Drágább lesz a kanapén enni – az éhes emberek nyelik le az emelkedő áfát

Július 31-ig volt érvényes az elvitelre vagy házhozszállítással értékesített étel- és alkoholmentesital-forgalomra vonatkozó kedvezményes áfa. A kormány tavaly év végén döntött az áfakulcs 27 százalékról 5 százalékra történő csökkentéséről. Abban mindenki egyetért, az áfacsökkentés nagy segítéséget jelentett a vendéglátósoknak, becslések szerint 100 milliárd forinttal kevesebb áfát kellett befizetni a vállalkozásoknak az elmúlt háromnegyed évben. Viszont nagyon is valószínű, hogy a nehéz helyzetben lévő szektor a növekvő áfát a fogyasztókra fogja hárítani.

Augusztus elsejétől megszűnik a kedvezményes, 5 százalékos áfa az elviteles vagy házhoz szállított ételeknél és italoknál, azok újra a 27 százalékos áfakulcs alá tartoznak. Vagyis a vendéglátó üzletek csak szolgáltatásnyújtás esetén alkalmazhatják az 5 százalékos áfát. Az elviteles vagy házhoz szállított étel és ital értékesítése nem szolgáltatásnyújtásnak, hanem termékértékesítésnek minősül, így erre a továbbiakban nem vonatkozik a kedvezményes adómérték.

A kedvezményes áfával tavaly november közepe óta élhettek a vendéglátó vállalkozások azért, hogy valamelyest enyhítsék a járvány kedvezőtlen hatásait a szektorban. Az intézkedést maga Orbán Viktor miniszterelnök jelentette be a Kossuth rádióban, Parragh Lászlónak, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökének javaslatára döntöttek így. Ennek a mai nappal vége.

Drágább mulatság lesz otthonra rendelni 

Megkérdeztünk a vendéglátósok egyik szakmai szervezetét, valamint az ország egyik legnagyobb ételkiszállítóját, ők miként vélekednek az augusztusban életbe lépő változásról.

"Fontos segítséget jelentett azon éttermek számára, akik házhozszállítással élték túl az elmúlt időszakot, a megszűnése áremelkedést hozhat, amelyet a vendéglátóhelyek a fogyasztókra hárítanak majd, mivel az éttermeknek nincsen tartaléka ezt finanszírozni. Kérdőjeles időszak előtt állunk, így a szakmai szervezet számol azzal is, hogy hamarosan ismételten a házhozszállítás jelentheti majd a hangsúlyos részt az éttermek forgalmában, ugyanakkor reménykednek benne, hogy nem" mondta a Piac&Profitnak Gendur András, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének Gasztronómiai társelnöke.
Egyúttal hozzátette: folyamatosan zajlanak az egyeztetések a szakmában, egyebek mellett a bértámogatás, járulékmentesség és áfacsökkentés nagyon hiányzik, így a munkabér-támogatás mellett a vállalkozások támogatását is fontosnak tartják.

(Fotó: Pixabay)

Sokan beeéphetik az áfát az árakba, de nem csak az adó fog még nőni 

A NetPincér kifejezetten támogatja a házhozszállításban érintett ételek esetén az áfacsökkentést, ezzel enyhítve a partnerek adóterheit.

„Ezt az álláspontot aktívan képviseltük már tavaly is különböző egyeztetések során és nagyon örültünk annak, amikor novemberben 5 százalékra csökkentették az áfakulcsot az elviteles, illetve házhoz szállításra rendelt ételek esetében” – közölte megkeresésünkre Blaumann Debóra.
A cég marketingigazgatója kifejtette: őket közvetlenül nem érintette az áfakulcs csökkentése, ugyanakkor az intézkedés nagyban hozzájárult az éttermek túléléséhez, és mivel ez egy kölcsönös viszony, nekik is sokat jelentett, hogy éttermi partnereik tovább tudtak működni.

Tapasztalataik szerint a vendéglátóhelyek költségei (elsősorban a munkaerőhiány miatt) megnövekedtek az elmúlt időszakban, így amikor ehhez hozzáadódik az áfakulcs emelkedése, ez minden bizonnyal áremeléssel is fog járni. Mindez pedig előfordulhat, hogy további problémákat okoz majd az iparágban, hiszen ennek az is lehet a következménye, hogy kevesebbet vásárolnak majd a fogyasztók a vendéglátóhelyektől, amely így csökkentheti a bevételeiket.

„Éppen ezért támogatnánk azt, hogy a kedvezőbb adózási feltételek maradjanak fenn hosszú távon is és bízunk abban, hogy az iparág hosszútávú életben maradása és fejlődése érdekében a döntéshozók figyelmét sem kerülik majd el ezek a körülmények”.
A NetPincérnél ugyanakkor még nem látják, hogy pontosan milyen hatása lesz az áfakulcs változásnak a piacra, de minden bizonnyal sokan beépítik majd az árakba a megemelkedett áfát. Ráadásul nem ez az egyetlen tényező, ami miatt áremelkedés várható, hiszen az ételkiszállító éttermi partnereinek mind az alapanyagok, mind a munkaerő terén megemelkedett költségekkel kell számolniuk.
„Elsőre talán logikusnak tűnik, hogy a magasabb áfakulccsal drágább lehet a kiszállítás, azonban érdemes belegondolni abba, hogy milyen plusz költségekkel jár a helyben fogyasztott ételek szervírozása az online házhoz szállításhoz képest. Legyen szó a felszolgáló személyzet díjairól, a vendégtér amortizációjáról, vagy akár a rezsiről, ezek mind olyan költségek, amelyekkel a kiszállítás során nem kell számolni. Ráadásul hosszú távon akkor állhat a legbiztosabb alapokon egy étterem, ha több pillérre is épít, ezzel felkészülve a lehetséges piaci változásokra a jövőben is, így érdemes a házhozszállítást a megrendelők számára a továbbiakban is kedvező feltételekkel biztosítani” – mondta Blaumann Debóra.
A NetPincérnél úgy látják, állami oldalról az éttermek támogatásának kiemelten fontos része lehetne az adócsökkentés hosszú távú fenntartása, amely hozzájárulhatna ahhoz, hogy ezek a vállalkozások megmeneküljenek és túléljék a jelenlegi helyzetet. Ráadásul az 5 százalékos adókulcs megtartása túlmutatna a járványkezelésen is, hiszen az alacsonyabb adókulcs segítene a szektor kifehérítésében, valamint az egységes adókulcs egyszerűsítené a vendéglátóhelyek működését is.
„Ezek alapján egyértelműn támogatjuk és kiállunk a kedvezményes 5 százalékos áfakulcs hosszútávú bevezetése mellett”.
Elmondták azt is, ahogy korábban, úgy most is folyamatosan konzultálnak a kormányzati szereplőkkel az áfacsökkentéssel kapcsolatban.

Mennyit segített az áfacsökkentés?

A DBO tanácsadócég összesítése szerint a 2020-as utolsó negyedévi adatok azt mutatják, hogy az előző évhez képest jelentősen nőtt az ételforgalom aránya a teljes vendéglátóhelyi forgalmon belül (12 százalékponttal 86,9 százalékra), ami mögött a kiszállításos és elviteles ételforgalom növekedése valószínűsíthető. Az italeladások viszont jelentősen visszaestek, arányuk mind az alkoholos, mind az alkoholmentes körben csökkent, vagyis a kedvezményes elviteles áfa hatása az utóbbi termékcsoportban valószínűsíthetően nem érvényesült, a házhoz rendelt vagy üzletből elvitt termékek között az ételforgalom dominált.

Az elviteles és házhoz szállított termékek forgalmi adatainak hiányában viszont nem alátámasztható egyértelműen az intézkedés hatása, noha valószínűleg sok vendéglátóegység talpon maradásához járult hozzá. A vendéglátóhelyek száma 2020-ban az italüzlet és zenés szórakozóhely kategóriában esett vissza jelentősen (7 százalékkal), de az ilyen típusú üzletek amúgy sem használhatták ki az ÁFA-könnyítést. Az éttermek száma kismértékben csökkent, a cukrászdáké gyakorlatilag nem változott, ebben viszont a november közepén átmenetileg bevezetett kedvezményes áfa még nem játszhatott számottevő szerepet.

100 milliárd forint maradhatott a vállalkozásoknál

 „Megfelelő mélységű forgalmi, munkaerőpiaci és gazdálkodási adatok hiányában nehéz teljeskörűen számszerűsíteni az áfa-kedvezmény hatását, támpontot adhatnak azonban a KSH által közölt idei első öt havi forgalmi adatok” – fejtette ki Sándorfi Róbert, a BDO Magyarország szállodai tanácsadója.

„A kedvezmény–intézkedés 8 és fél hónapjára kivetített különbözet körülbelül 100 milliárd forintot tesz ki, vagyis a szektor szereplőinek ennyivel kevesebb áfát kellett befizetniük a központi költségvetésbe. Ez a nagyságrend alátámasztja azt a feltételezést, hogy a kedvezményes áfakulcs alkalmazásának lehetősége sok vendéglátóegység talpon maradásához járult hozzá egy olyan időszakban, amikor beltéri értékesítésre nem volt lehetőség, a teraszok pedig még nem nyithattak ki, vagyis az egyetlen bevételi forrás az elvitel és a házhoz szállítás volt.”

Kérdés, hogy az augusztus 1-től visszaállított áfa hogyan befolyásolja a vendéglátó egységek gazdálkodását, tekintettel a szakma képviselői által előrevetített lassú és hosszadalmas felépülésre a járványügyi korlátozások feloldását követően mind a vendéglátóipari szolgáltatások iránti kereslet, mind pedig a rendezetlen és kiszámíthatatlan munkaerőpiac terén.
„Az elvitel, de különösen a házhozszállítás az elmúlt hónapokban valamilyen mértékben beépült az emberek tudatába, a korlátozások enyhítésével azonban ez a kvázi kényszer kényelmi szemponttá alakulhat át” – tette hozzá Karácsony Balázs, a BDO adóigazgatója. „Feltételezhető, hogy az értékesítés ezen formái iránti kereslet nem szűnik meg, de erről konkrét tapasztalatok a nyári terasz szezont követően, illetve a negyedik hullám kapcsán hozott, ma még nem előre jelezhető korlátozó intézkedések idején lesznek majd. Egy ilyen – nem várt – helyzetben a szakma részéről nyilvánvalóan újra fokozottan felmerülhet a támogató intézkedések iránti igény.”
A forgalomban talán nem látszódik meg majd az áfaemelés
A kedvezményes áfának nagyon kedvező hatása volt a forgalomra, az így megmaradt összeget bérekre költhették a vállalkozások a nehéz időszakban. A lépés nagyrészt beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és a kialakult fogyasztói szokások miatt nem számítanak jelentős visszaesésre – mondta nemrég Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke. Kovács László ugyanakkor hozzátette azt is, továbbra is azt szeretnék, hogy a teljes vendéglátás forgalmára egységesen 5 százalékos legyen az áfa, kivéve a szeszes italokat. A törvényben maradt ellentmondásokat szeretnék kiküszöbölni. Hogy pontosan melyek ezek, arról itt olvashat bővebben.
 

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo