Megkezdődik, vélhetően még az idén az M5-ös autópálya építésének folytatása, de megtorpanni látszik az M6-os építése, abból a szempontból mindenképpen, hogy Brüsszelben egyelőre bürokratikus akadályai keletkeztek az észak-déli folyosó Szlovákián és Magyarországon való átvezetése finanszírozásának. Így tehát az az egy biztos egyelőre, hogy honunk 65 kilométernyi sztrádával gyarapszik ebben az esztendőben. A gazdasági és közlekedési tárcánál az M5-ös jövő évi befejezését már tudni vélik.Az Európai Parlamentben megfigyelői státusszal tevékenykedő szocialista képviselő,Gurmai Zita a közelmúltban még arról nyilatkozott a Piac & Profitnak, hogy – idézzük - „Megkerestem Brüsszelben a munkacsoport szocialista vezetőjét, tudva, hogy esedékes egy olyan döntés, amely 700 milliárd euróról, a transeurópai hálózat aktuális fejlesztéspolitikai kérdéseiről szól. Azzal érveltem, hogy az új tizek, s az új piacnak is számító harmadik országok érdekeit is szolgálhatja az autópálya vonalának módosítása. Az „5C” Gdanszk-Zsolna-Pozsony között építendő folyosó és a határainktól délre ugyancsak készülő autópályák összekapcsolása 240 kilométernyi magyarországi szakasszal azzal járna együtt, hogy öt ország gazdasági fejlődését segíthetné ez az infrastruktúrális fejlesztés”. Az Európai Parlament tehát kimondta: folytatódjon dél felé is az”5C” jelű, Gdanszktól induló észak-déli folyosó. Végeredményben legalább 30 milliárd forintot „lobbyztak össze” a magyar képviselők Brüsszelben. A minap azonban félreértések és hibák sorozata okán mégis megfenekleni látszik ez a projekt, a magyar Parlamentben hangzott el az ellenzék vádja, hogy Brüsszelben azért nem tűzték napirendre a sztráda ügyét, mert a kormány nem nyújtotta be a szükséges iratokat. Gurmai Zita immáron egy rádiónyilatkozatban lényegében cáfolta az állítást, hozzátéve, hogy a kabinet támogatja az autópálya építésének ügyét, s ennek megfelelő felhatalmazásokat bocsátott ki a brüsszeli finanszírozási döntések meghozatala érdekében. Egyelőre mégsem világos, hogy miért hiányoznak, illetve nem jutottak el a papírok az uniós illetékesekhez. Az adminisztrációs hiba persze tisztázódhat, de nem mindegy, mikor. A késlekedés azt is eredményezheti, hogy a finanszírozás csak évekkel később kezdődhet meg, mivel maga a végleges döntésre is várni kell.
Mindaddig, ameddig a „nagy falatról”, az észak-déli sztráda 240 kilométeres magyar szakaszának finanszírozásáról meg nem születik a döntés, az M6-os építése csak az eredeti feltételek mellett folyik. Az pedig bizonyos, hogy más országrészekben ugyan, de több új autópálya szakasz még az idén elkészül, összesen 65 kilométer hosszúságban. Az M3-ason a Polgár és Görbeháza közötti 2x2 sáv 12 kilométere avatható fel 2004-ben, s ugyancsak még az idén már Miskolc városhatárától lehet Budapestre autózni sztrádán, mivel a megyeszékhely és az Emőd közötti 24 kilométernyi autópálya is elkészül. Ez utóbbi beruházás lényegesen drágább, mint az M3-as bármely korábbi része, mivel sokkal nehezebb terepviszonyokkal találkoztak a tervezők, kivitelezők. Egyebek között bányatavakat, illetve lakott területeket kellett „kerülgetni”. Az ország másik felében, az M7-es részeként készül el Becsehely és Letenye között 9 kilométernyi 2x2 sávos pálya, továbbá az M70-es Letenye és Tornyiszentmiklós között 2x1 sávos egység. Ez utóbbi 20 kilométert úgy tervezték meg, hogy a későbbiekben fejleszteni lehessen. A tervek szerint jövőre adható át a már épülő M0 azon része, amelyik összeköti az M5-öst és a 4-es utat. Ez a beruházás 12 kilométerrel gyarapítja a 2x2 sávos elkerülő utat Budapest körül, s szintén 2005-ben adják át azt a 13 kilométer hosszú 2x2 sávos Vecsést elkerülő utat.
Sztrádaépítés – brüsszeli buktatókkal
Űtakadályok keletkeztek Brüsszelben, a Magyarországon is átvezető észak-déli autópálya finanszírozásáról esetleg a reméltnél később hoznak döntést. Gurmai Zita, az EU-ban megfigyelői státusszal tevékenykedő szocialista képviselő adminisztrációs hibának tartja a magyar kormány benyújtott iratainak elkeveredését, de a veszélye a késlekedő döntésnek még nem múlt el. Mindeközben Magyarországon folytatódik a sztrádaépítés, az idén 65 kilométernyit adnak át rendeltetésének.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Vegyen részt és kérdezzen Ön is!
2024. november 28. 15:30
Véleményvezér
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten
A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt
A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben
Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről
Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben
Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát
Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.