"Határmenti együttműködése során látványos eredményeket ért el a két ország a turizmus területén is, akár a Fertő-tavi Nemzeti Parkra, akár a közös termálkínálatra, akár a kerékpárutak kiépült hálózatára gondolunk" - mondta a miniszter. A területfejlesztésért felelős tárca vezetője beszédében kiemelte a kiépített út, vasút, és logisztikai hálózat szerepét is. A 2007-2013 évek közötti kohéziós támogatásból megvalósuló észak-déli közlekedési tengelyek (Gdansk-Prága-Pozsony-Bécs-győr-Szombathely-Koper, illetve a Berlin-Drezda-Brno-Sopron-Szombathely-Graz) hazánk legnagyobb beruházásai közé tartoznak. Ugyancsak egyre jelentősebb szerepet kap a Duna, mint közlekedési folyosó.
Fontosnak tartotta a CENTROPE együttműködés fejlesztését (Budapest-Bécs-Győr háromszög), valamint az osztrák és magyar főváros példaértékű együttműködésének kiterjesztését Pozsonyra és Prágára is. Tekintve, hogy a térség országai hasonló gonddal küszködnek - túlságosan nagy a fővárosok súlya - érdemes a tapasztalatokat megosztani, és egy harmonikusabb térszerkezet kialakítására törekedni.
A vállalati együttműködések kapcsán reményét fejezte ki, hogy a határok mentén elhelyezkedő ipari parkok együttműködnek, s közösen tudják megteremteni az élesedő piaci helyzetben szükséges versenyelőnyt. Ebben az osztrák innovációfejlesztési és vállalati tapasztalatok jelentős segítséget nyújthatnak hazánknak.
A miniszter kiemelte továbbá, hogy az elmúlt évtizedben több mint ezer városi, falusi, iskolai, kulturális, civil szervezeti együttműködés valósulhatott meg, ami nagymértékben formálta a térség sajátos regionális arculatát.