Semmi nem lesz a régi: így változtatta meg a budapesti közlekedést a járvány

Maradandó hatást gyakorolt a fővárosi közlekedési szokásokra a koronavírus-járvány – derül ki a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) legfrissebb, őszi kutatásából. A felmérés szerint ugyanis érezhetően kevesebben veszik igénybe a közösségi közlekedést és a taxitársaságok szolgáltatásait, miközben elégedettek a közlekedési szolgáltatók a járványhelyzetre adott reakciójával. Nem növekedett tartósan más közlekedési eszközök, pl. az autó, a robogó vagy a kerékpár használata sem a Budapesten közlekedők körében. A változás a válaszok alapján várhatóan járvány után is tartós lesz.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A koronavírus-járvány a budapesti közlekedésre gyakorolt hosszú távú hatását vizsgálja BKIK legújabb kutatása. A felmérés során a megkérdezetteknek a járvány előtti utazási szokásaikat kellett összehasonlítaniuk a harmadik hullám lecsengését követő időszakkal, amikor az utazási szokásokat közvetlenül már nem befolyásolta a megfertőződéstől való félelem. A felmérés eredményei szerint a koronavírus-járvány hosszú távú hatásai leginkább a tömegközlekedési és a taxizási szokások változásában érthetők tetten.

Kevesebbet közlekedünk 

A közösségi közlekedéssel naponta utazók aránya jelentősen csökkent és megnőtt azoké, akik a BKK járatait teljesen elkerülik a fővárosban. Ez a trend azonban nem hozta magával más eszközök (autó, kerékpár, robogó) használatának növekedését, ami azt jelenti, hogy az emberek összességében kevesebbet közlekednek Budapesten. A kutatás megállapításai szerint ez elsősorban az otthoni munkavégzéssel töltött munkanapok emelkedő számának köszönhető. A válaszolók harmada úgy vélte, a járvány teljes lecsengése után is kevesebbet fog közlekedni a fővárosban, legyen szó akár saját eszközről, akár tömegközlekedésről, a változás tehát tartósnak ígérkezik.

MTI/Kovács Tamás

Mobiljegyet a megkérdezettek negyede vásárolt már. Ez a megoldás a fiatalok körében a legelterjedtebb: a 16-18 évesek 39 százaléka, a 19-28 évesek 37 százaléka, a 45 év felettieknek viszont csak a 14 százaléka váltott ilyen jegyet. A BKK Futár azonban 90 százalékos ismertségével és 72 százalékos használati arányával minden korosztályban népszerű, a 45 évnél idősebbeknek is a 66 százaléka követi itt a menetrendet és annak változásait.

Taxiba se ülünk 

Csökkent a taxival utazók aránya, amely érzékenyen érintheti a taxitársaságokat. A taxikat legalább havonta igénybe vevők aránya (11 százalék) nem változott, azonban az alkalmanként taxizók közül többen már egyáltalán nem használják ezt a szolgáltatást.

A felmérés rákérdezett a legmodernebb közlekedési eszközökkel kapcsolatos szokásokra is. Ezek használata egyelőre mérsékeltnek mondható: a Budapesten közlekedők ötöde vett már igénybe autómegosztó-, és negyede bicikli-, roller- vagy robogómegosztó-szolgáltatást. Ezen szolgáltatások iránt a fiatalok körében a legnagyobb az érdeklődés, várhatóan a jövőben egyre többen és egyre gyakrabban veszik igénybe ezeket a közlekedési módokat, különösen akkor, ha azok olcsóbbak lesznek, kibővül a szolgáltatási terület, illetve egyszerűbbé válik a szolgáltatás igénybevétele.

A Budapesten közlekedők többsége úgy véli, a fővárosi közlekedésben leginkább érintett szereplők, azaz a BKK, a taxitársaságok, a MÁV, a Fővárosi Önkormányzat és a járműmegosztó szolgáltatók jól reagáltak a pandémiára, az általuk hozott intézkedések megfelelőek voltak.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo