A városi közlekedés újragondolása és megreformálása egyre időszerűbb, a közterületek ezen belül az utcák, terek méltányosabb használata, a gyalogosok, kerékpárosok és a tömegközlekedés igényeinek figyelembe vétele egyre fontosabb feladat a helyhatóságok számára. A rendezvény lehetőséget nyújt a városlakók számára olyan közlekedési módozatok kipróbálására, amelyek segítségével környezetkímélő módon, egészségesebben, az ember alkotta és természeti értékeket megőrizve közlekedhetnek.
Franciaországban, 1997 szeptember 22-én indult el a városi környezet és közlekedés javítására irányuló, Autó nélkül a városban! jelmondattal meghirdetett kezdeményezés, amely az elmúlt évben közel 1500 európai város csatlakozásával az egész kontinensre kiterjedő rendezvénnyé növekedett. Az önkormányzatok által felkarolt mozgalom méltán kapta az Európai Autómentes Nap elnevezést, amelyet az Európai Unió Környezetügyi Főigazgatósága és az EU-tagállamok kormányai támogatnak.
Az akciónaphoz évről évre egyre több települési önkormányzat csatlakozik. A rendezvények népszerűsége arra indította az európai koordinációt, hogy közlekedési és környezetvédelmi szervezetek valamint az EU Környezetvédelmi Főigazgatóságának támogatásával 2002. szeptember 16-22. között meghirdesse az Európai Mobilitási Hetet. A Mobilitási Hétnek minden évben van egy központi gondolata. E köré épülnek a tematikus napok (tömegközlekedés napja, kerékpározás napja, sétálóutcák napja, mozgás és egészség, ésszerű autóhasználat, stb.). A 2003. évi Mobilitási Hét központi gondolata kapcsolódva a Fogyatékos Személyek Európai Évéhez az elérhetőség volt.
Az Európai Mobilitási Hét nemzeti koordinátorai, az Európai Koordináció és az Európai Bizottság a 2004. évi Európai Mobilitási Hét átfogó témájául a Biztonságos Utcákat a Gyermekeknek témát választotta. A központi gondolat aktualitását növeli, hogy a szeptemberi iskolakezdéssel naponta 1,5 millió magyar kis és nagydiák indul iskolába. E téma illeszkedik abba az általános EU célkitűzésbe, amely szerint a közúti közlekedés áldozatainak számát 2010-ig 50%-kal csökkenteni kell. A cél a közúti balesetek számának csökkentése a városokban és a közlekedésbiztonság, valamint a gyermekek és fiatalok által választott közlekedési módok kapcsolatának felvetése. A cél valóra váltása lehetőséget nyújt az önkormányzatok számára, hogy új partnerkapcsolatokat hozzanak létre az iskolákkal, amelyek a nagy- és kisvárosokban egyaránt jelentős közlekedési igényt támasztanak. A fiatalok mobilitási kultúrájának felvetésével az Európai Mobilitási Hét tartósan kíván megoldani más közlekedési problémákat is, mivel a fiataloknak továbbra is választaniuk kell a gépkocsi, vagy annak alternatívája között.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium évek óta koordinációs feladatokat lát el, segítve a résztvevő önkormányzatokat. A GKM idén közlekedésbiztonsági kiegészítőket és a kommunikációt segítő anyagokat készített és bocsát a rendezvényt szervező városok és fővárosi kerületek rendelkezésére. Az Európai Mobilitási Hét és az Autómentes Nap hosszabb távú céljai úgy érhetők el, ha a tömegközlekedés és a kerékpáros közlekedés feltételei javulnak, fejlődik a városok parkolási rendje, bővül a sétálóutcák és azon övezetek száma, amelyeken a gépjármű-forgalmat csökkentik. A tömegközlekedés és az alternatív közlekedési formák előnyben részesítésével csökkenthető a települések központjában kialakuló zsúfoltság, csillapítható a zajterhelés, javítható a levegő minősége, mérsékelhető a különösen gyermekekre és idősekre leselkedő balesetveszély.
Az Európai Autómentes Nap és Mobilitási Hét hazai szervezői arra kérik településeik lakóit és különösen a személygépkocsival közlekedőket, csatlakozzanak az Európai Autómentes Nap és Mobilitási Hét programjához és városukban/kerületükben szeptember 22-én, autójuk használata helyett a városon belül részesítsék előnyben a tömegközlekedési eszközöket, sétáljanak, vagy üljenek kerékpárra. Szeptember 19-én, a Fővárosi Autómentes Napon a Mobilitás zónában, az Oktogon és a Hősök tere között a Közlekedésbiztonsági szakaszban a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, valamint a GRSP-Partnerség a Közlekedésbiztonságért standjainál a következő programok várják a nagyközönséget: Nem hal bele, ha beköti biztonsági öv csúszópad, Az Ön sebessége makett, 3M interaktív tábla, Mit üzensz az autósoknak? véleménytábla, oldtimer és különleges kerékpárok szépségversenye (nevezés a helyszínen), városi kerékpáros rutintúra.
Szeptember 16-22: Európai Mobilitási Hét és Autómentes Nap
2004. szeptember 22-én Európa-szerte így Magyarországon is ismét Európai Autómentes Napot rendeznek. Eddig több mint 40 magyar önkormányzat jelezte részvételi szándékát. Az Autómentes Nap felhívja a figyelmet a megnövekedett autóforgalom okozta környezeti problémákra, amelyekkel a városokban nap mint nap találkozhat mindenki. A 2004. évi Európai Mobilitási Hét átfogó témája pedig a Biztonságos Utcákat a Gyermekeknek!
Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!
Találkozzunk személyesen!
2024. november 21. 16:00 Budapest
Véleményvezér
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben
Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát
Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba
Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
A Jobbik volt elnöke megerősítette Magyar Péter állítását, hogy a Fidesz titkosszolgálati eszközöket is használ az ellenzék lejáratására
Régi-új szereplő jelent meg a belpolitikai porondon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten
Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt
A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.