Ösztöndíj: csali vagy esély?

Háború dúl a munkaerőpiacon: az nyer, akinek jobb a gárdája. Így a vállalatok már a tanulmányok alatt lecsapnak a hallgatókra: például ösztöndíjat kínálnak nekik azzal a feltétellel, hogy tanulmányaik végezetével náluk kamatoztassák tudásukat.

Közel egy évvel ezelőtt jelent meg a HR Portálon egy tényfeltáró cikk, amely azt taglalta, meddig mennek el a cégek a tehetségekért folytatott harcban. Tagadhatatlan ugyanis, hogy háború dúl a munkaerőpiacon, amely a versenytársak hasonló technikai felkészültségére vezethető vissza. Így a munkaerő adja meg a fő különbséget: a "versenyt" az nyeri, akinek jobb a gárdája. Elöregedő társadalmunkban ráadásul egyre kevesebb a piacképes tudással rendelkező fiatal. Az állásbörze általában egyenlő esélyeket nyújt, de azáltal időt vesztenek a cégek a tehetséges fiatal jelöltekért folytatott harcban, és nem akarják, hogy riválisaik elcsaklizzák a legjobbakat. Így különböző kreatív módszerekhez folyamodnak a legjobbak felkutatására, és megszerzésére.

Tény, hogy a vállalatok már a tanulmányok alatt lecsapnak a hallgatókra, lehetőséget kínálnak nekik az iskola melletti munkára, ösztöndíjat adnak azzal a feltétellel, hogy tanulmányaik végeztével náluk kamatoztassák tudásukat. A tehetségmenedzsment konferenciák is azzal a tanulsággal zárultak, tanácsos egyre korábban felismerni, megszerezni és megtartani a tehetségeket. A diploma/érettségi megszerzése után ugyanis nagyon nagy eséllyel ott fognak kikötni a frissen végzettek, hiszen ez a lényeg. Nyilvánvaló, hogy a cégek nem önzetlenül teszik mindezt, de a diákok nem néznek a dolgok mögé, és arról sincs tudomásuk, mire vállalkoznak, ha az ösztöndíj igénybe vétele után az adott vállalatnál helyezkednek el. Arról ugyanis nem szól a fáma, hogy "egyes osztályokon a többség nem bírja 3-4 (2-3?) évnél tovább. Aki meg bírja a tempót, az dolgozhat továbbra is napi 10-12 órát, hétvégén is, majd lesz belőle menedzser is, egyszer." - vallja egy fejvadász. Mindeközben a cégek kritikával illetik a pályakezdőket, mert alacsony az érzelmi intelligenciájuk, nem ismerik a munkakultúrát, irreális követeléseket támasztanak a munkáltatókkal szemben.

Sokan értetlenül állnak ezen kijelentések előtt, ugyanis tagadhatatlan, hogy dúl a háború a tehetségekért, ezért a cégeknek kellene áldozatot hozniuk annak érdekében, hogy náluk kössenek ki a piac legjobbjai. Az már más kérdés, ha a multinacionális vállalatok ilyen szinten elcsaklizzák a tehetséges munkavállalókat, mi marad a kkv szektornak és hol marad az esélyegyenlőség. Gerlei Béla a Karrier Intézet vezető tanácsadója szerint nem érdemes ezen a területen esélyegyenlőséget keresni: a kkv-k az esetek többségében amúgy sem lennének képesek megfizetni és megtartani a kiemelkedő tehetségű pályakezdőket. A nagy és kis cégek közötti versenyre pedig azt mondta, az esélyegyenlőségről beszélni lehet, de megvalósítani nem. Mindaddig, amíg verseny van a kiváló munkaerőért, és van kik közül választani, addig harc lesz. A szereplőket nem nagyon érdekli, hogy mi lesz a munkaerőpiaccal, a többi céggel, kevésbé tehetséges fiatalokkal.

Folytatás a HR Portálon.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo