Semmi nem lesz a régi: így változtatta meg a budapesti közlekedést a járvány

Maradandó hatást gyakorolt a fővárosi közlekedési szokásokra a koronavírus-járvány – derül ki a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) legfrissebb, őszi kutatásából. A felmérés szerint ugyanis érezhetően kevesebben veszik igénybe a közösségi közlekedést és a taxitársaságok szolgáltatásait, miközben elégedettek a közlekedési szolgáltatók a járványhelyzetre adott reakciójával. Nem növekedett tartósan más közlekedési eszközök, pl. az autó, a robogó vagy a kerékpár használata sem a Budapesten közlekedők körében. A változás a válaszok alapján várhatóan járvány után is tartós lesz.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A koronavírus-járvány a budapesti közlekedésre gyakorolt hosszú távú hatását vizsgálja BKIK legújabb kutatása. A felmérés során a megkérdezetteknek a járvány előtti utazási szokásaikat kellett összehasonlítaniuk a harmadik hullám lecsengését követő időszakkal, amikor az utazási szokásokat közvetlenül már nem befolyásolta a megfertőződéstől való félelem. A felmérés eredményei szerint a koronavírus-járvány hosszú távú hatásai leginkább a tömegközlekedési és a taxizási szokások változásában érthetők tetten.

Kevesebbet közlekedünk 

A közösségi közlekedéssel naponta utazók aránya jelentősen csökkent és megnőtt azoké, akik a BKK járatait teljesen elkerülik a fővárosban. Ez a trend azonban nem hozta magával más eszközök (autó, kerékpár, robogó) használatának növekedését, ami azt jelenti, hogy az emberek összességében kevesebbet közlekednek Budapesten. A kutatás megállapításai szerint ez elsősorban az otthoni munkavégzéssel töltött munkanapok emelkedő számának köszönhető. A válaszolók harmada úgy vélte, a járvány teljes lecsengése után is kevesebbet fog közlekedni a fővárosban, legyen szó akár saját eszközről, akár tömegközlekedésről, a változás tehát tartósnak ígérkezik.

MTI/Kovács Tamás

Mobiljegyet a megkérdezettek negyede vásárolt már. Ez a megoldás a fiatalok körében a legelterjedtebb: a 16-18 évesek 39 százaléka, a 19-28 évesek 37 százaléka, a 45 év felettieknek viszont csak a 14 százaléka váltott ilyen jegyet. A BKK Futár azonban 90 százalékos ismertségével és 72 százalékos használati arányával minden korosztályban népszerű, a 45 évnél idősebbeknek is a 66 százaléka követi itt a menetrendet és annak változásait.

Taxiba se ülünk 

Csökkent a taxival utazók aránya, amely érzékenyen érintheti a taxitársaságokat. A taxikat legalább havonta igénybe vevők aránya (11 százalék) nem változott, azonban az alkalmanként taxizók közül többen már egyáltalán nem használják ezt a szolgáltatást.

A felmérés rákérdezett a legmodernebb közlekedési eszközökkel kapcsolatos szokásokra is. Ezek használata egyelőre mérsékeltnek mondható: a Budapesten közlekedők ötöde vett már igénybe autómegosztó-, és negyede bicikli-, roller- vagy robogómegosztó-szolgáltatást. Ezen szolgáltatások iránt a fiatalok körében a legnagyobb az érdeklődés, várhatóan a jövőben egyre többen és egyre gyakrabban veszik igénybe ezeket a közlekedési módokat, különösen akkor, ha azok olcsóbbak lesznek, kibővül a szolgáltatási terület, illetve egyszerűbbé válik a szolgáltatás igénybevétele.

A Budapesten közlekedők többsége úgy véli, a fővárosi közlekedésben leginkább érintett szereplők, azaz a BKK, a taxitársaságok, a MÁV, a Fővárosi Önkormányzat és a járműmegosztó szolgáltatók jól reagáltak a pandémiára, az általuk hozott intézkedések megfelelőek voltak.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo