Uniós munkavállalás: felemás félelmek

Mintegy ötvenezer magyar dolgozik folyamatosan külföldön a hazai munkaközvetítők becsült adatai szerint. Pedig az uniós alapelv, a szabad munkavállalás elé számos tagország gördít akadályokat, féltve saját munkaerőpiacát a beáramló olcsó, külföldi munkaerőtől.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A közös piac mellett az Európai Unió alapelve az áruk, a szolgáltatások, illetve a tőke és a munkaerő korlátozás nélküli, szabad áramlása. A maastrichti szerződés megkötése óta pedig a munkaerőnél tágabban, valamennyi természetes személyre kiterjesztve értelmezik a szabad mozgás jogát az unióban. A "négy alapszabadság" érvényesülése azonban még várat magára, különösen a szabad munkavállalás elé gördítenek akadályokat több országban, féltve saját munkaerőpiacuk stabilitását a beáramló olcsó, külföldi munkaerőtől. A hazai munkaközvetítők becsült adatai szerint mintegy ötvenezer magyar dolgozik folyamatosan külföldön. A legkeresettebbek az orvosok és a mérnökök, de jó eséllyel pályázhatnak a nyelvet beszélő tanárok és ápolónők is.

Az átmenet hét éve

Az unió egy évvel ezelőtti csatlakozási tárgyalásainak során a régi tagok azt javasolták, hogy egy ideig még ne kelljen az új tagállamok állampolgárai számára biztosítaniuk a szabad munkavállalás lehetőségét, vagyis e jog alkalmazásának ideiglenes felfüggesztését, derogációját kérték. A régi tagállamok egy része kért és kapott haladékot. Az átmeneti időszak legfeljebb hét évig tarthat, 2+3+2 éves szakaszolás szerint, s ennek értelmében ők a magyar állampolgárok munkavállalását - saját döntésük alapján - a későbbiek során is feltételekhez köthetik.

A csatlakozást követő első két évben valamennyi régi tagállam a saját nemzeti jogszabályai szerint engedélyezi a csatlakozó országok állampolgárainak munkavállalását, de belső döntésük szerint - a közösségi jog szabályaihoz igazodva - akár engedélymentessé is tehetik ezt, de bizonyos korlátozásokat is fenntarthatnak. Ha a két év leteltével - 2006. április 30-ig - nem jelzik, hogy a magyar állampolgárokkal szemben továbbra is fenn kívánják tartani az eltérő szabályokat, akkor 2006. május 1-jétől az ország és Magyarország között automatikusan a teljesen szabad munkavállalást biztosító közösségi jogszabályok lépnek érvénybe. Az ötödik év végét követően pedig csak akkor alkalmazhatnak eltérő szabályokat a tizenötök, ha igazolható, hogy az új tagállamokból érkező munkavállalók korlátozásmentes beáramlása munkaerő-piaci zavarokat okozna az országban, illetve a régióban.

Ahol minden maradt a régi

Ausztriában maradt a munkavállalási engedélyre épülő szabályozás, és megmaradtak a korábbi kvóták is. Az érvényben maradt egyezmény közül az egyik gyakornokok ausztriai foglalkoztatását teszi lehetővé (1800 fő számára), a másik a határ menti ingázók ausztriai alkalmazására ad lehetőséget (1900 főnek). Az osztrák hatóságok - jó esetben - általában maximum 50-51 hétre szóló munkavállalási engedélyt adnak ki, mert az unióban ha valamely polgár folyamatosan egy évet dolgozik valamelyik más tagállamban, akkor őt ott elvben élete végéig megilleti a munkavállalás lehetősége.

Belgium szintén fenntartotta korábbi, munkavállalási engedélyre épülő szabályozását.

Görögország az első két évben fenntartja a korábbi, munkavállalási engedélyre épülő szabályozást.

Luxemburgban is két évig még biztosan kell munkavállalási engedély.

Németország szintén maradt a korábbi gyakorlatnál: szükség van munkavállalási engedélyre, és hatályban maradtak a meghatározott kétoldalú kvóták is.

Portugáliában ugyancsak megmaradt a munkavállalási engedélyre épülő szabályozás, de a kutatók és diákok számára szabad munkaerő-piacra jutást biztosít az ország.

Spanyolország is fenntartotta a csatlakozás előtti, engedélyhez kötött munkavállalást, az átmeneti kétéves időszakot a későbbi döntésekhez szükséges elemző időszaknak tekintik.

Némi rugalmasság

Dánia a munkavállalási engedély kiadását feltételekhez köti, de bizonyos esetekben mód van az engedélyek könnyített kiadására. Nem adható ki engedély, ha a foglalkoztatónál sztrájk zajlik.

Franciaország a hazai ipar szükségleteinek megfelelő szakképzettséggel rendelkezők esetében rugalmasan jár el az engedélyek kiadáskor, de várhatóan még további három évig engedélyhez köti a magyar állampolgárok munkavállalását, bár egyes szektorokban, ahol átmeneti vagy strukturális munkaerőhiány jelentkezik, a munkaerőpiac megnyitása korábban bekövetkezhet. A kutatók, diákok kivételt jelentenek a munkavállalási engedély megszerzésének kötelezettsége alól.

Hollandiában az új tagállamok állampolgárainak kétféle eljárásban adhatnak ki munkavállalási engedélyt: egyszerűsített eljárással, illetve munkaerő-piaci vizsgálat alapján. A munkaerő-piaci vizsgálat alóli mentesség először három hónapig érvényes, de meghosszabbítható. A munkaerőhiánnyal nem küzdő többi szakmában továbbra is vizsgálják a munkaerő-piaci helyzetet. A kérelem elbírálása e szektorok esetében általában 11 hetet vesz igénybe. A mezőgazdasági és kertészeti ágazat sem élvez mentességet a vizsgálat alól, az idénymunka-projektekre azonban gyorsított engedélyezést vezettek be.

Finnország fenntartotta korábbi, engedélyre épülő szabályozását, de a szezonális munkavállalást és a nappali tagozatos diákok tanulás melletti munkáját engedélymentessé teszi. Az elmúlt évi tapasztalatok szerint 10 magyar igénylőből 9 megkapta a munkavállalási engedélyt.

Olaszország összesen 20 ezer fős kvótát állapított meg az új tagállamok munkavállalóira (Ciprus és Málta kivételével), amelyet engedélyhez kötnek. Egyes munkavállalói kategóriákban e keretszámon túl is lehet munkát vállalni.

A nem EU-tag, de az Európai Gazdasági Térséghez tartozó országok közül Norvégia könnyített piacra jutást helyezett kilátásba, s a dán modellhez hasonló intézkedéseket alkalmaz (teljes munkaidős foglalkoztatás, a norvég bértarifának és munkafeltételeknek megfelelő munkavégzés), Liechtenstein viszont kvótarendszert alkalmaz.

Korlátok nélkül, de...

Az Egyesült Királyságban nem korlátozzák a magyarok munkavállalási jogát, de be kell jegyeztetniük magukat, megadva munkáltatójuk nevét, a munkavégzés jellegét. Erről igazolást állítanak ki a brit hatóságok.

Írország teljes piacnyitást jelentett be, de a nem járulékalapú szociális ellátások igénybevételét meghatározott idejű, jogszerű írországi tartózkodás feltételéhez kötik valamennyi tagország állampolgárai számára.

Svédországban a magyarok ugyan szabadon vállalhatnak munkát, de az idegenrendészeti törvény értelmében tartózkodási engedélyért kell folyamodniuk.

Az unióhoz Magyarországgal egy időben csatlakozott országok közül Málta és Ciprus megnyitotta munkaerőpiacát, a többiek egymás között, kölcsönösen nyitottak, de feltételekkel.

G. T. S.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo