Nem tetszik az ajándék? Ilyen feltételekkel vihető vissza

Üzletben vásárolt hibátlan termék cseréjét vagy vételárának visszatérítését a vásárló nem követelheti meg a kereskedőtől – figyelmeztet a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) és a CP Contact. A gyakorlatban az üzletek többsége mégis önként vállalja a rossz méretű, duplán megvásárolt vagy egyszerűen csak nem szimpatikus termékek visszavételét. Igaz, ennek feltételei boltról boltra alapvető eltéréseket mutatnak. Az eligazodást a CP Contactnak a FOME megbízásából 50 hazai üzletlánc körében elvégzett kutatása igyekszik segíteni.

„Aki katalógus- vagy webáruházban, esetleg árubemutató keretében vásárolt, annak egyértelmű a helyzete: törvény szerint a vásárlástól 14 napon belül joga van elállni és ebben az esetben a vételárat is vissza kell kapnia – magyarázza Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere. – A különféle termékfajtákat kínáló üzletláncok vásárlóinak azonban a visszavétel módját és határidejét tekintve is komoly eltérésekkel kell számolnia.”

A cégek több mint kétharmada visszaadhatja a vételárat is

A vizsgált 50-ből 30 kereskedelmi cég nyugta esetében a használatba nem vett terméket visszafogadja, vételárát pedig visszafizeti. További 5 üzletben az üzletvezető dönt arról, hogy pénzt ad vissza, vagy csupán a levásárlást engedélyezi.

A pénzvisszafizetés kapcsán egyértelmű szektorális trendek is felfedezhetők: míg a ruházati áruházak és a hiper- és szupermarketek mindegyike, bizonyos feltételekkel a barkács- és parfümboltok is megengedik ezt a lehetőséget (bizonyos feltételekkel), addig például a könyvesboltok esetében pénzvisszakérési lehetőséget egyáltalán nem biztosítanak a vásárlóknak.

Általában 30 napunk van intézkedni

A pénzt visszafizető üzletláncok több mint fele körülbelül egy hónapnyi időn belül nyitott erre a gesztusra. E lista alsó harmadában 10-14 napos időszak a leggyakoribb, a sort a Játéksziget és a Rossmann zárja 3-3 nappal. Az OBI és az Aldi 60-60 nappal az átlag felett van, ám a dobogón a Deichmann (730 nap), az IKEA (365 nap) és a J. Press (182 nap) állnak. Előzni azonban ők sem tudják a JYSK-et, amely egyáltalán nem határozott meg időkorlátot.

A levásárlási lehetőséget tekintve (az itt korlátlan lehetőséget biztosító JYSK kivételével) a szórás szintén 2 nap és 3 év között alakul, a többség ugyanúgy a bevált 30 napot biztosítja. Néhány cég teljesen eltérő időszakot enged a pénzvisszafizetésre, illetve a levásárlásra: a Marionnaud és a H&M például 10, illetve 30 napig adja vissza a vásárlók pénzét, de a levásárlást 1, illetve 2 évig engedik.

További lehetőség a cserére a vásárlási utalvány, ami általában még hosszabb, akár többéves gondolkodási időt biztosít a vásárlóknak. Ebben a tekintetben a Kika és a Media Markt a listavezető 5-5 éves lejáratú utalványaival.

A koncertjegy nem, a kecske viszont jó ajándék
Évente több mint 600 focipályányi fenyő alá kerülnek ajándékok Magyarországon. Vajon mi történik a nagy gonddal vagy éppen nagy sietséggel kiválasztott meglepetéseinkkel karácsony után? Érdemes megnézni, tavaly mik landoltak a hirdetési oldalakon december 25. és január 15. között, hogy kiderítsük, mik azok az ajándékok, amelyek nem nyerték el szeretteink tetszését.
Nem mindig könnyű a tájékozódás

„A felmérésnek fontos tanulsága volt az is, hogy írásbeli hirdetmény híján a vásárló a nem hibás termékek visszavételi feltételeiről gyakran csak telefonos vagy személyes ügyfélszolgálati  tájékoztatást kap a kereskedőktől – mutat rá dr. Hajnal Zsolt, a FOME elnöke. – Ebben a tekintetben a honlapokra sem nagyon lehet építeni: a témában csupán az üzletek 20 százaléka ad eligazítást webes felületén, a többi legfeljebb az online vásárlásra vonatkozó tudnivalókat rögzíti, illetve csak idegen nyelven érhető el.”

Fontos tudni azt is, hogy hiába nem jogszabályi elvárás, hanem önkéntesség alapján zajlik a hibátlan termékek visszavétele, a vállalt és közzétett feltételeknek szigorúan eleget kell tenni, attól eltérni egyedi elbírálás alapján kizárólag pozitív irányba lehet.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo