Tanulmány az egyenlő választójog sérelméről

A Political Capital az egyenlő választójog sérelmét tanulmányozta, javaslatainak valóra váltásai nem igényelne jelentős költségvetési kiadásokat.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A Political Capital Institute kutatási programot indított idén tavasszal a magyarországi alkotmányos alapjogi és esélyegyenlőségi problémák feltérképezésére. A program célja az, hogy - az intézet korábbi kezdeményezéseihez hasonlóan - ismét felhívja a nyilvánosság figyelmét olyan problémákra, amelyek mind a választók, mind a politikai szereplők szempontjából hátrányokkal járnak.

Elkészült a kutatási program első jelentése, amelynek alapján az intézet a választási rendszer aránytalanságával, a nők esélyegyenlőségével, a fogyatékkal élők helyzetével, valamint a regisztrált élettársi kapcsolattal foglalkozik és e témákkal összefüggésben fogalmaz meg javaslatokat. A Political Capital felvetései olyan irányokat jelölnek ki, amelyek nem igényelnek jelentős költségvetési kiadásokat, de eredményes együttműködési lehetőséget teremtenek a döntéshozó politikai szereplők között.

Ezúttal Az egyenlő választójog sérelme című elemzést és a javaslatokat közöljük.

Az egyenlő választójog problémája azért időszerű, mert az Alkotmánybíróság korábbi döntéseiben felhívta a figyelmet a választókerületek aránytalanságára, illetve az igazolással való szavazás visszásságaira, egyúttal felszólította a jogalkotót a sérelmek orvoslására. Mindkét esetben az Alkotmánybíróság konkrét határidőt adott meg arra nézve, hogy az Országgyűlésnek meddig kell az alkotmánysértő állapotot orvosolnia. Ez a határidő idén június 30-án járt le, az Országgyűlés tehát újabb mulasztásos alkotmánysértést követett el azzal, hogy nem módosította a választójogi törvényt.

Választókerületek aránytalansága

A választókerületek aránytalansága az egyenlő választójog alapelvét sérti. Az egyenlő választójog elve ugyanis többek között azt az alapvető követelményt támasztja a választási rendszerrel szemben, hogy a szavazatok súlya a lehető legkisebb mértékben térjen el egy-egy képviselő megválasztásánál.

Ez az alapelv az egyéni választókerületek vonatkozásában az Alkotmánybíróság értelmezésében azt jelenti, hogy a névjegyzékbe vett választópolgárok száma az egyik választókerületben nem lehet kétszer annyi, mint a másikban. A jelenlegi helyzeten tehát feltétlenül változtatni kell, hiszen az elmúlt 17 év népességmozgásának következtében a legkevesebb választópolgárral rendelkező választókerületben körülbelül két és félszer annyit ér egy szavazat, mint a legtöbb választópolgárral rendelkezőben. #page#

A választási rendszert érintő szabályok megalkotásakor a nemzetközi választási elveket is figyelembe kell venni. Az Európa Tanács Velencei Bizottságának Kódexe tartalmaz például ajánlásokat a mandátumok választókerületek közötti egyenletes elosztására, illetve arra nézve, hogyan és hány évenként kell a mandátumok elosztásának rendszerét felülvizsgálni. A választókerületek újrarajzolásánál ezeket a szempontokat is figyelembe kell venni.

A Political Capital javaslata: szükséges a választási eljárásról szóló törvény módosítása, egy önálló testület felállítása, amelynek feladata lenne a képviselői helyek elosztásának rendszerét 8-10 évenként felülvizsgálni. Példa erre az Egyesült Királyságban működő Boundary Commission intézménye.

Az igazolás intézménye - lakóhelytől távol szavazás

Súlyos problémát jelent az igazolás intézménye, a lakóhelytől távoli szavazás lehetősége is. Ez a szabályozás olyan visszaélésre ad lehetőséget, hogy a választópolgár, aki az első fordulóban lakóhelyén eredményes választáson vesz részt, a második fordulóban, igazolás birtokában lakóhelyétől távol egy másik mandátum sorsáról is dönthet. Ez a kettős szavazásra lehetőséget adó helyzet alapvetően sérti az egyenlő választójog elvét.

Az Alkotmánybíróság felszólította az Országgyűlést, hogy megfelelő garanciákkal szabályozza az igazolás intézményét. Felmerült a lakóhelytől távoli szavazás intézményének megszüntetése, de ez nem oldaná meg a problémát, mert a választójog általánosságának alapelvét sértené, hiszen kizárná azokat a választópolgárokat a szavazásból, akik a választás napján nem lakóhelyükön tartózkodnak. #page#

Az viszont megoldást jelenthetne, ahogy azt az Alkotmánybíróság döntésében is megfogalmazta, ha a szavazás napján a lakóhelyétől távol tartózkodó választópolgárt a választásnál olyan helyzetbe hoznák, mintha állandó lakóhelyén adná le szavazatát, tehát a lakóhelye szerinti területi választókerület, valamint egyéni választókerület jelöltjére szavazhatna.

A Political Capital javaslata: a választási eljárásról szóló törvényt módosítani kell, úgy, hogy a szavazás napján a lakóhelyétől távol tartózkodó választópolgár is csak a lakóhelye szerinti területi választókerület, valamint egyéni választókerület jelöltjére adhassa le szavazatát.

Az ajánlószelvény intézménye 

A jelenlegi ajánlószelvény intézménye amellett, hogy visszaélésekre ad lehetőséget, súlyos adatvédelmi aggályokat vet fel. Az adatvédelmi biztos több ajánlásában is aggodalmát fejezte ki a hatályos rendszer miatt, és kifejtette, hogy indokolatlan olyan jelölési rendszer alkalmazása, amely a személyes adatok ilyen nagyságrendű kezelését igényli. Felmerül annak a kérdése is, szükséges-e egyáltalán, hogy az ajánlószelvény intézménye része legyen jogrendszerünknek.

A pártok jelöltállításának szabályozására, van olyan külföldön is alkalmazott megoldás, amely egyáltalán nem jár személyes adatok kezelésével és visszaélésekre sem ad lehetőséget. Ilyen megoldást jelentene a kauciós rendszer bevezetése. Olyan kaució alkalmazását tartjuk elfogadhatónak, ami akár egy független jelölt számára is megfizethető. A területi listák állítása - a jelenlegi szabályozás mellett - további letét elhelyezését igényelné, amely követelmény továbbra is távol tartaná a komolytalan listaállító szervezeteket.

A Political Capital javaslata: a választási eljárásról szóló törvényt módosítani szükséges: az ajánlószelvény intézménye helyett kauciós rendszert bevezetni. Külföldön több példát is találunk a kauciós rendszer működésére: Csehország, Észtország, Görögország, Egyesült Királyság.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo