Néhány év korkülönbség szinte egész univerzumnyi különbséget jelent. Csak néhány évvel korábban születtek azok, akik még ismerték a betárcsázós internetet. Vagy a "bunkofont". Csak pár év és már alap az okostelefon és a wifi. És aki abba születik bele, hogy ilyen újdonságok veszik körül, nincs összehasonlítási alapja a technológia régebbi fejlettségi szintjével, az gyakran igényesebb is.
A Z-generáció tagjai azonnali fogyasztást és élményt akarnak. Mert nekik minden csak egy két klikkelésre van, vagyis nagyon közel. Mindent rögtön megkaptak a neten, ha nem elégedettek, már szörfölnek is tovább. Vagyis, ha nem alakul ki bennük hűség egy márka iránt, akkor az online atyaúristen sem lesz képes őket marasztalni. Hozzászoktak, hogy ha nem tetszik valami, megveszik máshol, amit akarnak. Ha valami nem működik, egy percet sem várnak. Csak pár évvel idősebbek az Y-generáció tagjai, ők nem gurulnak méregbe, ha egy ketyere elromlik a kezükben. A kamaszok viszont felrobbannak a dühtől.
A Z-k attól is kiakadnak, ha azt érzik, hogy valaki nem tiszteli őket. Hiszen az internet révén számukra kinyílt a világ már nagyon korán és olyan közbeszédnek lehettek részesei, ahol meghallgatásra talált a hangjuk. (Ott gyakran nem is kellett kiadni a valós életkorukat: egy fogyasztói panaszlevél e-mail formájában ugyanúgy hat, mintha felnőtt írta volna. Pedig ők valójában még inkább kamaszok.) Ők nem fogadják el azt sem, ha a tanárok próbálják elnyomni őket - és végképp nem azt, hogy egy szolgáltató tegye ezt.
A felmérésekben ódzkodnak attól, hogy nevén nevezzék, mennyi időt lógnak a telefonjukon, de azért tudható, hogy sokat. A számok szerint úgy hat órát naponta.
A legnépszerűbb app a korosztály többségénél a Snapchat, nem is ér a közelébe más platform. A Snapchaten pedig állandóan figyelni kell, ki mit írt, mert a posztok hamar elszállnak, eltűnnek. (Ld. keretes írásunkat.) A csetappok népszerűbbek és jobban a kezükre állnak, mint a közösségi oldalak. A Snapchat számukra a Facebook. Könnyű és gyors módja a tartalmak és a helyzetjelentés megosztásának. Mindent közölnek magukról a haverjaikkal. Életük mindennapjait egy sztoriként élik meg és szeretik megosztani a kortársaikkal ezt a történetet, illetve értesülni mások narratívájáról.
Zenét a Spotify-on hallgatnak. Itt is fontos elem a megosztás. Szeretik megmutatni a barátaiknak, milyen zenébe vannak éppen belepistulva és látni, hogy a többiek miket hallgatnak. Nagy kedvenc még az Instagram. Első helyen végzett a Piper Jaffray kamaszfelmérésén 2015-ben.
Meglepő módon a Twittert is szeretik. Persze itt is a gyorsaság és a könnyű, nem komplikált felhasználói élmény az, ami fontos. Az meg különösen nagy flash, ha még egy-egy celebbel is lehet ott kommunikálni közvetlenül. Ha az ember beír olyasmit, ami visszhangot kelt és felkapják. A kortársak visszajelzése itt is rendkívül fontos.
A Business Insider mini-közvélemény kutatásából kiderült, miért nem szeretik a Facebookot. Mert úgy érzik, ott nem tudnak önmaguk lenni. Ott vannak a szüleik, a nagynénik, a nagybácsik, sőt akár a tanárok, vagy -ha diákmunkát vállalnak nyaranta- a főnökök. Sok-sok olyan eset volt már, hogy valakit azért rúgtak a munkahelyéről, mert illetlen dolgokat posztolt. (Igaz, e tekintetben a Twitter is olyan, mint a banánhéj. Könnyű elcsúszni a politikailag inkorrekt beszólásokon és a húzós szelfiken. Vagy akár több millió dollárt bukni egy bejegyzés miatt.)
Üzengetés
Meglepően nagy számban használják viszont a Facebook Messengert. Az üzenetküldés legbeváltabb módja az SMS és az iMessage. A BI által megkérdezettek többsége mindkettővel él. Kisebb mértékben jön szóba a WhatsApp és a Kik. Érdekes módon, ha üzengetésről van szó, a Snapchat már nem olyan király. Azt inkább annak szétkürtölésére használják, hogy mit csinálnak éppen.
Melyek azok az appok, melyeket kifejezetten rühellnek a fiatalok?
- Google+: Hidegen hagyja őket. Sokan nem is tudják, hogy létezik.
- Whisper: Megbotránkoztató vallomásokat lehet itt közzétenni.
- Vine: A videókészítés is lehanyatlóban. A Vine klipjeit és műsorait még nézik a tinik, de már nem olyan lelkesek, hogy saját accountot kreáljanak és saját videókat töltsenek fel.
- YouTube: Dettó. (Nem jó hír ez a DreamWorks-nek, mely 2013-ban 33 millió dollárért vette meg a tinik akkor legdivatosabb videoplatformját, a YouTube-on lévő AwesomenessTV-t.)
Van viszont jó pár olyan platform, amit a Z-k imádnak, mi viszont még csak most keresünk rá a Google-ban...
- After School: a középiskolásoknak szóló, 2014-ben indított közösségi média, a After School állítólag kúl. Itt kiadják azt, ami a bögyüket nyomja. Még a legvulgárisabb tirádákat, sőt fenyegetőzéseket is.
- Musical.ly: Szintén népszerű a musical.ly, amelyen zenei videókat készíthetnek a fiatalok. Legtöbbször ismert számokra tátogva. (Az Apple AppStore-ban a Top 20-ba is bekerült az alkalmazás.)
- Color Therapy: Ez is ismeretlen a széles közönség számára, de hardcore rajongói vannak a Color Therapy-nek, ami a régi nyomtatott kifestőkönyvek digitális verziója a 21. század júzere számára. A hírek szerint felnőttek is szívesen pingálják megnyugtató árnyalatokkal.
- Wishbone: a digitális világ másik feljövőben lévő appje a Wishbone, ahol két verziót mutatnak képekben és az ember megszavazhatja, melyik tetszik neki. 2015-ben indult az app és szeptemberre már 3 millióan töltötték le. (Arról nincs híradás, hogy azóta mennyi újabb letöltést kapott.)
- Color Switch. Ebben a játékban színes mintázatokkal kell babrálni.
- Neko Atsume. A japán játék neve macskagyűjtést jelent és még éppen csak a Pokémon Go-t ízlelgető "fölnőttek" többsége még csak nem is hallott róla.