Merre tart a háromszor 167 kormányzati "képviselő"?

Önmaga felszámolására, összeolvasztására vállalkozik az a két országos szervezet, amelyik - egy harmadik "szomszédságában" - felzárkóztatni, az uniós forrásokkal megerősíteni akarja a vidéket, a kistérségeket.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A faluban minden este megállt egy Trabant, a sofőr felnyitotta a csomagtartót, és a várakozó asszonyoknak kiosztotta a flakonokat. A teheneket tartó ember többfalunyi távolságból menetrendszerűen vitte a boltinál olcsóbb árut a mozgó tejcsárdában. A tejesember azonban elmaradozott, már csak mondják róla: valamelyik rosszakarója nem nézte jó szemmel, hogy így keres.

Lehet, hogy valóban nem fizetett adót, "csak" tehenet tartott, piacot épített, meg dolgozott a trabantos. Történetét éppen kétféleképpen értékelik a környék hivatalos emberei. Az egyik érvelés szerint nem helyes, hogy közegészségügyi szempontból kifogásolható terméket adott el úgy, hogy talán még vállalkozó sem volt. A másik érvelés lényege az, hogy a lakhelyén is, a többi faluban is felfigyelhettek volna a kistérség ilyen-olyan felelősei, megbízottai, önkormányzati menedzserei, falugazdászai: a tejárus ellehetetlenítése helyett inkább a tejhűtést, a higiénikus szállítást, a házi kosztot népszerűsítő faluturizmust segíthették volna kibontakozni.

A politikus öngólja

Más szóval, ha már egyszer vannak, akkor miért nincsenek ott a hálózatok és embereik, ahol dolguk lenne?

Vajon ugyanezt, de nem kérdezte, hanem állította a Fidesz egyik alelnöke, amikor így fogalmazott, "a közpénzen létrehozott hálózatok pártbefolyás alatt állnak, működésük átláthatatlan, nem hatékony, és még kevésbé gazdaságos"?

A politikus szavaiban rögtön két igazság is van. Az egyik az, hogy az eddigi hálózatok valóban szerény hatékonysággal, egymástól függetlenül működtek, a másik, hogy a hálózatépítés valóban pártbefolyással kezdődött. Igaz, nem akármikor, hanem a Fidesz-kormányzás idején. A Medgyessy-kabinet időszakában már a megörökölt kistérségi megbízottak intézményrendszerére "épült rá" az első komplett hálózat, hogy a születő kistérségek - helyi közösségek - fejlesztési programjait segítsen kidolgozni, majd megvalósítani.

A kistérségi politika szakértője, az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet (FVM VKSZI) igazgatója, dr. Neupor Zsolt azonban nem az előző két kormányzat időszakára vezeti vissza a hálózatok kialakulásának történetét. A Piac és Profitnak ki is fejtette: a rendszerváltás után kialakult több mint 3200 önkormányzat finanszírozhatatlansága komoly problémákat okozott, s erre volt válasz először az, hogy a '90-es évek közepétől megalakultak a fejlesztési társulások. Az önkéntes önkormányzati összefogáson alapuló intézményrendszer mellett megszülettek a statisztikai kistérségek is, aztán már kormányzati "erővel" állt fel az a bizonyos első hálózat, amelyik a kistérségi menedzserek rendszerét jelentette 1998-at követően, majd 2002 után, de már önkormányzati minisztériumi, vagyis "ÖTM-es" hálózatként.

Napjainkban önkormányzati és területfejlesztési koordinátorok intézményének nevezik a 167 kistérséget "lefedő" egységet. De sem ez a mostani alakzat, sem elődjei - a Medgyessy- és még korábban az Orbán-kormány alatt - nem voltak döntési helyzetben, s legfőképp nem intézkedhettek közpénzek odaítéléséről.

Házhoz jönnek?

Ugyanakkor az európai uniós csatlakozást követően a Nemzeti Fejlesztési Terv intézményrendszere már arra a fázisra készült fel, amikor nagyon sok pályázaton keresztül, az unió normáival megegyező módon, pénzhez juthatnak a fejlesztéseket elindítani akaró helyi közösségek. Vagyis megszerveződött egy másik kistérségi hálózat is, az, amelyiket "házhoz jön"-szervezetnek, -szolgálatnak neveztek el.

A 167 kistérség kétszer 167 munkatársát - a hálózatok embereit - sokfelé kételkedve fogadták, illetve nem nagyon ismerték. Ma már félhivatalos véleményként is megfogalmazzák, hogy részben szakmai, részben egzisztenciális döntések alapján jutottak e tisztségekhez emberek. A többség, talán a kétharmaduk nem politikai szereplőként került be a két hálózat valamelyikébe, ellenkezőleg, a helyi, térségi teendőket ismerő, szervezni tudó szakembernek számított, számít - jelentette ki dr. Neupor Zsolt. Mégis felemás módon könyvelik el még a jókat is a "terepen", tudtuk meg Ogán Zoltántól, a Zempléni Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány munkatársától, a helyi vidékfejlesztési iroda vezetőjétől. A vállalkozók, polgármesterek, civil szervezeti emberek úgy tartják nyilván őket, hogy az autó, a laptop, a mobiltelefon az irodájuk, mindig úton vannak, s akinek problémája, ügye, ötlete van, az képtelen elérni őket.

A zempléniek sem tesznek különbséget a két hálózati csapat között. A "házhoz jön"-program regionális fejlesztési ügynökségekhez "telepített" kistérségi munkatársai és az ÖTM-es megbízottak egyformán kormányzati intézmények nevében generálnak projekteket, adnak tanácsokat, készítenek háttéranyagokat pályázóknak. Azon nem is csodálkoztak a vállalkozásfejlesztési alapítványnál sem, hogy a két szervezet egyikét megszüntetni készül a kormányzat, talán csak azt nem értik, hogy miért vártak ennyit.

Az ésszerű kötelező is

A legutóbbi időkig csak egy szűkszavú közleményt ismerhetett a közvélemény: a szocialista parlamenti frakció kész támogatni a területfejlesztési hálózatok összevonását. A tárcavezető Bajnai Gordontól pedig azt lehetett olvasni egy nyilatkozatban, hogy már készülnek a tervek. "A részletekről még nem aktuális a tájékoztatás" - hárította el mégis a Piac és Profitot a kidolgozásért felelős főosztályvezető. Azt is más forrásból tudtuk meg tehát, hogy a kétszer 176 tanácsadó alkotta rendszerből nem lesz gépiesen egyszer 176 alkalmazottas rendszer, mert a hátrányos helyzetű kistérségeknél, illetve bizonyos speciális projekteknél megmarad a két-két hálózati ember. (A kormány hisz a reformokban...)

Az önkormányzati tárca és a fejlesztési ügynökség párhuzamos szervezete tehát átalakul, de az övékén kívül is a "pályán" marad egy további hálózat. Olyannyira, hogy a kormányfő éppen ehhez a láncolathoz, a helyi vidékfejlesztési irodák egyik egységéhez látogatott el november elején. A mezőgazdasági tárca ezen az új országos szervezeten kívül irányítója még a falugazdászok rendszerének s egy szaktanácsadást végző gárdának, ez utóbbi tagjai névjegyzékbe vett szakemberek.

De kormányzati hálózatnak most már csak a helyi vidékfejlesztési irodák rendszerét és az összevonásra váró területfejlesztési szervezeteket lehet tekinteni. Dr. Neupor Zsolt szerint így már jóval könnyebben lehet "közlekedni" a két "intézménytípus" között, kivált, mert létezik egy jogszabály, az 1122/2006-os kormányrendelet, amely előírja a hatékony együttműködést, a közös munkatervet, a közös heti fogadóórákat. Egy-egy kistérségben most még a három-három hálózati embernek - idővel az egy terület- és az egy vidékfejlesztésinek - a kényszerpályák okán is normális, átlátható lehet a munkakapcsolata, s végre információval, projektek elindításával, menedzselésével érdemi segítséget nyújthatnak ahhoz, hogy az uniós forrásokat minél hatékonyabban használhassák fel a pályázó önkormányzatok, vállalkozások, régiók.

Az FVM VKSZI igazgatója csak arról beszélhetett, mit jelenthet majd, ha az egyneművé tett területfejlesztés szót ért a "terepen" a vidékfejlesztés intézményeivel. Csakhogy ennek a pudingnak már van próbája. A Zempléni Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítványnál a '90-es évek közepén már egy helyre szervezték a gazdaság-, a térség- és a vidékfejlesztést. Az e területek szakembereinek - talán túl messze voltak Budapesttől - az egymást váltó kormányzatok engedték, hogy egy helyre csoportosítsák erőiket. Ki is derült mindannyiszor - elvégre volt mivel, az ország egészével összehasonlítani -, hogy költségtakarékosabb, hatékonyabb lehet az egy szervezet, ha képes a három tevékenységfajtát jól integrálni. Az alapítvány ügyvezető igazgatója, Juhász István szavaiból arra lehet következtetni, hogy az országban párhuzamosan működő hálózatok náluk, a sátoraljaújhelyi intézményben "összekapcsolódtak" abban az értelemben is, hogy akik keresték és keresik a szolgáltatásokat, az információkat, tanácsokat kérnek, projekt-előkészítéshez partnert, pályázatíráshoz támogatást igényelnek, azok benyitnak az alapítványhoz, és ott megtalálják. Főképp azért, mert nem nézik - nem kell nézniük -, hogy például agrárinformációs hálózatnál, kistérségi megbízotti embernél vagy éppen vidékfejlesztési irodistánál járnak-e. A lényeg az, hogy megtalálják.

Pénz az ablakban

A területfejlesztés, a vidékfejlesztés intézményrendszerének házassága azonban még a zempléniek szerint is csak most kezdődik, eddig legfeljebb jegyben jártak. A pályázatok sokaságára, a fejlődés feltételeinek elnyerésére most kínálkozik igazán lehetőség, az uniós források milliárdjaihoz is a közeljövőben lehet hozzáférni. Csakhogy a települések - Juhász István szavaival - még ma is szólózni akarnak inkább, a térségi programokból jobbára a saját lokális ügyeiket tartják fontosnak, s mellőzik a régiójuk, a térségük egészét szolgáló terveket, voltaképpen a felzárkózást. A Zempléni Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány igyekszik meggyőzni, akiket csak lehet, hogy a járda, az emlékmű, a ravatalozó építését a faluban nem bölcs előbbre valónak tartani, mint a térségben új munkahelyek szervezését, a helyi gazdaság fejlesztését. Csak tovább vegetál a térség, ha mindössze a jelenébe fektet be, sőt növeli az önkormányzat saját költségeit. A hálózatok kormányzati "összeolvasztását" is éppen azért lenne jó felgyorsítani, hogy ezek saját maguk helyett végre a falvakkal, kistérségekkel, régiókkal foglakozhassanak.

Való igaz, hogy szép az a frissen tatarozott parasztház, amelyiknek muskátlik díszítik az ablakát, de akkor sem jó, ha a pénz az ablakban van. Pedig ott lehet, ha titokzatosan és a lehetségesnél lassabban lépnek "szolgálatba" a remélhetőleg tényleg megújuló hálózatok. A tét, azaz a közpénz ugyanis igen nagy, Ficsor Ádám, az agrártárca szakállamtitkára szerint a következő hét évben eléri az egymilliárd eurót. De ekkora pénzt tényleg nem adnak ingyen, a megpályázható támogatásokat legkevesebb tíz településből álló "csoportosulások" kaphatják meg, s csak akkor, ha kitalálták a jövőjüket, és képesek is megvalósítani.

A kérdés is ez, vajon képesek-e erre normális segítő hálózat s a helyi vállalkozásfejlesztési iroda nélkül? Vagy a pénz tényleg az ablakban lesz - a muskátlik díszítette, virágos ablakban.

Megjelent a Piac és Profit novemberi számában...

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo