Boldogok a vendéglősök: többet, többször, többért eszünk étteremben

2019. február 08. péntek - 10:10 / piacesprofit.hu
  •    

Sokkal gyorsabban nő a vendéglők forgalma az élelmiszerboltokénál, ebből is látszik, hogy átrendeződik az élelmiszerfogyasztás. Öt esztendő alatt a kétszeresét ugrották a vendéglők növekedési ütemben az élelmiszerboltokénál.

Nem várt fordulat volt a kiskereskedelemben, hogy tavaly decemberében az élelmiszerboltokban alig vásároltak többet, mint egy évvel korábban, így az előrejelzett növekedésből szinte semmi sem lett. Az élelmiszerboltok egyébként általában lassabban mozogtak korábban a boltos költekezés bővülésének átlagánál, de ez érthető is, hiszen a családi költekezésben itt számolgatnak „miből-mennyit” alapon a legtöbbet a háziasszonyok. 2014-18 között az élelmiszerboltos vásárlások közel ötödével nőttek (volumenben, azaz mennyiségben), miközben a boltos kiskereskedelem egésze 30%-kal ugrott meg.

Közben szépen hízott a vendéglátás is. A növekedés üteme ugyan hullámzott, de összességében – öt esztendő alatt együtt számolva – megközelítette a negyven százalékot. Ez nem csak azt jelenti, hogy a növekedés üteme kétszerese volt az élelmiszerboltosokénak, hanem azt is, hogy sebességben lepipálta a boltos kiskereskedelem egészét is – írta a KSH adatai alapján a blokkk.com.

Kép:Pexels

Kép:Pexels

A vendéglátás általános forgalmi adójának kulcsa 2018-ra két lépcsőben 5 százalékra csökkent, de ebből a vendégek az árlapokon semmit sem láttak, mert nem csak nem csökkentek, hanem éppen fordítva, közben emelkedtek az éttermi árak: egyébként a kereskedelmi vendéglátás, a munkahelyi vendéglátás és a szeszesital fogyasztás áfakulcsa nem változott. (A teljes igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a kedvezményes adókulcs érvényesítésének feltételei  annyira bonyolultak, hogy az éttermek – önhibájukon kívül – nehezen értelmezik a rájuk vonatkozó törvényeket.)

A munkahelyen is a házi kosztra esküszik a magyar
Az irodai dolgozók többsége a munkahelyén fogyasztja el ebédjét, amit jellemzően otthonról visz magával. Különösen igaz mindez a 18 és 30 év közöttiekre: ennek a korcsoportnak a háromnegyede fogyasztja délben a magával hozott ételeket.

Az élelmiszerkiadások egészén belül a vendéglők súlya 16 százalékról 19 százalékra nőtt, ami várható is volt a gyorsabb tempó mellett. Ez végül azt jelenti, hogy ha a kedves vásárlónak több a pénze, abból a többet visz a vendéglőbe, mint az élelmiszerboltba.  Így átformálódik a költekezés szerkezete az élelmiszereken belül is.

Az elmúlt öt év során az élelmiszer költekezés egésze közel ezernégyszáz milliárd forinttal emelkedett (folyó áron számolva), és ennek a pénznek – tehát a növekménynek – a 30 százalékát a vendéglősök zsebelték be, miközben az élelmiszerboltosokkal közös élelmiszeres piacnak csak ötöde kötődött hozzájuk az időszak végén.

De úgy látszik ebből is, a kényelemre, ha van rá pénz, van rá igény is. És ez a fogyasztás más területein is széles sávban söpör, hiszen sok más egyéb mellett ennek is köszönhető a boltba járást kímélő webkereskedelem száguldása, vagy éppen az élelmiszerboltokban is a kész hidegkonyhás, vagy éppen a büféételek kínálatának bővülése is.

Amerikába mentek
Aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni, vagyis ha igazi barbecue-t akarsz csinálni, akkor azt a déli államokban fogod megtanulni, a valódi deep dish pizzáért pedig irány Chicago – vallják a Kiss testvérek, Dávid és Péter. A harmadik amerikai ételek ihlette éttermet nyitják Budapesten: a befektetői tőkével indított Beer & Burger és a Budapest Barbecue Company után ezúttal saját tőkéből fejlesztenek.