hirdetés

Halogat a munkavállaló, ha megtakarításról van szó

A magyar lakosság körében a hosszú távú pénzügyi tervezés és a nyugdíjas évekre való felkészülés témáiban végzett kutatásokban résztvevők gyakran számoltak be a jövőjükkel kapcsolatos kétségeikről, akár félelmeikről is. A negatív jövőképhez ugyanakkor sűrűn társult passzivitás. Úgy gondolták, hogy pénzügyileg nehéz, sőt válságos jövő és öregkor vár rájuk, de csak ritkán volt konkrét elképzelésük ennek kivédésére. A tétlenség és a halogatások mögött bizonytalanság húzódik meg - derül ki az Aegon Magyarország Zrt. közleményééből.
hirdetés

A magyar munkavállalók 27 százaléka vallja magát rendszeres megtakarítónak, ami messze elmarad a világszerte mért 39 százaléktól. Mindenhol a világon fontos, hogy a munkavállalók minél korábban megfelelő megtakarítási szokásokat alakítsanak ki. Az Aegon Nyugdíj-felkészültségi kutatásából kiderül, hogy mely életesemények hatására kezdenek takarékoskodni az emberek. Ezek az események alapvetően két csoportra oszthatók. Az elsőbe tartoznak a munkáltató általi ösztönzők, amelyek kellő lökést adhatnak a munkavállalóknak, hogy megtegyék az első lépéseket a rendszeres megtakarítás irányába, a másikba pedig azok az életesemények, amelyek katalizátorként szolgálnak az egyén számára.

Kép:Fotolia

Magyarországon a globális átlaghoz képest sokkal kisebb mértékben indítják el a munkavállalókat a rendszeres megtakarítás felé a munkáltatóhoz köthető okok. Tízből három magyar munkavállaló kezdett takarékoskodni a munkáltató miatt, míg nemzetközi szinten tízből négyen, ami a nyugdíjrendszer második pillérének magyarországi hiányáról árulkodik. A magyar munkavállalók csupán 7 százaléka kezdett el takarékoskodni amiatt, hogy a munkáltatója automatikusan beléptette a munkáltatói nyugdíjprogramba, miközben globálisan 15 százalék döntött ennek hatására. Hasonlóképpen, a munkavállaló nyugdíjcélú megtakarításához felajánlott munkáltatói hozzájárulás a magyar munkavállalók 4 százalékát, míg nemzetközi szinten a munkavállalók 12 százalékát mozgatta meg. Ugyanakkor a magyarok nemcsak a munkáltatói nyugdíjprogramok hiánya miatt maradnak le a világátlaghoz képest abban, hogy a munkáltatóhoz kapcsolódó okok miatt kezdenének el takarékoskodni. Magyarországon csupán a válaszadók 6 százaléka jelezte, hogy munkába álláskor kezdett el félretenni a nyugdíjára, miközben a világban ugyanez az arány 11 százalék.

Ezzel szemben az életszakaszhoz köthető okok sokkal több magyar munkavállalót sarkallnak megtakarításra (43 százalék), ami nem sokkal marad el a nemzetközi átlagtól (47 százalék). Egy bizonyos életkor betöltése 29 százalékot inspirált megtakarításra, a családalapítás további 16 százalékot. Érdekes megemlíteni, hogy a magyarok 28 százaléka minden különösebb ok nélkül kezdett el takarékoskodni, vagy olyan okból, amire már nem emlékszik. Ha nem is azonosítható be pontosan a kiváltó ok, a megtakarítás szokásának kialakítása a lényeg.

A lakosság felének nincs semmilyen megtakarítása
A hazai lakosság felének nincs semmilyen megtakarítása, aki pedig félre tud tenni valamennyit, az vagy lakásra és nyugdíj-kiegészítésre gyűjt, vagy a váratlan helyzetektől tart leginkább. A rendszeres megtakarítások jellemzően 10-20 ezer forint körülire tehetők.
A magyar munkavállalók alig negyedének (24 százalék) van vészhelyzeti terve arra az esetre, hogy miből fognak megélni, ha munkaképtelenné válnak. Azon kevesek közül, akiknek van ugyan vészhelyzeti tervük, sokan olyan forrásokra támaszkodnak, amelyek nem kifejezetten erre a célra valók, például saját megtakarításaikra, az otthonuk eladására, vagy a házastársuk jövedelmére, bár sokan rendelkeznek munkanélküliség esetére szóló biztosítással is.

„Ügyfeleink körében végzett kutatásaink is megerősítették, hogy a magyar lakosság jelentős részének komoly hiányosságai akadnak az alapvető pénzügyi ismeretek terén. Ezért tavaly útjára indítottuk az Aegon Pénzügyi Akadémiát, amellyel a pénzügyi tudatosság, az öngondoskodási hajlandóság növelését tűztük ki célul. Ennek részeként indítottuk el mostani, pénzügyi edukációs kampányunkat, ahol a lakosság alapvető pénzügyi ismereteit szeretnénk bővíteni online, és viszonylag kötetlen formában” – nyilatkozta a kezdeményezés kapcsán Zatykó Péter, az Aegon Magyarország elnök-vezérigazgatója. Hozzátette: az Aegon kezdeményezésének létjogosultságát alátámasztja az a tény is, hogy kormányzati szinten és a Mabisz tevékenységében is egyre nagyobb figyelmet kap a pénzügyi tudatosság fejlesztése, illetve a jövőre életbe lépő EU-s szabályozások is az ügyfelek megalapozott pénzügyi döntéseit kívánják támogatni. „Az Aegon stratégiájával összhangban továbbra is elkötelezettek vagyunk abban, hogy segítsünk ügyfeleinknek pénzügyi biztonságot teremteni egy életen át” – hangsúlyozta Zatykó Péter.

hirdetés

Véleményvezér

Erősödik a nemzeti valuta és nő a tanárok fizetése a közelben

Erősödik a nemzeti valuta és nő a tanárok fizetése a közelben

Úgy néz ki a csehek pont fordítva csinálnak mindent, mint mi, pedig a szankciós politika őket ugyanúgy érinti, mint minket.
Megfenyegették Hadházy Ákost

Megfenyegették Hadházy Ákost

A falusi szálláshely pályázatból kastélyt építő fideszes polgármester megfenyegette Hadházy Ákos független országgyűlési képviselőt.
Hogyan soroznak az ukránok?

Hogyan soroznak az ukránok?

A rém és álhírek minden háborúnak természetes velejárói. Ezek között kiigazodni viszont fontos egy végzetes konfliktus idején.
Korrupció elleni front indult Ukrajnában

Korrupció elleni front indult Ukrajnában

Szomorú, de a nagy számok azt mutaják, hogy a korrupció nyugatról keletre tartva csak egyre nő. Hogyan lehetne megállítani?
Mi történne ha holnap megszűnnének az ársapkák itthon? Pontos számítás

Mi történne ha holnap megszűnnének az ársapkák itthon? Pontos számítás

Nagy vitatéma, hogy hasznosak-e az ársapkák, vagy nem. A benzin esetében nagy volt a bukta, de kérdés, mi lenne az élelmiszerek esetében.
Imádja a közpénzből vett luxust a fideszes polgármester

Imádja a közpénzből vett luxust a fideszes polgármester

Pétervására város fideszes polgármestere nemcsak kastélyt épített uniós pénz felhasználásával magának.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo