, akiknek a véleménye szerint az államnak nem kellene ilyen szinten beleszólnia a fogyasztásba - olvasható a közleményben. Mint írták, az adó bevezetésével esetlegesen bekövetkező áremelés hatására várhatóan a felnőtt lakosság fele mérsékli majd az érintett termékek fogyasztását, mintegy 20 százalékuk biztosan, 30 százalékuk pedig valószínűleg kevesebbet vásárol ezekből.

A beszerzést várhatóan mérséklők tábora magasabb a fiatalabbak körében, míg a biztosan mérséklők aránya az életkor emelkedésével nő. A férfiak körében jellemzőbb, hogy az emelés visszavetheti ezen árucikkek vásárlást. Érdekesség, hogy a jövedelem tekintetében nem tapasztalható lényeges eltérés ezen a téren. Az új népegészségügyi termékdíj elsődleges céljaként a legtöbben az állami adóbevételek növelését és a költségvetési hiány csökkentését jelölték meg, sokak szerint pedig támogathatja az egészséges életmódra nevelést, illetve az egészségtelen ételek, italok fogyasztásának visszaszorítását.

A felmérés arra is felhívja a figyelmet, hogy az idősebbek, illetve magasabb végzettségűek, jövedelműek körében magasabb azoknak az aránya, akik szerint az intézkedés célja az állami adóbevételek növelése. A megkérdezettek szerint az intézkedés ösztönözni fogja az adómegkerülést, illetve támogatja a külföldi, elsősorban határ menti vásárlásokat. Emellett kevesen gondolják, hogy az adóval jelentősen javulna az egészségtudatos életvitel és táplálkozás, vagy jelentősen nőnek a népegészségügyi célra fordítható bevételek.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo