Ötletpályázattal rukkolt elő a Szeretem Budapestet Mozgalom Egyesület és a Budapesti Építész Kamara. Az akció célja, hogy Dunára alapozva a pályázók olyan építészeti műalkotásokat tervezzenek vázlattervi szinten és műleírással, amelyek a XXI. századi Budapestet karakterizáló és szimbolizáló építészeti jellé válhatnak. Bármilyen szakma gyakorlói, illetve laikusok, városlakók pályázhatnak bármilyen, a Dunához kapcsolódó, megvalósítható ötlettel, amelynek megvalósulása rövidebb vagy hosszabb időre élénkíti, színesebbé, változatosabbá, élhetőbbé teszi a budapesti életet.
Az eltervezett alkotások funkciója azon a helyszínen megvalósíthatónak és életszerűnek kell lennie, egyébként funkcionális kötöttség nincs. Pályázni lehet közösségi vagy kereskedelmi célú, bármilyen használati célt szolgáló művekkel.
Az ötletpályázat akcióterülete a Gyaloghíd. Az új budapesti, gyalogos és biciklis forgalom bonyolítására szolgáló Duna híd a Vigadó tér és a Várkert Bazár közötti szakaszon ívelne át a folyó felett. A pályázók általuk javasolt más helyszínre is telepíthetik a gyaloghidat. (Északi vagy déli híd.) Funkcionális értelemben számos feladatot ellátna: város- és ország-jelképi funkció, urbanisztikai funkció, kereskedelemi és üzleti funkció. A híd olyan építmény, amely a modern Budapest, a mai Magyarország életerejét, modernizációs és európai integrációs törekvéseit fejezi ki, valamint az ország holnapjával kapcsolatos becsvágyó terveit, melyek távlataival, dimenzióival kapcsolatosan a híd csupán ízelítőt ad. A híd tisztelettel lép a történelmi elődök, előzmények (a Lánchíd) nyomdokába, de szerepe az új irány megszabása, egy új, nagyvárosias életforma kialakítása.
További akcióterület a Budai rakpart. Az elmúlt évben heves vitát váltott ki a budai rakpart szélesítésére vonatkozó tervezet kósza híre. A főgyűjtő csatorna megépítése elemi érdeke minden városlakónak. Az emberek szeretnének közelebb kerülni a vízhez. A kérdés az, hogy hogyan lehet ezt a két igényt összeegyeztetni úgy, hogy közben az autóforgalom ne növekedjen. Megoldásokat, javaslatokat várunk a csatorna megépítésével kapcsolatosan, a legújabb technológiák, vagy csak az egyszerű józan ész használatával (pl. a csatorna víz alatt történő építése). Esetleg olyan úszószerkezet megépítése, amely gépkocsik közlekedését nem, de gyalogosok, biciklisták közlekedését lehetővé teszi közvetlenül a Duna parton. Első lépésben a Margit-híd és az Erzsébet-híd közötti budai rakparti oldalra várják az ötleteket, figyelembe véve a hajók mozgását is. Ez a terület kiválóan alkalmas kis éttermek, bárok, könyvesboltok, virágboltok, kis galériák, designstúdiók, művészeti alkotó műhelyek működtetésére. Akcióterületként kezelik a pályáztatók a Margit sziget szigetcsúcsát. A Margit híd és a Margit sziget találkozásánál található szigetcsúcs, illetve a szigetcsúcshoz kapcsolódó vízfelület. Hasonló s helyzet a Csepel sziget szigetcsúcsával, illetve a szigetcsúcshoz kapcsolódó vízfelülettel. A végleges pályázati kiírás vélhetően több ajánlott, a Dunához kapcsolódó akcióterületet is tartalmazni fog, illetve a kiíró a pályázóknak biztosítja azt a szabadságot, hogy pályaművükben más, budapesti és dunai akcióterületre telepítsék tervezett épületüket.
A "Szeresd Budapestet! építész ötletpályázat" szabályzata, illetve a "Szeresd Budapestet! városszínesítési ötletpályázat" szabályzata 2005. június 1. és augusztus 31. a www.szeretembudapestet.hu honlapon keresztül igényelhető. Az építészeti tervpályázati kiírást építész pályázók 20.000 forint összegért, előzetes bejelentkezés után vásárolhatják meg a Szeretem Budapestet Mozgalom Egyesülettől. Az építész-hallgatók, a regisztrációs lap kitöltése ellenében, vagy egy regisztrációs e-mail elküldésével térítésmentesen kérhetik ugyanezt. Az építészeti pályaművek díjazásának felső határa: 2.000.000 forint, alsó határa 500.000 forint. A város-színesítési pályaművek díjazásának felső határa: 150.000 forint, alsó határa 30.000 forint.
A Szeretem Budapestet Mozgalmat civilek hozták létre. Városlakók, akik különböznek sok mindenben, de egyként szeretik Budapestet. Azt viszont nagyon nem szeretik, ahogyan mennek a dolgok Budapesten. Szeretnék, ha több hangulat, több képzelőerő, több szellem, több akarat, több cselekvés, több mozgás, több és elevenebb élet lenne a városukban. Ha kihasználná, és nem elfecsérelné lehetőségeit. Ha a városok versenyében nem lemaradna, hanem az élre törne. Ezért a Szeretem Budapestet mozgalom célja, hogy ötletekkel, javaslatokkal, gondolatokkal, tettekkel, párbeszéddel, a civil kontroll megvalósításával hozzájáruljon a város építéséhez - nem csak fizikai értelemben. Budapest ma nem használja ki azt a tengernyi lehetőséget, amit a víz, a folyópart, a szigetek kínálnak a városnak. Budapesten az elmúlt évtizedekben alig keletkeztek mértékadó, világra szóló építészeti jelek. Olyanok, amelyek meghatározzák, szimbolizálják és ékesítik a várost, mint teret, és korszakunkat, mint időt.