"A közlekedési balesetek jelentős hányadát más tagállamban követik el az Unió polgárai, s a jelenlegi szabályozás mellett, ha egyszer elhagyták azon országot, ahol balesetet okoztak, elenyésző az esélye a sofőrök felelősségre vonásának. Ezen kell minél előbb változtatunk" - közölte a tanácsi egyeztetés felvezetése kapcsán Antonio Tajani, az EU közlekedési biztosa. Szerinte nem az a cél, hogy tömegesen büntessék meg a vezetőket, hanem az, hogy közlekedési balesetek ezreit előzzék meg évente az EU-ban. A szakminiszterek felszólalása után a biztos kiemelte: nem a jogi viták szítása a cél a tervezet kapcsán, hanem a Bizottság javaslata nyomán született irányelvtervezet mielőbbi - lehetőség szerint még a francia elnökségi periódus alatti - elfogadása.
A Bizottság február végén tette közzé a csütörtöki vita alapjául szolgáló tervezetét, amely a közlekedésbiztonság érvényre juttatása jelszavával megteremtené a külföldön szabálysértést elkövetők büntethetőségét. Ehhez a közlekedési kihágásokat elkövető személyek ellen hozott rendőrségi és bírósági végzések tagállamok közötti átadására van szükség, mely a csütörtöki vita során a fő ellenállást eredményezte a szakminiszterek részéről.