Ösztöndíj: csali vagy esély?

Háború dúl a munkaerőpiacon: az nyer, akinek jobb a gárdája. Így a vállalatok már a tanulmányok alatt lecsapnak a hallgatókra: például ösztöndíjat kínálnak nekik azzal a feltétellel, hogy tanulmányaik végezetével náluk kamatoztassák tudásukat.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Közel egy évvel ezelőtt jelent meg a HR Portálon egy tényfeltáró cikk, amely azt taglalta, meddig mennek el a cégek a tehetségekért folytatott harcban. Tagadhatatlan ugyanis, hogy háború dúl a munkaerőpiacon, amely a versenytársak hasonló technikai felkészültségére vezethető vissza. Így a munkaerő adja meg a fő különbséget: a "versenyt" az nyeri, akinek jobb a gárdája. Elöregedő társadalmunkban ráadásul egyre kevesebb a piacképes tudással rendelkező fiatal. Az állásbörze általában egyenlő esélyeket nyújt, de azáltal időt vesztenek a cégek a tehetséges fiatal jelöltekért folytatott harcban, és nem akarják, hogy riválisaik elcsaklizzák a legjobbakat. Így különböző kreatív módszerekhez folyamodnak a legjobbak felkutatására, és megszerzésére.

Tény, hogy a vállalatok már a tanulmányok alatt lecsapnak a hallgatókra, lehetőséget kínálnak nekik az iskola melletti munkára, ösztöndíjat adnak azzal a feltétellel, hogy tanulmányaik végeztével náluk kamatoztassák tudásukat. A tehetségmenedzsment konferenciák is azzal a tanulsággal zárultak, tanácsos egyre korábban felismerni, megszerezni és megtartani a tehetségeket. A diploma/érettségi megszerzése után ugyanis nagyon nagy eséllyel ott fognak kikötni a frissen végzettek, hiszen ez a lényeg. Nyilvánvaló, hogy a cégek nem önzetlenül teszik mindezt, de a diákok nem néznek a dolgok mögé, és arról sincs tudomásuk, mire vállalkoznak, ha az ösztöndíj igénybe vétele után az adott vállalatnál helyezkednek el. Arról ugyanis nem szól a fáma, hogy "egyes osztályokon a többség nem bírja 3-4 (2-3?) évnél tovább. Aki meg bírja a tempót, az dolgozhat továbbra is napi 10-12 órát, hétvégén is, majd lesz belőle menedzser is, egyszer." - vallja egy fejvadász. Mindeközben a cégek kritikával illetik a pályakezdőket, mert alacsony az érzelmi intelligenciájuk, nem ismerik a munkakultúrát, irreális követeléseket támasztanak a munkáltatókkal szemben.

Sokan értetlenül állnak ezen kijelentések előtt, ugyanis tagadhatatlan, hogy dúl a háború a tehetségekért, ezért a cégeknek kellene áldozatot hozniuk annak érdekében, hogy náluk kössenek ki a piac legjobbjai. Az már más kérdés, ha a multinacionális vállalatok ilyen szinten elcsaklizzák a tehetséges munkavállalókat, mi marad a kkv szektornak és hol marad az esélyegyenlőség. Gerlei Béla a Karrier Intézet vezető tanácsadója szerint nem érdemes ezen a területen esélyegyenlőséget keresni: a kkv-k az esetek többségében amúgy sem lennének képesek megfizetni és megtartani a kiemelkedő tehetségű pályakezdőket. A nagy és kis cégek közötti versenyre pedig azt mondta, az esélyegyenlőségről beszélni lehet, de megvalósítani nem. Mindaddig, amíg verseny van a kiváló munkaerőért, és van kik közül választani, addig harc lesz. A szereplőket nem nagyon érdekli, hogy mi lesz a munkaerőpiaccal, a többi céggel, kevésbé tehetséges fiatalokkal.

Folytatás a HR Portálon.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo