Az amerikai Bernard Madoff 1960 és 2008 között 65 milliárd dollárra duzzasztotta piramisjátékát. A Madoff (2016, ABC) című minisorozat megbánást nem tanúsító pszicho- és szociopatának ábrázolja a befektetési gurut, akinek a trükkje egyszerű: „Zárt alap, már nem fogad befektetőket.” Az emberek valósággal kergették őt, csak kegyeskedjen befogadni a pénzüket. „Önnel kivételt teszek.” Jó duma. Mindenkivel kivételt tett!
Szemet hunynak
Évi 10-12 százalékos hozamot ígért Madoff a befektetőknek. Mivel a piramisjáték rákfenéje, hogy minél nagyobbra dagad, annál több kamatot kell havonta kitermelni a tőkéből, tehát időről időre exponenciálisan gyorsítani kell az új pénzek beáramlását. Madoff az invesztorokat felhajtóknak jutalékot adott, így valóságos maffiahálózat volt érdekelt a látszat fenntartásában. Madoff fivére és a két fia sem tudták, mit művel a cégbirodalom befektetési részlege, amely külön emeleten, ronda, zsúfolt, zárt irodában kapott helyet. Ide csak kóddal lehetett belépni. Szakmányban gyártották a hamis mérlegeket, és havonta értesítőkben tájékoztatták a befektetőket. Ezek a levelek tették legitimmé a bizniszt. A befektetők hittek a papírnak, és a decemberben utalt éves hozamnak. Úgy vélték, a derivatívák zsenijeként Madoff az opciós piacokon nyer nagyot. Egy bostoni alap matekzsenije, Harry Markopolos fogott gyanút, miután a hozamok évtizedeken át nem reagáltak a piaci ingadozásokra. Kiszámolta, hogy nincs is annyi opciós ügylet a világon, amennyit Madoffnak meg kellene játszania, hogy ekkora hozamot produkáljon. Felhívta ismerősét a chicagói opciós tőzsdén, és kiderült, senki sem hallotta Madoff nevét.
A tőzsdefelügyelet (SEC) vizsgálódott, de nem azt már nem ellenőrizték, hogy Madoff értékpapír-kereskedelmi számláján van-e mozgás. Valójában egyetlen részvény sem parkolt rajta, mert Madoff egyetlen centet sem fektetett be. A SEC leköszönő funkcionáriusai rendre a bankszektorban helyezkedtek el. Sok volt az összefonódás. A vizsgálat egyik vezetője például Madoff unokahúgát vette feleségül. A befektetési „guru” számláját vezető bank is látta, hogy milliárdok pihennek náluk, mégsem jelentették a hatóságoknak, hogy piramisjátékot gyanítanának. Kéz kezet mosott mindenütt.
Madoffot trendi dolog szapulni, de valójában ilyen hozam mellett a befektetők tőkéje 8–10 év alatt megtérült, azután már profitot realizáltak. A hosszú távú befektetők tehát nem veszítettek, azok viszont hatalmasat buktak, akik 2000 után szálltak be a buliba.
Az a közhiedelem, hogy a gazdagok a méregdrága ügyvédeik segítségével megúszhatnak minden gaztettet. Sokszor a valóságtól elrugaszkodott, saját világukba gubózott, fura gondolatvilágú, márkanévvé vált mogulfigurákról van szó. Ilyen figurát alakít például Al Pacino a Phil Spectorban (2013, HBO), amely tévéfilm azt boncolgatja, ártatlan-e a gyilkossággal vádolt lemezproducer, aki valójában rács mögött ül. Védőügyvédje folyton azt mondja, az esküdtszék kemény lesz, mert nem akarnak még egy O. J. Simpson-féle felmentést.
Hiába tudjuk a bírósági ügy kimenetelét, az American Crime Story: Az O. J. Simpson-ügy (2016, FX) pompás feszültségkeltő dramaturgiával eleveníti fel az eseményeket. O. J. is ügyetlen flótás, vérnyomokat hagy kertjében, élő közvetítésben helikopteres kamerákkal és rendőrautókkal üldözteti magát a Los Angeles-i sztrádán.
A The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst (2015, HBO) dokumentumsorozat egy New York-i ingatlanmágnás-dinasztia kitagadott örököséről szól, aki a vád szerint sorra megölte a barátnőit. Bogaras pancser ő is, aki saját kézírásával írt figyelmeztető levelet a rendőrségnek. Botorkálva járkál, és néha összefüggéstelenül beszél. Az utolsó tévéinterjú után bemegy a vécére, és azt motyogja: „Persze hogy megöltem mindet.” De még rajta van az HBO mikrofonja, ami rögzíti a szavait. Ez a film buktatta le. Letartóztatták.
Madoffot csak akkor utálta meg a közvélemény, amikor az emberek szembesültek azzal, hogy a hajdani befektető nem bánt meg semmit, kaján mosollyal érkezett a házi őrizetbe. Kor- és kórtünet: betegesen szeretjük mitizálni társadalmunk milliomos bűnözőit, a pénzük elhomályosítja látásunkat. Öreg hiba.