Veszélyhelyzet után - milyen korlátozások maradhatnak?

Az Országgyűlés tegnap elfogadta a veszélyhelyzet megszüntetéséhez szükséges törvényeket, így a kormány várhatóan néhány napon belül dönt a veszélyhelyzet megszüntetéséről és a járvánnyal szembeni védekezés további új jogi eszközeiről. A Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértői azonban felhívják a figyelmet arra, hogy a jogi keretek nem térnek vissza a veszélyhelyzet előtti időszak rendjébe.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Összefoglaló a veszélyhelyzet megszüntetésével kapcsolatos menetrendről és az új jogi keretek legfontosabb jellemzőiről:

  • A jelenleg rendelkezésre álló információk szerint a kormány ezen a héten szerdán fogja megszüntetni a veszélyhelyzetet, ez azonban nem jelenti azt, hogy a jogrendszer és a mindennapok teljes egészében visszaállnak a március 11. előtti időszak szerinti állapotba.
  • A kormány várhatóan a veszélyhelyzet megszűnését követően haladéktalanul elrendeli az egészségügyi válsághelyzetet.
  • Ennek kapcsán az várható, hogy a veszélyhelyzet megszüntetésével egyidejűleg több tucat hatályát vesztő kormányrendelet kerül „klónozásra”.
  • Ide tartozik a nyári turistaszezont leginkább érintő kérdések szabályozása, így például azoknak az országoknak a meghatározása, amelyekből a Magyarországra visszatérést követően továbbra is kötelező lesz házi karanténba vonulni.
  • A veszélyhelyzet megszüntetésével hatályát veszti valamennyi olyan veszélyhelyzet alatt megalkotott kormányrendelet, amelyet az Alaptörvény különleges jogrendre vonatkozó felhatalmazása alapján alkottak.
  • Ugyanakkor a veszélyhelyzet ideje alatt született, de az általános törvényi felhatalmazások, azaz a „rendes ügymenet” alapján megszületett kormányrendeletek hatályban maradnak.
  • Az Országgyűlés által elfogadott másik törvény, a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló törvény („Kivezetési Törvény”) foglalja össze azokat a veszélyhelyzeti kormányrendeletekben bevezetett szabályokat, amelyek törvényi szinten élnek tovább, előreláthatólag 2020. december 31-ig.
  • Ilyen szabályok például a jogi személyek, bíróságok működésének szabályai, de a legtöbb speciális munkajogi szabály is átkerült ide.
  • A kormány különleges jogrend fenntartása nélkül kap meg széles körű rendeletalkotási felhatalmazást olyan területeken, amelyek egy részén a különleges jogrendben is számos új szabályt alkotott.
  • A kormány a felhatalmazás keretében egészségügyi válsághelyzetben többek között korlátozhatja, megtilthatja a járvány terjedését elősegítő intézmények (mozik, színházak) működését; rendezvények, megtartását; az üzletek nyitvatartását; az oktatás működését.
  • Az egyik legfontosabb eltérés a veszélyhelyzethez képest, hogy egészségügyi válsághelyzetben a kormány nem rendelhet el kijárási korlátozást.
  • Ugyanakkor a kormány a személyek szabad mozgása tekintetében korlátozhatja, megtilthatja az ország egyes területei, illetve Magyarország és más ország közötti személyforgalmat.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo