Semmi nem lesz a régi: így változtatta meg a budapesti közlekedést a járvány

Maradandó hatást gyakorolt a fővárosi közlekedési szokásokra a koronavírus-járvány – derül ki a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) legfrissebb, őszi kutatásából. A felmérés szerint ugyanis érezhetően kevesebben veszik igénybe a közösségi közlekedést és a taxitársaságok szolgáltatásait, miközben elégedettek a közlekedési szolgáltatók a járványhelyzetre adott reakciójával. Nem növekedett tartósan más közlekedési eszközök, pl. az autó, a robogó vagy a kerékpár használata sem a Budapesten közlekedők körében. A változás a válaszok alapján várhatóan járvány után is tartós lesz.

A koronavírus-járvány a budapesti közlekedésre gyakorolt hosszú távú hatását vizsgálja BKIK legújabb kutatása. A felmérés során a megkérdezetteknek a járvány előtti utazási szokásaikat kellett összehasonlítaniuk a harmadik hullám lecsengését követő időszakkal, amikor az utazási szokásokat közvetlenül már nem befolyásolta a megfertőződéstől való félelem. A felmérés eredményei szerint a koronavírus-járvány hosszú távú hatásai leginkább a tömegközlekedési és a taxizási szokások változásában érthetők tetten.

Kevesebbet közlekedünk 

A közösségi közlekedéssel naponta utazók aránya jelentősen csökkent és megnőtt azoké, akik a BKK járatait teljesen elkerülik a fővárosban. Ez a trend azonban nem hozta magával más eszközök (autó, kerékpár, robogó) használatának növekedését, ami azt jelenti, hogy az emberek összességében kevesebbet közlekednek Budapesten. A kutatás megállapításai szerint ez elsősorban az otthoni munkavégzéssel töltött munkanapok emelkedő számának köszönhető. A válaszolók harmada úgy vélte, a járvány teljes lecsengése után is kevesebbet fog közlekedni a fővárosban, legyen szó akár saját eszközről, akár tömegközlekedésről, a változás tehát tartósnak ígérkezik.

MTI/Kovács Tamás

Mobiljegyet a megkérdezettek negyede vásárolt már. Ez a megoldás a fiatalok körében a legelterjedtebb: a 16-18 évesek 39 százaléka, a 19-28 évesek 37 százaléka, a 45 év felettieknek viszont csak a 14 százaléka váltott ilyen jegyet. A BKK Futár azonban 90 százalékos ismertségével és 72 százalékos használati arányával minden korosztályban népszerű, a 45 évnél idősebbeknek is a 66 százaléka követi itt a menetrendet és annak változásait.

Taxiba se ülünk 

Csökkent a taxival utazók aránya, amely érzékenyen érintheti a taxitársaságokat. A taxikat legalább havonta igénybe vevők aránya (11 százalék) nem változott, azonban az alkalmanként taxizók közül többen már egyáltalán nem használják ezt a szolgáltatást.

A felmérés rákérdezett a legmodernebb közlekedési eszközökkel kapcsolatos szokásokra is. Ezek használata egyelőre mérsékeltnek mondható: a Budapesten közlekedők ötöde vett már igénybe autómegosztó-, és negyede bicikli-, roller- vagy robogómegosztó-szolgáltatást. Ezen szolgáltatások iránt a fiatalok körében a legnagyobb az érdeklődés, várhatóan a jövőben egyre többen és egyre gyakrabban veszik igénybe ezeket a közlekedési módokat, különösen akkor, ha azok olcsóbbak lesznek, kibővül a szolgáltatási terület, illetve egyszerűbbé válik a szolgáltatás igénybevétele.

A Budapesten közlekedők többsége úgy véli, a fővárosi közlekedésben leginkább érintett szereplők, azaz a BKK, a taxitársaságok, a MÁV, a Fővárosi Önkormányzat és a járműmegosztó szolgáltatók jól reagáltak a pandémiára, az általuk hozott intézkedések megfelelőek voltak.

Véleményvezér

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo