Tíz autósból három tömegközlekedik

Az autóvezetők mintegy tizede nyilatkozott úgy, hogy Budapesten jellemzően a tömegközlekedés segítségével közlekedik, s további ötödük állítja, hogy többet használja a tömegközlekedést, mint autóját. A budapesti autóvezetők kevesebb, mint harmadára szinte egyáltalán nem veszi igénybe a tömegközlekedést.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Studio Metropolitana Urbanisztikai Kutató Központ Kht. együttműködve a Double Decker Kommunikációs és Vezetői Tanácsadó Kft.-vel közvélemény-kutatást végzett a fővárosban élő lakosok körében. A kutatás arra kereste a választ, hogy a budapestiek hogyan értékelik a jelenlegi fővárosi parkolási rendszert, a díjak kiszabását, az autómentes övezetek kialakításának lehetőségét, valamint a parkolásból befolyt összegek felhasználását. A felmérés a budapestiek parkolási és autóvezetési szokásait, illetve a fővárosi életminőségről alkotott képét is vizsgálta.

Autóhasználat

Az autóvezetők mintegy tizede nyilatkozott úgy, hogy Budapesten jellemzően a tömegközlekedés segítségével közlekedik, s további ötödük állítja, hogy többet használja a tömegközlekedést, mint autóját. A budapesti autóvezetők kevesebb, mint harmadára szinte egyáltalán nem veszi igénybe a tömegközlekedést.


300 fős reprezentatív minta, autóvezetési szokásai

A nem autóvezetők nagy többsége (háromötöde), (szinte) kizárólag a tömegközlekedést használják, további több mint hatoduk többet utazik tömegközlekedéssel, mint autóval.

Az autóvezetők között erőteljesen felülreprezentáltak a férfiak - míg a férfiak kétharmada, a nőknek csak valamivel több mint harmada szokott személyesen autót vezetni (ez természetesen nem azonos a jogosítvánnyal rendelkezők arányával). Életkor és iskolai végzettség szerint is erőteljes különbségek tapasztalhatók: az autóvezetők aránya a középkorúak (30-44 évesek) körében a legmagasabb - több mint kétharmaduk vezet személyesen autót. Az idősebbek felé haladva az autóvezetők aránya csökken, a 60 éves vagy ennél idősebb fővárosiaknak már csak harmada ül a volán mögé. Az iskolai végzettséggel párhuzamosan nő az autót vezetők aránya, a főiskolát, egyetemet végzettek több mint háromnegyede, a 8 általánost vagy ennél kevesebbet végzettek mindössze negyede vezet.

Az autóvezetők nagy többsége (háromötöde) szinte minden nap autóba ül, míg további több mint tizedük hetente legalább 4-5 napon. A (személyesen) nem autóvezetők, de autóval közlekedők közel negyede minden nap, további 5 százalékuk hetente 4-5 napon, azaz összesen közel háromtizedük viszonylag gyakran ül autóban, s mindössze alig több mint tizedük jelezte, hogy havi rendszerességnél ritkábban ül autóba. Azt mondhatjuk tehát, hogy a parkolás problematikája tehát nemcsak azok számára releváns, akik személyesen is vezetnek autót, hiszen utasként a válaszadók éppúgy megtapasztalják a parkolás nehézségeit.

Budapesten élni jó

A megkérdezettek több mint kétötöde szerint jó Budapesten élni; e csoport harmada nagyon jónak, a másik kétharmad pedig inkább jónak ítélte a fővárosi életet. A válaszadók további kétötöde szerint van jó és rossz oldala is, míg kevesebb mint hatoduk nyilatkozott úgy, hogy rossz ebben a városban élni. (Más kutatásokból származó eredményeink alapján tudható, hogy ezek az eredmények nem számítanak kifejezetten kedvezőnek, a vidéki városok lakói rendre kedvezőbben ítélik meg a településükre jellemző életminőséget.)

Az életminőség általános felmérése kapcsán a válaszadók ötfokú skálán értékeltek néhány köztudottan problematikusak területet. A budapestiek az összes felsorolt témakör esetében meglehetősen elégedetlennek mutatkoztak.

A legmagasabb értékeket az egészségügyi ellátással való elégedettség érte el, bár még ez is közepesnél alacsonyabbat jelent. Az egészségügy értékelésétől nem sokkal marad el a tömegközlekedés megítélése, amely 2,8-as átlagot ért el ötfokú skálán. Figyelemre méltó, hogy a válaszadók több mint harmada elégedetlen a tömegközlekedéssel. A közbiztonsággal még kevésbé elégedettek a budapestiek, legkevésbé a nők és az idősek érzik magukat biztonságban a városban. A köztisztasággal való elégedettség már a kettes átlagot sem érte el, valamint a parkolási helyzetről és az utak állapotáról is nagyon rossz véleménnyel vannak a fővárosiak. Az utak állapotával közel háromnegyedük nagyon elégedetlennek vallotta magát  és csupán néhány százalékra tehető azok aránya, akik elégedettek.

A parkolási helyzettel kapcsolatban alig találunk olyanokat, akik elégedettek lennének. Összességében elmondhatjuk, hogy a parkolási helyzet - a köztisztaság kérdése és az utak állapota mellett - a főváros legsúlyosabbként észlelt problémája.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo