Megkezdődik, vélhetően még az idén az M5-ös autópálya építésének folytatása, de megtorpanni látszik az M6-os építése, abból a szempontból mindenképpen, hogy Brüsszelben egyelőre bürokratikus akadályai keletkeztek az észak-déli folyosó Szlovákián és Magyarországon való átvezetése finanszírozásának. Így tehát az az egy biztos egyelőre, hogy honunk 65 kilométernyi sztrádával gyarapszik ebben az esztendőben. A gazdasági és közlekedési tárcánál az M5-ös jövő évi befejezését már tudni vélik.Az Európai Parlamentben megfigyelői státusszal tevékenykedő szocialista képviselő,Gurmai Zita a közelmúltban még arról nyilatkozott a Piac & Profitnak, hogy – idézzük - „Megkerestem Brüsszelben a munkacsoport szocialista vezetőjét, tudva, hogy esedékes egy olyan döntés, amely 700 milliárd euróról, a transeurópai hálózat aktuális fejlesztéspolitikai kérdéseiről szól. Azzal érveltem, hogy az új tizek, s az új piacnak is számító harmadik országok érdekeit is szolgálhatja az autópálya vonalának módosítása. Az „5C” Gdanszk-Zsolna-Pozsony között építendő folyosó és a határainktól délre ugyancsak készülő autópályák összekapcsolása 240 kilométernyi magyarországi szakasszal azzal járna együtt, hogy öt ország gazdasági fejlődését segíthetné ez az infrastruktúrális fejlesztés”. Az Európai Parlament tehát kimondta: folytatódjon dél felé is az”5C” jelű, Gdanszktól induló észak-déli folyosó. Végeredményben legalább 30 milliárd forintot „lobbyztak össze” a magyar képviselők Brüsszelben. A minap azonban félreértések és hibák sorozata okán mégis megfenekleni látszik ez a projekt, a magyar Parlamentben hangzott el az ellenzék vádja, hogy Brüsszelben azért nem tűzték napirendre a sztráda ügyét, mert a kormány nem nyújtotta be a szükséges iratokat. Gurmai Zita immáron egy rádiónyilatkozatban lényegében cáfolta az állítást, hozzátéve, hogy a kabinet támogatja az autópálya építésének ügyét, s ennek megfelelő felhatalmazásokat bocsátott ki a brüsszeli finanszírozási döntések meghozatala érdekében. Egyelőre mégsem világos, hogy miért hiányoznak, illetve nem jutottak el a papírok az uniós illetékesekhez. Az adminisztrációs hiba persze tisztázódhat, de nem mindegy, mikor. A késlekedés azt is eredményezheti, hogy a finanszírozás csak évekkel később kezdődhet meg, mivel maga a végleges döntésre is várni kell.
Mindaddig, ameddig a „nagy falatról”, az észak-déli sztráda 240 kilométeres magyar szakaszának finanszírozásáról meg nem születik a döntés, az M6-os építése csak az eredeti feltételek mellett folyik. Az pedig bizonyos, hogy más országrészekben ugyan, de több új autópálya szakasz még az idén elkészül, összesen 65 kilométer hosszúságban. Az M3-ason a Polgár és Görbeháza közötti 2x2 sáv 12 kilométere avatható fel 2004-ben, s ugyancsak még az idén már Miskolc városhatárától lehet Budapestre autózni sztrádán, mivel a megyeszékhely és az Emőd közötti 24 kilométernyi autópálya is elkészül. Ez utóbbi beruházás lényegesen drágább, mint az M3-as bármely korábbi része, mivel sokkal nehezebb terepviszonyokkal találkoztak a tervezők, kivitelezők. Egyebek között bányatavakat, illetve lakott területeket kellett „kerülgetni”. Az ország másik felében, az M7-es részeként készül el Becsehely és Letenye között 9 kilométernyi 2x2 sávos pálya, továbbá az M70-es Letenye és Tornyiszentmiklós között 2x1 sávos egység. Ez utóbbi 20 kilométert úgy tervezték meg, hogy a későbbiekben fejleszteni lehessen. A tervek szerint jövőre adható át a már épülő M0 azon része, amelyik összeköti az M5-öst és a 4-es utat. Ez a beruházás 12 kilométerrel gyarapítja a 2x2 sávos elkerülő utat Budapest körül, s szintén 2005-ben adják át azt a 13 kilométer hosszú 2x2 sávos Vecsést elkerülő utat.
Sztrádaépítés – brüsszeli buktatókkal
Űtakadályok keletkeztek Brüsszelben, a Magyarországon is átvezető észak-déli autópálya finanszírozásáról esetleg a reméltnél később hoznak döntést. Gurmai Zita, az EU-ban megfigyelői státusszal tevékenykedő szocialista képviselő adminisztrációs hibának tartja a magyar kormány benyújtott iratainak elkeveredését, de a veszélye a késlekedő döntésnek még nem múlt el. Mindeközben Magyarországon folytatódik a sztrádaépítés, az idén 65 kilométernyit adnak át rendeltetésének.
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből
A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.